Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-15, 02:24
  #649
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Tittar du på film? Det är ett rollspel någon spelat in, som du inte ens är med i men ändå sitter och tittar på i efterhand, det är om möjligt töntigare.
En poäng så god som någon även om jag antar att de flesta rollspelare även uppskattar film och tv-serier.
Citera
2022-12-15, 07:50
  #650
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Jag har dessvärre fler spel och äventyr än jag någonsin kommer hinna spela vilket känns lite sorgligt. Det finns många idéer i skallen som borde präntas ned på papper och spelas men det lär stanna i där uppe.

Det här känns igen.
Trots att jag inte spelat rollspel på 30 år (med undantag för ett par välkända Flashbackare för ett par år sedan), så kommer man fortfarande på en massa kul fällor och andra elakheter, och ibland en helhet som skulle kunna bli en hel bok.
1977 var min första kontakt med D&D, det var ett tag sedan.
Citera
2022-12-15, 09:02
  #651
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zachri
Jag har flera vänner som brukar samlas och spela rollspel och de pratar ofta om sina spel och karaktärer i min närhet och jag kan inte annat än tycka att de är fruktansvärt löjliga. De hittar på den ena mer bisarra historien efter den andra och är stolta över att de har skapat en ond karaktär som de spelar bla bla bla...

Svar femton år senare:
Nej, det behöver inte alls vara töntigt. Det kan vara oerhört kreativt och berikande. Konstigt dock att människor får tid till det, speciellt om man har jobb och barn. Spelade mycket i sena tonåren, då man var ledig och fågelfri.

Dock vill jag kommentera det där med onda karaktärer. Det krävs lite balls för att spela en god karaktär. De som var helt fixerade på att spela onda karaktärer, var den sortens killar som växte upp och blev incels, kvinnohatare och/eller djurplågare, som såg rollspelen som ett sätt att få utlopp för sina "mörka sidor", dvs sin oförmåga att bete sig som folk och skaffa sig ett liv.
Citera
2022-12-19, 16:31
  #652
Medlem
Jävlar vilken necro på denna tråden.
Nej, rollspel är inte mer töntigt än något annat. Enbart att mer kreativa aktiviteter (i amatörform) ofta kan ses som töntigt till skillnad mot mer socialt accepterade nörderier (fotboll, bilar, fiske, smink).

Tycker det är en jättebra hobby. Kräver mycket mer fokus än majoriteten av all underhållning idag. Lär läsförståelse, samarbete och gruppdynamik (försök hålla igång en rollspelsgrupp i några månader).
Sedan blir man mer kreativ, får uppleva situationer man aldrig skulle göra i sitt eget liv.

Några saker jag spelat är en äldre kvinna under franska revolutionen vars mål var att hitta bra äktenskap till sina döttrar, ett troll som i stort sett var en slav till en annan spelare, en spetälsk gubbe under medeltiden som bara ville hitta sina barn.

Sen kan man såklart spela en riddare som dräper orcer i parti och minut, men det finns mycket mer än så att uppleva.
Citera
2022-12-22, 09:12
  #653
Medlem
CthulhuKallars avatar
Jag skulle ju säga att ha rollspel som intresse är inte allt för illa. Jag sänker själv många timmar in i det, men det finns en tid och plats för att diskutera dessa grejerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback