Jo, min burk (Windows XP Media Centre Edition, med SP2) började konstra (som den gjort 2 gånger förut allaredan på samma sätt, och då är den ändå köpt i slutet av mars i år).
Har förut tvingats formatera datorn efter dessa sammanbrott, men det blir så jävla mycket elände att få upp alltihop igen därefter.
Hur det förhåller sig: processen explorer.exe har troligen korrumperats tidigare; den drog en hel del CPU, tog ytterst lång tid (~0.5 minuter) att visa innehållet i mappar och krashar ibland.
Problemen eskalerade tills jag beslutade mig för att nyttja "System Restore" (då antivirus/etc. inte lyckats avhjälpa problemet).
Misstankar om att explorer är infekterad styrktes för övrigt av att given process avslutar sig själv hela tiden i felsäkert läge.
Hur som haver så körde jag systemåterställningen, men nu får jag bara ett felmeddelande som säger att Windows exemplaret måste aktiveras när jag försöker logga in.
Ok, jag klickar på ja...
och loggas ut igen.
Vet någon vad i heitete detta ska föreställa/vad man ska göra åt det?
Datorn är ju helt oanvändbar för tillfället (och som sagt; helst ingen formatering nu igen)