2007-11-29, 19:27
Medlem
flashmickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-SAKEN
Morsan skulle få pengarna tillbaka för hunden så fort denna hund då blivit dräktig och fått valpar som kunde säljas.

Det är en affär med tydliga villkor ju!
1. Hunden måste bli dräktig
2. Hunden måste få valpar
3. Valparna måste kunna säljas.

Dessa 3 villkor kom man ju uppenbarligen överens.
Som jag även förstår en fix summa samt sannolikt att hunden skulle tas hand om av din morsas väninna.

Så har hunden dött av orsaker vänninnan inte kunde råda över så ser jag ingen betalningskyldighet för vänninan enligt villkoren för affären.

Man kan se det som en option. Din morsa valde att sälja hunden för 15.000:- och med risk istället för att hitta andra köpare för t ex. 7.000:-. Vänninan har väl sannolikt även hon förlorat. Hennes investering var mat och sannolikt veterinärkostnader och kanske t o m avel.
Citera
2007-11-29, 21:52
Medlem
Som de två ovanstående inläggen visar verkar det ganska oklart dels vad som egentligen hänt, dels vad utgången i denna tvist kan bli. Men ni har ju i princip inte har något att förlora på att gå till domstol, förutom förlusten av en styck vän och ombudsarvode motsvarande en timme dvs ca 1500 kr...

Eftersom tvisten rör ett belopp mindre än cirka 20000 är det ett småmål och ni riskerar inte att åka på att betala hennes advokatkostnader om ni förlorar! Så kontakta närmsta tingsrätt och skicka in en stämningsansökan och låt dem avgöra vad din mamma egentligen har rätt till! Lätt som en plätt!
Citera
2007-11-30, 14:49
Medlem
Finns det ingen livförsäkring på hunden??
En hund som säljs för 15 000 brukar ha en livförsäkring!

Mvh
/Jonas
Citera
2007-11-30, 20:07
Medlem
Jag undrar ifall det användes ett köpeavtal från Svenska Kennelklubben?
Om det gjorde det så är återköp tydligt reglerat i avtalet och om uppfödaren
inte följer detta så tycker jag du ska börja med att anmäla detta till kennelklubben. De har även jurister som kanske kan hjälpa dig lite.

Sedan bör hunden som någon förut skrev, ha haft en livförsäkring.
Citera
2007-12-06, 22:11
Medlem
Jag har fått lite mer uppgifter av morsan nu angående det hela.
Det finns köpeavtal från Svenska Kennelklubben.
Som sagt morsan köper hunden av sin väninna.
Sedan så köper väninnan hunden av min mamma.
Det är alltså inte frågan om ett återköp.
På papperet där väninnan köper hunden av min mamma så står det inget om återköp. Det är ett vanligt köpekontrakt från Svenska Kennelklubben.
Under "Övriga upplysningar" på detta köpekontrakt så står det att pengarna skall betalas då hunden fått valpar och dessa har nått en ålder utav nio veckor.

Nu har ni fått lite mer uppgifter att gå på. Nu hoppas jag på att någon sakkunnig kan informera om vad gäller. Skall morsan få några pengar eller inte?

Tack på förhand!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in