2007-12-03, 00:47
Medlem
farbror Svens avatar
Flera bra, fungerande exempel har reda nämnts här.

"Ibland brukar" kan i vissa fall kanske låta som tårta på tårta, men finns det ändå inte en betydelse av något som trots allt är en vana under vissa förutsättningar?

Ibland går vi till den stora lekparken. (När vi får ett infall).

Ibland brukar vi gå till den stora lekparken. (När all personal är här/ Så fort vädret tillåter/ När lekparken inte är vandaliserad.)
Citera
2007-12-03, 06:06
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Flera bra, fungerande exempel har reda nämnts här.

"Ibland brukar" kan i vissa fall kanske låta som tårta på tårta, men finns det ändå inte en betydelse av något som trots allt är en vana under vissa förutsättningar?

Ibland går vi till den stora lekparken. (När vi får ett infall).

Ibland brukar vi gå till den stora lekparken. (När all personal är här/ Så fort vädret tillåter/ När lekparken inte är vandaliserad.)

Ja naturligtvis gör det det. Det är ju en märklig diskussion det här. Jag förstår inte varför det ska krånglas till så gudförbannat.

Varför vissa drar in olika tidsperspektiv begriper jag inte heller.

Förstår folk verkligen inte vad ordet 'brukar' och vad ordet 'ibland' betyder så att det blir krångligt att förstå när det används i en och samma mening????

Inget av orden ändrar ju betydelse för att de används i samma mening. Inte ett enda jävla dugg.

Krångelmakerskor!

Och du Tevildo, Egon3 hävdar att ibland kan ibland betyda veckor i sträck. Och det måste jag säga ifrån om. Men du läser ju ändå inte det här så...
Ibland kan ibland avse veckor i sträck, men det är ingalunda synonymt eller betyder veckor i sträck.
Citera
2007-12-03, 11:20
Medlem
Vädermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Och du Tevildo, Egon3 hävdar att ibland kan ibland betyda veckor i sträck. Och det måste jag säga ifrån om. Men du läser ju ändå inte det här så...
Ibland kan ibland avse veckor i sträck, men det är ingalunda synonymt eller betyder veckor i sträck.

Ibland ser vi inte solen på flera veckor.

Ibland kan ett krig vara i flera år.

Ibland har en istid varat i flera tusen år.
Citera
2007-12-03, 12:28
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Väderman
Ibland ser vi inte solen på flera veckor.

Ibland kan ett krig vara i flera år.

Ibland har en istid varat i flera tusen år.

Ja understundom ja... man kan väl sätta vilket tidsangivlese som helst efter ordet 'ibland' det är väl inga synonymer för det!
Citera
2007-12-04, 00:24
Medlem
Vädermans avatar
Citat:
Och du Tevildo, Egon3 hävdar att ibland kan ibland betyda veckor i sträck. Och det måste jag säga ifrån om.

Ibland kan ibland betyda veckor i sträck. Varför ska du säga ifrån?

Citat:

Oj. Du säger visst inte ifrån. Du rättar dig själv.

Och vem har sagt något om synonymer?
Citera
2007-12-04, 20:21
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Svenska Akademiens Ordbok - SAOB

Ibland
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/103/26247.html

Bruka
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/39/9959.html
Citera
  • 2