2007-12-02, 23:46
Medlem
Ph0nys avatar
Någon som ritat en egen möbel och fått den tillverkade?

Jag har letat ihjäl mig efter en mediabänk som passar in i mina specifikationer och snart är egen produktion det enda alternativet kvar.

Vad får man betala?
Vart vänder man sig? Möbelsnickare?
Hur lång tid tar det?
Citera
2007-12-03, 06:52
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
Någon som ritat en egen möbel och fått den tillverkade?

Jag har letat ihjäl mig efter en mediabänk som passar in i mina specifikationer och snart är egen produktion det enda alternativet kvar.

Vad får man betala?
Vart vänder man sig? Möbelsnickare?
Hur lång tid tar det?
Hur långt är ett snöre?

Tid och kostnad kan variera väldigt stort beroende på vad det är du ska ha, vilket material och om det är mycker detajlarbete så det går i stort sett inte att svara på.
Jag skulle satsa på att gå till en möbelsnickare ja, det låter bra. =)
Är det en enkel design så kan säkert vilken händig snickare som helst bygga ihop det utan större problem men om det är finlir på så skulle jag leta upp någon som är specialicerad på att bygga just möbler.
Citera
2007-12-03, 07:18
Medlem
Zabanas avatar
Förslagsvis så gör du en prototyp som använder för lansering och marknadsföring. Anlita en möbelsnickare som är mångsidig. Det är bra om du kan måttsätta samtliga detaljer på en ritning.
Skulle någon vara pigg på och köpa denna möbel i större partier så kan du lägga ut tillverkning på lego i Lettland. Skulle du sen ha en revelutionerande framgång med din design som gör att det blir en säljsuccé så kan du vara glad om du får ett halvår på marknaden för dig själv innan IKEA har kopierat dig och finns i femtioelva varianter.

Z
Citera
2007-12-03, 16:44
Medlem
MaZtoRs avatar
Om du inte har lust att lägga 20k+ på en tvbänk så får du nog snickra ihop den själv. Möbelsnickare tar en jävla massa betalt. Helt enkelt för att det tar evigheter att göra en möbel utan mallar.
Citera
2007-12-04, 20:15
Medlem
bogarleffes avatar
Kolla med nåt gymnasium som har träteknik-linje, en del som går där brukar vara jävligt duktiga. Du kanske bara behöver betala för materialet.
Citera
2007-12-04, 20:32
Medlem
tältpinnes avatar
Jag kan intyga att det ligger många arbetstimmar bakom en tvbänk. Vi har en uppsättning verktyg och maskiner som slår den genomsnittliga slöjsalen i källaren, men det tog ändå runt 100h för mig att göra min tv-bänk, dock kan jag väl inte påstå att jag är i klass med någon som har det till yrket. Min senaste skapelse var högtalarstativ, tog väl runt 10h - och blev halvsnyggt.

http://img47.imageshack.us/my.php?image=bilddz2.jpg

Enligt SCB är medeltimlönen för en manlig möbelsnickare 120kr, detta ställer jag mig jäkligt tveksam till dock, men om det nu stämmer och du kan producera riktigt bra mall/ritning till snickaren så borde det inte bli så kostsamt.
Citera
2007-12-04, 21:38
Medlem
Ph0nys avatar
Faktiskt så är min tilltänkta idé i järn. Blir det en möbelsnickare man får vända sig till då också?
Citera
2007-12-05, 16:55
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Enligt SCB är medeltimlönen för en manlig möbelsnickare 120kr, detta ställer jag mig jäkligt tveksam till dock, men om det nu stämmer och du kan producera riktigt bra mall/ritning till snickaren så borde det inte bli så kostsamt.

Det är STOR skillnad på vad snickaren har i lön och vad företaget tar betalt för honom. Arbetsgivaravgifter, försäkringars, lokaler, maskiner mm, mm, kostar det också. När jag jobbar som byggnadsplåtslagare så kostar jag över 400kr i timmen.
Citera
2007-12-05, 16:57
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
Faktiskt så är min tilltänkta idé i järn. Blir det en möbelsnickare man får vända sig till då också?

Får nog bli en mekanisk verkstad du vänder dig till då. Eller alternativt en smed.
Citera
2007-12-06, 04:01
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Jag kan intyga att det ligger många arbetstimmar bakom en tvbänk. Vi har en uppsättning verktyg och maskiner som slår den genomsnittliga slöjsalen i källaren, men det tog ändå runt 100h för mig att göra min tv-bänk, dock kan jag väl inte påstå att jag är i klass med någon som har det till yrket. Min senaste skapelse var högtalarstativ, tog väl runt 10h - och blev halvsnyggt.

http://img47.imageshack.us/my.php?image=bilddz2.jpg

OT: vilka fina! jag blev nyfiken på tv-bänken med...visa!
Citera
2007-12-06, 15:43
Medlem
flumlinuss avatar
Jag går en utbildning som heter produktionsutveckling och möbeldesign, då jag har byggt lite ege sndesignade möbler. En bokylla, tvåstegspall och ett skoställ har det blivit så här långt. De blev väl sådär jobbar med ett ganska seriöst projekt nu att bygga en Schäslong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in