Citat:
Ursprungligen postat av frutti_di_mare
Återigen, detta handlar inte om ett fall av moralpanik utan helt rätt och slätt om en debatt som uppstått i kölvattnet av ett medialt avslöjande.
Angående huruvida denna diskussion är en sakligt förd debatt gällande ett reellt problem, eller ett uttryck för en klassisk moralpanik, så ber jag att få hänvisa till inlägg #552 (
http://www.flashback.org/showpost.php?p=8954540&postcount=552). Har i den efterföljande diskussionen inte läst något som jag uppfattat som en kritik mot min uppfattning i frågan, som jag skrev i det hänvisade inlägget. Hellre än att skriva samma sak igen så ber jag dig läsa inlägget och komma med saklig kritik.
Citat:
Jag bara väntar på att du dropar in "axis of evil" i texten också.
Haha, kan inte låta bli att skratta lite åt liknelsen mellan mig och G.W.Bush. Jag menar, din förklaring att jag "gör en Bush, fast motsatt" känns ju något långsökt. Nästan så man tänker
'Nigga...Pleeeaaze!' kompletterat med
Seså, du har upparbetat tillräckligt förtroendekapital i denna tråd för att tjäna på att gå tillbaka och erkänna att fingrarna gick snabbare än hjärnan där. Mindre förlust i det än att försöka köra liknelsen ännu ett varv.
Citat:
Vad gäller min påstådda förvirring så hänvisar jag till din attityd runt ämnet. Jag hävdar att anarkistiska och liberala principer rörande rättigheter och säkerhet i samhället alltid gynnar de som tar för sig och lämnar den stora ”skötsamma” massan som förlorare.
Ja, din precision med hänvisningen till min attityd tycks ju motsvara den precision i resonemangen i övrigt, som vi sett i denna tråd. Gemensamma nämnaren tycks vara påtaglig brist på saklighet.
Citat:
I just denna fråga (du tenderar att svälla över i ett generaliserat ”straffad/alltid straffad” perspektiv), så anser jag åter igen att det inte är ett ytterligare straff för en person som utfört ett mord, att nekas läkarlegitimation, det är en rättighet för patienten. Innan vi är överens om att detta är kärnan i frågan så kommer vi ingenvart.
Alltså är inte säker på vad du menar med ett "straffad/alltid straffad"-perspektiv? Jag skulle snarare säga tvärtom, såvitt jag läst tråden så är väl jag den enda på "min sida" av skiljelinjen som har försökt differentiera yrkesutövning och relatera den till behovet av moralisk oklanderlighet. Rätta mig om jag har fel, men har hittills inte läst något annat motiverat resonemang vilka yrken f.d. brottslingar kan tänkas tillåtas ha.
Angående patientens rättigheter; Alltså patienten har enligt min mening inte en icke-formulerad fond av rättigheter, som beroende på situationen kan formuleras adhoc. Såvitt jag vet (utan att gå in i juridiska principer) så har man som patient rätt att känna förtroende för den sjukvård man erhåller. Denna rätt har sin begränsning beroende av de medicinska riktlinjerna, som främst anger en behandlingsarsenal som bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Förtroende för läkaren erhålls primärt genom att läkaren har genomgått utbildning vid ett svenskt, eller ett likvärdigt, universitet. Genom examina och legitimation bemyndigas en blivande läkare att utföra sitt värv.
Som vi sett i tråden så beror inte en läkares skicklighet i yrkesutövningen på dennes moraliska kvaliteér i övrigt. Hänvisar till
zumaz inlägg, som i egenskap av "med.student" (enligt profil) torde vara tillförlitlig på denna punkt; inlägg # 325
Vidare har
cineasten med emfas förklarat att eventuella åsiktsskillnader, moraliska diskrepanser, eller skillnader i värderingar inte inverkar menligt på den behandling en patienten erhåller; inlägg # 559
Sammantaget är det min uppfattning att ett tomt rättighets-begrepp, vars fyllnad består i adhoc-mässiga förklaringar, till syvende och sidst riskerar att förlora sin egen relevans. Snarare bör detta begrepp värnas, genom att beteckna förhållanden som vilar på sakliga grunder. Att värna en mytologisk självbild kan knappast hänföras till saklig grund.
Kutym torde vara att en hänvisning till en rättighet medför ett krav på att formulera saklig argumentation till stöd för rättigheten ifråga.