Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-07, 16:22
Medlem
Trance_Nations avatar
Min flickvän har Xp på c: och Vista på I:\.
när man startar datorn så får man välja om man vill starta Xp eller vista, det är inte samma boot som xp har, när man går in på msconfig så står de såhär:
Kod:
Warning: Boot.ini is used on windows xp and earlier operating systems.
Warning: Use BCDEDIT.EXE to modify windows vista boot options.

Vad jag förstår så går det inte att ändra i boot.ini vilket som ska finnas med när man startar om.
Ifall jag helt sonika formaterar hennes vista partition, kommer jag få upp vanliga boot'en eller kommer det inte gå att starta Xp alls?
Citera
2007-11-16, 19:54
Medlem
Trance_Nations avatar
Bump
Citera
2007-11-17, 07:10
Medlem
zoobits avatar
Jag har samma problem! Körde Vista och XP parallellt ett tag men tog sedan bort vista. Menyn i uppstarten finns dock kvar med båda alternativen och om jag inte väljer XP så defaultar den Vista, som inte finns kvar, och bootar om.

Det verkar inte ens finnas en boot.ini på min XP-partition längre. Vad har egentligen Vista utövat för svart magi på min dator?
Citera
2007-11-17, 07:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Efter att en gång installerat Vista och fortfarande lider av sviterna så lider jag med er.
Har fortfarande kvar en mapp som hette Boot och som vägrar försvinna, vad jag än gör.
Nu är den ju inte så stor så till slut bytte jag namn på den till Skräp och använder den som allmän soptipp.

Det stora problemet med Vista är att det lider av total storhetsvansinne.
Det tar utan att tveka över hela hårddisken och vill du ha den tillbaks så är det bara att formatera, mer eller mindre.
Citera
2007-11-17, 10:16
Medlem
Trance_Nations avatar
Hmm, Men alltså om man går in i vistas "boot.ini" (BCDEDIT.EXE programmet som kan ändra vistas boot) och helt enkelt tar bort att vista finns, kommer xp's boot.ini att finnas kvar då i uppstart?
Det värsta som kan hända är ju att det inte kommer upp någon boot överhuvudtaget och man kommer inte in i något OS...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in