2007-11-21, 20:11
Medlem
miklons avatar
Anta att jag är hemma med ett sjukt barn en halv dag t.ex. och väljer att kvitta den tiden mot inarbetad flextid (det är ok för arbetsgivaren att göra så), kan jag fortfarande begära ut tillfällig föräldrapenning från FK utan att bryta mot reglerna? Jag har ju varit hemma från arbetet, även om jag inte får något löneavdrag. Vad är kriteriet från FK, att man inte har kunnat arbeta eller att man har fått löneavdrag?
Citera
2007-11-21, 21:09
Medlem
SuiGeneriss avatar
TFP utgår för att kompensera din inkomstförlust när du har fått avstå från arbete för att vårda ditt sjuka barn.

Tar du ut TFP och inte får något löneavdrag (flextiden har du ju redan jobbat in, men inte tagit ut än) så överkompenseras du, eftersom du får TFP och lön för samma tid, vilket borde ge 180% av vad du normalt skulle få. Så svaret är nej, du kan inte göra både och utan att bryta mot reglerna.

Sen är väl sannolikheten minimal att någon på FK skulle lägga märke till det, men du frågade som sagt vad som gällde.
Citera
2007-11-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
Sen är väl sannolikheten minimal att någon på FK skulle lägga märke till det, men du frågade som sagt vad som gällde.

Säg inte det. FK verkar ha anställt en hel hög med personer som ringer runt och frågar om barnet varit på dagis eller om föräldern arbetat (=fått lön) när man har begärt TFP.

På mina barns dagis frågar dessutom FK just nu om redan utbetalda TFP dagar som kan vara upp till två år gamla. Min sambos arbetsplats får samtal från FK nästan varje gång någon där har begärt TFP.
Citera
2007-11-21, 21:35
Medlem
Nu vet jag inte om ni kan göra så men hos oss går det bra.
Om jag tar ut FP så kompenserar jag genom att ta ut 2 timmar komptid i pengar. Detta kan man skriva på vilken dag som helst så det är inga problem att skriva föräldraledig på den dagen man tar det.

Så kolla om du inte kan göra samma sak. Dvs plocka ut flextid i kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in