2007-11-27, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capibara
Yrkesförarna är duktiga på det de gör men de har ett mycket större ansvar och jag tror inte att deras högre "skills" väger upp det ansvaret.

Sen har jag garanterat testat gränserna oftare och mer aggressivt än vad yrkesförarna kan drömma om. Det finns helt enkelt fler möjligheter med personbil och konsekvenserna blir inte lika allvarliga. Därför är jag mer medveten om riskerna och tar det lugnt när det är halt. Man ser vilka som kör om mig: tung trafik, kvinnor, och snubbar i kostym som aldrig har lekt på gränsen och nu styr med "säker" hand ut i omkörningsfilen.
Alla som kör om dig är med andra ord sämre förare?

Om vi ska vara såna hoppas jag att du själv har erfarenhet av att köra lastbil/buss då du slänger ur dig en jäkla massa kommenterar om hur dessa framförs...
Citera
2007-11-27, 02:02
Medlem
jocke_me_knivens avatar
Citat:
Jag har trotsallt bättre bil, däck, antisladd, quattro etc..

Glöm inte pojkar och flickor. Spelar ingen roll om du har 4wd eller 172wd. Det är ändå samma bromsar som en 2wd

Jag kör själv lastbil, och inte tusiken är jag kung på vägen.
Men det är skillnad på folk och folk.
För ett par veckor sedan mellan Kiruna - Gällivare så var det snö på vägen och -4 grader. Och då är det inte halkigt. Men då låg ändå en massa fittor och kukar i 60-70knyck för att det "såg" väl halt ut.
Det var en Torsdag, och jag var på väg hemåt för att starta min helg.
Så nog fan körde jag i 90. Och mina medmänniskor tyckte säkert jag var en idiot på vägen.

p.s jag tycker alla privatbilister är ett gäng puckon

puss å kram!
Citera
2007-11-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nä,konsekvenserna blir nog inte så allvarliga när jag dundrar in i dig med en buss full med skolungar!!! Få ut huvet ur röven!

Kan du ens tolka det jag har skrivit din dumma jävla fitta???? Eftersom jag kör personbil så har jag möjlighet att leka när jag är ensam på vägen. Kör jag i diket så drabbas ingen förutom jag själv.

När du kör buss eller lastbil kommer troligtvis din arbetsgivare att flå dig levande om du blir stående i diket i 5-6 timmar i väntan på bärgning och sedan upptäcks att fordonet måste på service. Minder lek med andra ord: troligtvis mindre erfarenhet av hur fordonet beter sig i halka.

Analys: När JAG tar det lugnt, då är det definitivt dags för dig med skolbussen att ta det jäääävligt lugnt!
Citera
2007-11-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocke_me_kniven
Glöm inte pojkar och flickor. Spelar ingen roll om du har 4wd eller 172wd. Det är ändå samma bromsar som en 2wd

Jag kör själv lastbil, och inte tusiken är jag kung på vägen.
Men det är skillnad på folk och folk.
För ett par veckor sedan mellan Kiruna - Gällivare så var det snö på vägen och -4 grader. Och då är det inte halkigt. Men då låg ändå en massa fittor och kukar i 60-70knyck för att det "såg" väl halt ut.
Det var en Torsdag, och jag var på väg hemåt för att starta min helg.
Så nog fan körde jag i 90. Och mina medmänniskor tyckte säkert jag var en idiot på vägen.

p.s jag tycker alla privatbilister är ett gäng puckon

puss å kram!

Man behöver inte ta det lugnt för att det ser halt ut. Man PROVBROMSAR. Jag har provbromsat ibland och upptäckt att jag har en bromssträcka 80-0 på omkring 150m eller mer. Då är det dags att sänka farten. Tror du at de tunga fordonen gjorde samma sak? Det är det jag blir upprörd över.

Bara för nån vecka sen var det ett jävla liv från smhi om att det skulle bli halt längs övre norrlandskusten. Inte fan var det halt, bara +4 och regn. Provbromsade kontinuerligt och körde glatt vidare i 90-140 när jag såg att vägen var lika "hal" som på sommaren. Säkerhet handlar om att man kontinuerligt anpassar farten efter väglag och trafik. Inte bara ställer farthållaren på 90 och kör som en apa mil efter mil, bara för att man har pressad schema.
Citera
2007-11-27, 19:23
Medlem
Citat:
Kan du ens tolka det jag har skrivit din dumma jävla fitta???? Eftersom jag kör personbil så har jag möjlighet att leka när jag är ensam på vägen. Kör jag i diket så drabbas ingen förutom jag själv.

När du kör buss eller lastbil kommer troligtvis din arbetsgivare att flå dig levande om du blir stående i diket i 5-6 timmar i väntan på bärgning och sedan upptäcks att fordonet måste på service. Minder lek med andra ord: troligtvis mindre erfarenhet av hur fordonet beter sig i halka.

Analys: När JAG tar det lugnt, då är det definitivt dags för dig med skolbussen att ta det jäääävligt lugnt!
Vem behöver leka när man spenderar en massa timmar i lastbilen dag ut och dag in? Jag lovar dig att man får tillräckligt med övning ändå, för alla som kör lastbil har fått sladd med den. Och det finns tillfällen att ta reda på hur lastbilen med släp uppför sig när det är halt.

Jag är personligen minst lika rädd om min personbil som om lastbilen jag kör.
Citera
2007-11-27, 19:53
Medlem
Ja, det där är ju lite olika. Sabbar man en last värd åtskilliga 100kkr så är det inte så kul. En av våra unga killar har precis lagt hela bilen och släpet i ett dike, lasten gick såklart inte att rädda. Visst finns det försäkringsbolag, men kunderna blir utan varor och det är inte kul. Han har bara kört i drygt två år men är kaxig som fan och saktar inte ner för något. Jag tvivlar på att hans attityd kommer att ändras, de äldre gubbarna gasar på lika hårt.

Men visst förstår jag att erfarna förare ändå har en ganska god uppfattning om vad ekipaget klarar, frågan är om de inte skiter i allt och bara chansar?
Citera
2007-11-27, 22:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Ok,bra att du VET när DU är ensam på vägen!

Och ännu bättre:Att när DU tar det lugnt,då ska minsann jag göra det med!Det är ju kalas,då borde vi ju snart bara ha singelolyckor,som dessutom är självförvållade som enda olyckorna?(förutom fordonsfel,men du kanske kan förutsäga dessa också?

Och mindre erfarenhet av halka? Ja,eftersom du tydligen VET hur det ligger till med alla andras "erfarenhet" så är det väl bara att anpassa sig efter dig!

Och hellre "fitta" än papp-skalle!
Citera
2007-11-27, 22:21
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ja, det där är ju lite olika. Sabbar man en last värd åtskilliga 100kkr så är det inte så kul. En av våra unga killar har precis lagt hela bilen och släpet i ett dike, lasten gick såklart inte att rädda. Visst finns det försäkringsbolag, men kunderna blir utan varor och det är inte kul. Han har bara kört i drygt två år men är kaxig som fan och saktar inte ner för något. Jag tvivlar på att hans attityd kommer att ändras, de äldre gubbarna gasar på lika hårt.

Men visst förstår jag att erfarna förare ändå har en ganska god uppfattning om vad ekipaget klarar, frågan är om de inte skiter i allt och bara chansar?

Det är klart att det finns en hel del veritabla ärthjärnor som kör tunga fordon också(speciellt med tanke på hur många det är som kör personbil som påsar med nötter) men jag tror (och hoppas) att de flesta inte kör som om de vore reklampelare för lobotomi!

Mycket av stressen ligger nog i att det blir dryga viten om de kommer sent..
(själv skiter jag i tid tabellen om det krävs pga. väglaget,passagerarna får väl komma 7min. sent till jobbet den dagen..)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in