2007-11-12, 21:04
  #1
Medlem
jhon bickles avatar
Jag är 26 och har insett att värdepappershandel är vad jag tycker är roligt och motiverande. Jag har ofärdig dataingenjörsutbildning och snart färdig yth-utbildning inom energi VVS. Men känner att detta inte riktigt är vad jag vill heller. Orkar inte plugga någon ny linje i riktning mot mitt verkliga intresse. Hur kan jag snabbt få in foten till värdepappersmarknaden? Är det möjligt, vad krävs? Tack.
Citera
2007-11-12, 22:00
  #2
Medlem
vad vill du jobba med mer exakt?

oavsett så bör du primärt slutföra din datautbildning. fokusera på dina kurser i modellering/programmering/statistik/tillämpad matte/numerisk analys. bonus om du kan fixa din andra utbildning snabbt också.

sen får du helt enkelt läsa på själv inom det du vill fokusera på

följande listor kanske kan ge dig nån idé:

http://www.markjoshi.com/RecommendedBooks.html
http://quantlib.org/books.shtml
http://amazon.com/Proprietary-Trading-Essentials/lm/R2XT0I8775R60C/ref=cm_lmt_srch_f_1_rsrsrs2/002-6068646-5708821
http://finmath.com/
Citera
2007-11-12, 23:44
  #3
Medlem
joumas avatar
ett tips är att söka jobb på någon av mäklarfirmorna, och börja t ex på kundservice eller ngt liknande. Där händer det att de anställer folk som inte är ekonomer, och är du flitig så kan du sedan ta dig vidare.
Citera
2007-11-13, 16:15
  #4
Medlem
Har en kompis som jobbar som "handlare" för en bank i Köpenhamn. Han fick jobbet genom att han gått dit och visat sitt privata resultat.

Dock är jobbet lite anorlunda än privat trading.
Citera
2007-11-13, 16:42
  #5
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flybyme
vad vill du jobba med mer exakt?

oavsett så bör du primärt slutföra din datautbildning. fokusera på dina kurser i modellering/programmering/statistik/tillämpad matte/numerisk analys. bonus om du kan fixa din andra utbildning snabbt också.

sen får du helt enkelt läsa på själv inom det du vill fokusera på

följande listor kanske kan ge dig nån idé:

http://www.markjoshi.com/RecommendedBooks.html
http://quantlib.org/books.shtml
http://amazon.com/Proprietary-Trading-Essentials/lm/R2XT0I8775R60C/ref=cm_lmt_srch_f_1_rsrsrs2/002-6068646-5708821
http://finmath.com/

Förstår att det ser mindre bra ut att inte ha slutfört ingenjörsutbildningen men det känns avlägset då jag helt tappat intresset för området. Men blev både förvånad och hoppfull när jag sett annonser från Penser fondkommission där man får arbete som junior trader med kraven "brinnande intresse" och "handlat för egen räkning i minst 2 år"...
Citera
2007-11-13, 16:55
  #6
Medlem
Får man ställa frågan om du är duktig på att handla? Det lär ju vara ett krav!
Citera
2007-11-13, 16:57
  #7
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight

Förstår att det ser mindre bra ut att inte ha slutfört ingenjörsutbildningen men det känns avlägset då jag helt tappat intresset för området. Men blev både förvånad och hoppfull när jag sett annonser från Penser fondkommission där man får arbete som junior trader med kraven "brinnande intresse" och "handlat för egen räkning i minst 2 år"...

Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Får man ställa frågan om du är duktig på att handla? Det lär ju vara ett krav!
Exakt, det lär ju inte räcka med att visa upp sin PPM-portfölj liksom...
Citera
2007-11-13, 17:59
  #8
Medlem
Gurkan100s avatar
Om du är duktig borde du väl kunna syssla med daytrading. Jobba ihop ett kaptial på något skitställe och kör sedan själv
Citera
2007-11-13, 21:41
  #9
Medlem
Upprclss_drpouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Men blev både förvånad och hoppfull när jag sett annonser från Penser fondkommission där man får arbete som junior trader med kraven "brinnande intresse" och "handlat för egen räkning i minst 2 år"...
Sag att du skamtar med oss! Alternativt lanka till annonsen!!
Citera
2007-11-13, 21:49
  #10
Medlem
Jeff.Becks avatar
Om du orkar så kan du alltid börja på backoffice någonstans och därifrån ta dig till tradinggolvet, inte helt omöjligt om man visar framfötterna. Att inte vara ekonom kan snarare vara en fördel, matematikkunskaper värderas väldigt högt och många tekniker arbetar med aktie/valutahandel.
Citera
2007-11-13, 22:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upprclss_drpout
Sag att du skamtar med oss! Alternativt lanka till annonsen!!

http://www.penser.se/upload/1504/Platsannons.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in