2007-11-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Vilka länder skulle ni önska att Sverige hamnade med i kvalet till VM 2010, och vilka ska vi undvika?

Lottningen av kvalgrupperna äger rum nu på söndag kl. 16 och sänds i TV4. Kvalgrupperna i Europa lottas ca kl. 17.

Från SVFF:
"Seedningen utgår från FIFA:s världsranking för november, där Sverige ligger kvar på 24:e plats (17:e lag bland de europeiska länderna). EM-kvalmatcherna i november har gjort stora avtryck på rankingen, noterbart är jättekliv för Turkiet, Bulgarien och Israel.
England backar däremot och ligger liksom Sverige i andra seedningsgrupp - ingen möjlighet att Sverige och England hamnar i samma kvalgrupp alltså.

När lottningen genomförs i sydafrikanska Durban på söndag, så börjar man med att lotta VM-kvalet för Asien, därefter Nord/Centralamerika, och cirka 17.00 är turen kommen till Europa. Lottningsceremonin avslutas med det afrikanska kvalet. Sydamerikas VM-kval är redan igång, där spelar man som vanligt en rak serie utan lottning inblandad.

Europa har 13 platser i VM 2010, att fördela på 53 länder. VM-kvalet för UEFA-länderna kommer därför att spelas i nio grupper (åtta grupper med sex lag, en grupp med bara fem lag). Gruppvinnarna direkt till VM, de åtta bästa tvåorna till playoff."

__________________________________________________ ______________

Skål A: Italien, Spanien, Tyskland, Tjeckien, Frankrike, Portugal, Holland, Kroatien, Grekland.

Skål B: England, Rumänien, Skottland, Turkiet, Bulgarien, Ryssland, Polen, Sverige, Israel.

Skål C: Norge, Ukraina, Serbien, Danmark, Nordirland, Irland, Finland, Schweiz, Belgien.

Skål D: Slovakien, Bosnien-Herzegovina, Ungern, Moldavien, Wales, FYR Makedonien, Vitryssland, Litauen, Cypern.

Skål E: Georgien, Albanien, Slovenien, Lettland, Island, Armenien, Österrike, Kazakstan, Azerbajdzjan.

Skål F: Liechtenstein, Estland, Malta, Luxemburg, Montenegro, Andorra, Färöarna, San Marino.
__________________________________________________ ________________

Så här går det till:

Själva lottningen börjar med att de lägst rankade lagen dras ur skål F, och skålarna töms sedan i ordning "nerifrån och upp" för att avslutas med de toppseedade lagen i skål A.
Grupp 1-8 innehåller sex lag, grupp 9 fem lag (därmed inget lag från grupp F i grupp 9).

Sverige representeras på plats i Durban av förbundskapten Lars Lagerbäck, samt SvFF:s ordförande Lars-Åke Lagrell och generalsekreterare Sune Hellströmer.

VM i Sydafrika spelas 11 juni-11 juli 2010.

Källa: SVFF

Dromgrupp:

1. Grekland
2. Sverige
3. Finland
4. Cypern
5. Kazakstan
6. San Marino

Mardromsgrupp:

1. Tyskland
2. Sverige
3. Ukraina
4. Ungern
5. Georgien
6. Andorra
Citera
2007-11-24, 13:43
Medlem
P3RK3L3s avatar
Härligt att Finland lyckats avancera i seedningsträsket.

För Sverige del vore det ju trevligt med följande:

Sverige
Grekland (av de högst seedade det enda landet Sverige har självförtroende nog att försöka slå)
Belgien
Moldavien
Azerbajdzjan
Andorra

För Finlands del (jag är dubbelpatriot):

Finland
Ryssland (för hatmötet)
Bulgarien
Moldavien
Azerbajdzjan
Andorra
Citera
2007-11-24, 13:47
Medlem
AlitheSeconds avatar
Är ni galna? Jag tror varken Grekland eller Finland är speciellt lätta för Sverige i ett VM-kval. Då tar jag hellre ett par "etablerade" länder som vi kan överraska mot.
Citera
2007-11-24, 13:51
Medlem
Drömgrupp
Grekland
Belgien (Riktigt svaga numera och slutade tex 5:a i sin grupp i EM-kvalet. Visserligen en av de tuffaste grupperna där)
Moldavien
Island
San Marino

Mardröm
Tyskland
Serbien
Bosnien
Albanien
Montenegro
Citera
2007-11-24, 16:08
Bannlyst
För Sveriges del så tror jag att hamna i Balkan grupp hade medfört missat slutspel.

1. Kroatien
2. Sverige
3. Serbien
4. Bosnien
5. Slovenien
6. Montenegro

Det hade varit jävligt tufft för att jag antar att alla Balkanlagen hade varit otroligt taggade mot varandra och det hade skadat Sverige på ett negativt sätt.
Sen så tror jag att sätet och den fotbollen de utövar där nere absolut inte passar Sverige.

Jag vet att ni helst ser mardröm i stornationer och så, men detta hade absolut inte varit lätt för något lag i den gruppen och jag hoppas verkligen för Sveriges och Kroatiens (jag är därifrån) att denna gruppen inte blir av.
Även om jag anser Kroatien vara bättre än Sverige, så är Sverige ett lag som i sina bästa dar spelat oerhört discplinerat, taktiskt och med hjärtat på plats precis som det ska vara.
Därför tillhör de den dagen dem spelar på det sättet i världseliten.
Den dagen kan komma just i mötet mot Kroatien =).

Sen så måste jag bara kommentera några lag:

Skål A: Italien, Spanien, Tyskland, Tjeckien, Frankrike, Portugal, Holland, Kroatien, Grekland.

Skål B: England, Rumänien, Skottland, Turkiet, Bulgarien, Ryssland, Polen, Sverige, Israel.

Skål C: Norge, Ukraina, Serbien, Danmark, Nordirland, Irland, Finland, Schweiz, Belgien.

Skål D: Slovakien, Bosnien-Herzegovina, Ungern, Moldavien, Wales, FYR Makedonien, Vitryssland, Litauen, Cypern.

Skål E: Georgien, Albanien, Slovenien, Lettland, Island, Armenien, Österrike, Kazakstan, Azerbajdzjan.

Skål F: Liechtenstein, Estland, Malta, Luxemburg, Montenegro, Andorra, Färöarna, San Marino.

Italien och Kroatien är lag som man alltid underskattar. Kroatien för namnet och Italien för att de spelar si och så. Jag måste bara påpeka att de klarar oftast kvalet och de är ett lag som inte får räknas bort innan alla matcher är slutföra i ett kval. De är kapabla till att vända allt till deras fördel i sista minuten i sista kvalmatchen.

Trots att Sverige inte kan stöta på Ryssland och Israel måste jag bara påpeka vilket potential dessa lagen har och att namn underskattningen måste upphöra omedelbart. Ryssland har inga inviduella stjärnor men de har ett jävligt bra lag.
Isreal växer och kommer snart tillhöra de bättre europeiska lagen.

Bosnien och Makedonien, tja. Bosnien är duktiga och har potential. Jag var säker på att de skulle klara detta kvalet, men iom. att förbundet är kriminellt så avgick i stort sätt en massa spelare däribland de bästa. Jag är säker att detta landet har ett stort mästerskap framför sig, men blir det VM2010 eller EM2012 vet jag inte. Makedonien är mycket, mycket bättre än vad alla anser de vara. De är mycket svårt lag att möta på hemmaplan, utan tvekan. England, Ryssland, Kroatien, Israel.. Alla hade det tufft på deras plan.

Albanien är inget farligt lag, men samtidigt tror jag att de kan växa mycket inom snar framtid och att önska de i sin grupp vore kanske fel.
Vad det gäller Montenegro så hoppas jag att alla pålästa vet att det är en del av Serbien som blev självständigt. De har och kommer ha bra fotbollspelare i framtiden och jag är säker att de kommer göra bra ifrån sig och kan absolut inte jämföras med Andorra, Malta, San Marino osv. De blir nog tuffa.
Citera
2007-11-24, 16:28
Medlem
toninho: Sverige mötte ju dessutom Montenegro i en träningsmatch nyligen som man vann med vissa problem.

Hur anser du att Montenegro står sig i Balkankonkurrensen? Är de likvärdiga med Bosnien, Makedonien eller hur står de sig?
Citera
2007-11-24, 16:34
Medlem

Från denna skål vill man inte ha något lag med undantag av Tjeckien och Grekland. När det gäller det sportsliga så vill jag se Holland/Frankrike och Sverige i samma grupp för det har inte hänt att vi haft dem i gruppen än

Vad gör att Israel av alla lag placeras i dennna seadningsgrupp?

Norge skulle vara trevligt för grannmöte, Ukraina/Serbien/Schweiz har vi inte mött i kval. Helst inte Danmark/Nordirland el Serbien då de känns för starka.

Känns verkligen inte som man vill ha något av dessa länder förutom Cypern. Sverige får svårt mot de övriga här

Helst Österrike ur TV-produktionssynpunkt. De övriga länderna gör kassa fotbollsproduktioner

Låt oss hoppas vi får en grupp där ett av dessa länder är med så vi har något strykgäng med.

Mardrömsgrupp
Italien
Sverige
Serbien
Slovakien
Lettland
Färöarna

Önskegrupp
Grekland
Sverige
Finland
Cypern
Albanien
San Marino
Citera
2007-11-24, 16:37
Medlem
De Miros avatar
Alla lagen i första första gruppen är svåra. Men Grekland tycker jag faktiskt inte hör hemma där.

Helst hade jag sett.

Grekland

Belgien (är nere i en enorm svacka och jag tror inte de kommer hämta sig inom en överskådelig framtid)

Moldavien (sämst tillsammans med Vitryssland )

Lettland (Kazakstan och Azerbajdzjan är nog sämre men har aldrig sett dom spela)

Sista gruppen spelar ingen roll men Estland är nog det starkaste laget
Citera
2007-11-24, 16:46
Medlem
Eastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Miro
Alla lagen i första första gruppen är svåra. Men Grekland tycker jag faktiskt inte hör hemma där.

Helst hade jag sett.

Grekland

Belgien (är nere i en enorm svacka och jag tror inte de kommer hämta sig inom en överskådelig framtid)

Moldavien (sämst tillsammans med Vitryssland )

Lettland (Kazakstan och Azerbajdzjan är nog sämre men har aldrig sett dom spela)

Sista gruppen spelar ingen roll men Estland är nog det starkaste laget
Grekland vann förra EM därför dom är i Seedinggrupp 1
Citera
2007-11-24, 17:29
Medlem
mraskers avatar
Finland - Derbyfest! Dom kan vi inte torska mot.
Litauen - Kassa
Albanien - Kassa
Liechtenstein - Mkt kassa

Mardrömslottning
Tyskland - den s k maskinen
Sverige
Serbien - tokiga på hemmagräs
Bosnien/H - får extra krafter på hemmaplan
Österrike - vassast i grupp E
Estland - är det minst dåliga laget i grupp F
Citera
2007-11-24, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianO
toninho: Sverige mötte ju dessutom Montenegro i en träningsmatch nyligen som man vann med vissa problem.

Hur anser du att Montenegro står sig i Balkankonkurrensen? Är de likvärdiga med Bosnien, Makedonien eller hur står de sig?

Montenegro står sig redan nu utan tvekan i Balkankonkurrensen.
Man måste jag tänka på att landet nyligen har bildats och att landslaget har gjort sammanlagt 6 träningsmatcher och har vatt FIFA medlem i drygt 1 år.

Det tar tid att spela ihop ett landslag och speciellt en sådan där spelare fick välja mellan två länder för att sedan återigen bilda ett nytt lag med spelare som inte fick plats i Serbiens landslag.

Det man kan säga om Montenegro är att de är otroligt talangfulla.
Det är intressant att otroligt många talanger som spelar för serbiska toppklubbar Partizan och Crvenza Zvezda som är födda -86 och uppåt har valt att spela för Montenegro. De flesta av de har vatt stjärnor i Serbiens U21 men ändå valt att starta om från början och kanske komma ut på den europeiska scenen genom ett nytt landslag.
Just det ger mig inttrycket att de kommer ha en mycket talangfull grupp.
Förrutom att de har 3-4 20-åringar i serbiska toppklubbar har de t.ex. Milan Purovic en ung talangfull spelare som spelar för Sporting Lissabon, vilket jag anser är bra i den åldern och bevis på klass.
Sen så har de ju Mirko Vucinic, 25-årig Roma spelare, en otroligt talangfull spelare som har gjort 4 mål på 6 matcher för det nystartade landslaget.

Dessutom har de en mycket intressant man för framtiden, unga Stevan Jovetic en anfallare född i slutet av 1989 ! Som spelar för Partizan och har ögonen på sig från alla europeiska storklubbar.

Som ni ser, så är de ett lag med mycket ung och talangfull trupp där de flesta spelare antingen spelar för toppklubbar i Balkan eller ute i Europa. Mirko Vucinic är 25 år och anses vara veteran.

De har spelat 6 matcher och däribland vunnit Ungern och Estland. Gjort mycket bra framträdande mot Slovenien (1-1), Sverige (1-2) och Kolumbia (0-1).

Jag tror att detta är ett landslag man absolut ska undvika om man räknar att ta 3 poäng från ett lag i sämsta seednings gruppen. De är placerade där enbart pga. att de inte har skaffat FIFA poäng.
Citera
2007-11-24, 18:06
Medlem
Georg Lagers avatar
Drömgruppen:
Grekland (jag tror visserligen att Greklands spelstil passar Sverige ganska illa, men i den konkurensen, så är Grekland det minst dåliga alternativet).
Belgien (är på nergång, från att ha varit ett lag som i stort sett alltid kvalar in till VM, så kommer dom inte ens topp 3 i sina kvalgrupper längre. Nordirland är det sämsta laget i den här seedningskategorin, men vi vet ju alla hur värdelöst Sverige spelar emot dem).
Moldavien (känns helt ofarliga).
Kazakstan
San Marino(sämst av dom sämsta).

Mardrömsgruppen:
Tyskland
Serbien (har ett väldigt bra lag på pappret och lär vara revanchsugna efter att ha missat EM)
Wales
Österrike (bäst av lagen i den seedningskategorin).
Montenegro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in