Man kan inte bara värdera Pricer efter PE-tal, tänk på att Pricer har ett förlustavdrag i miljardklassen och slipper därmed betala skatt under en lång tid framöver, dessutom så värderar man företag efter hur man tror dom går i framtiden, och Pricers framtid är extremt ljus.
Detta året kommer den nog att stiga även om jag tror den kommer gå ner de kommande veckorna, det som är bra är hur som helst att eftersom de fått in flera ordrar så kommer de inte begära nyemission för att risk för konkurs finns. De har nu uppnått den stabilititet de inte tidigare haft!
Något som kan rubba förtroendet för aktien är om vi går in i en lågkonjunktur för då nog kommer nog ingen köpa deras system och det är en paradox eftersom en kedja tjänar(sparar) på att göra det.
Logiskt sett ska de här företaget göra vinster oavsett konjunktur.
Svårt att säga om pricer går upp eller ner inom den korta horisonten. Eftersom det är ett relativt litet företag svarar aktien främst när en nyhet om en ny order har släppts eller liknande. Men om man tänker inom loppet ett år och mer så tror jag att den går upp.
Ja, 1,3 miljarder är en hel del även om man är långsiktig. Vad tycker ni är ett bra pris? Jag skulle nog vilja köpa för långsiktigt innehav vid runt 800milj.