Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-11-07, 21:12
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Eller det vågar jag för jag har redan gjort det. Dock en kortare sträcka.
Grejen är den att jag drog av en av bultarna när jag skulle dra åt dem idag när jag bytte däck på bilen. Således sitter där bara 3 bultar i vänster fram.

Är det förenat med livsfara att köra med bara 3 bultar?

Är det en stålfälg skall det inte vara något problem.
Citera
2007-11-07, 21:41
Medlem
inga problem.. kompis åkte med det i 2,5 år..

dock så har beiktningen lite synpunkter på att man saknar bult..
Citera
2007-11-07, 22:43
Medlem
diversions avatar
3 bult bör gå att köra med.. Men undvik starka sidokrafter, och höga hastigheter. Plus var på din vakt efter ljud osv om hjulet börjar lossna.

Hjulbultar till alufälg ska dras med endast 60-70 nm har jag för mig.
Citera
2007-11-07, 23:45
Medlem
Det borde inte vara nån fara. Kör lugnt och fixa det så fort som möjligt bara.

Hur hårt drog du åt den från början egentligen? Det behövs mycket mindre kraft än man kan tro. Ett fälgkors och handkraft räcker
Citera
2007-11-08, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är inte så svårt entingen borrar du ett hål i den och använder en skruvutdragare eller så fäster du en plattstång med några svetsloppor och skruvar ur den...

Har varken tillgång till svets eller borr då jag har parkering på gatan. Få rlösa detta i helgen.
skruvutdragare? biltema eller?

Nu har jag satt dit vinterdäcken så det är plåt/stålfälg.
Citera
2007-11-08, 09:05
Medlem
utters avatar
Jag har, ofrivilligt, testat att på samma resa använda 5 > 0 hjulmuttrar. 5 var bäst och 0 var jäkligt opraktiskt.
Citera
2007-11-08, 09:10
Medlem
utters avatar
Citat:
Har varken tillgång till svets eller borr då jag har parkering på gatan. Få rlösa detta i helgen.
skruvutdragare? biltema eller?

Nu har jag satt dit vinterdäcken så det är plåt/stålfälg.

Börja med att borra ett hål i bulten, ofta lossnar avdragna bultar av energin från borret. Börja med ett 3-4mm och fortsätt med ett 6-7mm.
Citera
2007-11-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Börja med att borra ett hål i bulten, ofta lossnar avdragna bultar av energin från borret. Börja med ett 3-4mm och fortsätt med ett 6-7mm.

Ok, tack!
Citera
2007-11-08, 09:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ok, tack!

Om du använder en sladdlös borrmaskin så måste du observera att de bultar som används till fälgar är ganska svåra att borra i då de är väldigt sega. Borren blir lätt överhettad och slö pga för lågt varvtal (borrens skruvventilering fungerar inte så bra i låga varvtal). Så börja därför kanske med en 2 mm borr så blir inte borrytan på borren så varm (bulten och bromsskivan leder bort värmen). Använd lite t-sprit som kylning (akta så det inte tar eld!)

Sen när du fått ett tillräckligt stort hål så är det bara att skruva in en svinpitt och skruva ur. Men använd inte för liten för då kan svinpitten gå av (har hänt mig..)
Citera
2007-11-08, 13:42
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om du använder en sladdlös borrmaskin så måste du observera att de bultar som används till fälgar är ganska svåra att borra i då de är väldigt sega. Borren blir lätt överhettad och slö pga för lågt varvtal (borrens skruvventilering fungerar inte så bra i låga varvtal). Så börja därför kanske med en 2 mm borr så blir inte borrytan på borren så varm (bulten och bromsskivan leder bort värmen). Använd lite t-sprit som kylning (akta så det inte tar eld!)

Sen när du fått ett tillräckligt stort hål så är det bara att skruva in en svinpitt och skruva ur. Men använd inte för liten för då kan svinpitten gå av (har hänt mig..)

Tsprit är bra på aluminium men på stål skall man helst ha lite smörjning vid skärande arbete. Vanlig motorolja eller 5.56 funkar bättre.

Avdragna svinpittar är det suraste som finns...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in