Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-30, 22:07
Moderator
Falukropps avatar
Min bootdrive rasade under dagen, och har lyckats få skaplig ordning på den nu. Tyvärr vart en del av systemfilerna ohjälpligt kvaddade, så kan inte boota upp systemet. Så nu vill jag kopiera över det jag vill behålla av innehållet på bootdriven till en annan disk genom att boota upp från en floppy/cd, innan jag ger mig på fler åtgärder för att få ordning på disken.

Det finns ju gott om linuxliveskivor och sånt, men de grejar bara att montera ntfspartitioner read only. Det blir lite problematiskt eftersom jag vill backupa till en annan ntfsdisk.

Vad jag undrar är om det är nån som har erfarenhet av om det finns nån vettig applikation som klarar både läsning och skrivning till NTFS-partitioner som kan köras från en floppy, eller om det finns nån bootcd man kan slanga hem som innehåller något sådant?
Visst skulle man kunna hålla på och knöla med ntfs4dos, men det pallar jag verkligen inte med. Har aldrig fått det att funka bra tidigare. Är ute efter nån slags "helhetslösning" man bara bränner ut och kör, utan en massa pill.
Citera
2007-12-01, 13:20
Medlem
X_surfers avatar
Senaste Ubuntu (7.10) fixar skrivning till och går ju att köra direkt från skivan
annars är UBCD4Win ännu trevligare i ditt fall, den innehåller praktiskt taget allt man kan önska sig för att rädda en windowsinstallation och/eller filer från den, dock behöver du en windows XO skiva för att kunna bygga UBCD4Win
http://www.ubcd4win.com/index.htm
Citera
2007-12-01, 14:20
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Senaste Ubuntu (7.10) fixar skrivning till och går ju att köra direkt från skivan
annars är UBCD4Win ännu trevligare i ditt fall, den innehåller praktiskt taget allt man kan önska sig för att rädda en windowsinstallation och/eller filer från den, dock behöver du en windows XO skiva för att kunna bygga UBCD4Win
http://www.ubcd4win.com/index.htm

Tack för svaret, ska ta en kik på UBCD. Brukar köra med Hiren's boot CD, men den funkar ju lite sisådär med vissa grejer. Har försökt modda den, men får ändå inte ntfs4dos att lira.
Mjo, de senare linuxkärnorna har stöd för skrivning, men det är väl fortfarande flaggat som experimental? Är lite för paranoid vad det gäller sånthär för att köra med det i filsystem jag vill vara säker på överlever :>

Nu har jag förvisso löst problemet, datorn är up & running igen, men kan ju vara bra tills nästa gång nåt ballar ur.

Om inte annat borde det ju inte vara svårare att hitta en prebuilt iso av UBCD än att hitta win XO på lämpligt fildelningsnätverk
Citera
2007-12-01, 14:30
Medlem
DriveImage XML från runtime kanske fungerar
http://runtime.org/dixml.htm

detta står på samma sida
You can run DriveImage XML from a WinPE boot CD-ROM
Citera
2007-12-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tack för svaret, ska ta en kik på UBCD. Brukar köra med Hiren's boot CD, men den funkar ju lite sisådär med vissa grejer. Har försökt modda den, men får ändå inte ntfs4dos att lira.
Mjo, de senare linuxkärnorna har stöd för skrivning, men det är väl fortfarande flaggat som experimental? Är lite för paranoid vad det gäller sånthär för att köra med det i filsystem jag vill vara säker på överlever :>

Nu har jag förvisso löst problemet, datorn är up & running igen, men kan ju vara bra tills nästa gång nåt ballar ur.

Om inte annat borde det ju inte vara svårare att hitta en prebuilt iso av UBCD än att hitta win XO på lämpligt fildelningsnätverk

På Hiren's boot CD finns ju flera verktyg som passar perfekt för uppgiften, t.ex. Volkov Commander, som med lätthet kan kopiera filer mellan olika NTFS-partitioner. Skönt att det löste sig i alla fall
Citera
2007-12-01, 14:36
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenta2
DriveImage XML från runtime kanske fungerar
http://runtime.org/dixml.htm

detta står på samma sida
You can run DriveImage XML from a WinPE boot CD-ROM

Får ta en kik på det också! Som sagt, nästa gång det händer vill jag ha allt jag behöver hemma :>

Citat:
Ursprungligen postat av osen
På Hiren's boot CD finns ju flera verktyg som passar perfekt för uppgiften, t.ex. Volkov Commander, som med lätthet kan kopiera filer mellan olika NTFS-partitioner. Skönt att det löste sig i alla fall

Ah, jo, men då måste du lyckas ladda nån TSR för NTFS-stöd också. Det är just det som strulade när jag försökte
Citera
2007-12-01, 14:38
Medlem
gadzooxs avatar
http://www.nu2.nu/pebuilder/
Citera
2007-12-01, 16:46
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp

Notera att UBCD4Win är något helt annat än UBCD.
UBCD4Win använder Windows egna systemfiler när den bygger skivan, du behöver alltså inte bry dig om någon tredjepartsprodukt för att komma åt dina NTFS partitoner

Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
http://www.nu2.nu/pebuilder/

UBCD4Win bygger redan på Pebuilder, skillnaden är att UBCD4Win innehåller diverse drivrutiner, det eminenta TestDisk, DriveImage XML, PC Inspector File Recovery, Firefox, ett mera windowslikt utseende och diverse andra godsaker
Gillar man bartPE kommer man att älska UBCD4Win
Citera
2007-12-01, 17:00
Medlem
tackar för informationen x_surfer detta program kommer garanterat till användning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in