2007-11-07, 18:20
Bannlyst
Åååh!!! Ni är så jävla skenheliga på det här stället!!
Nordens kändaste nazist har "suttit av sin tid" - jaha ett elvaårigt straff klarar man tydligen numera av på mindre än 7 år...!

I HELVETE att ni hade gett en fd kriminell "blatte" en andra chans.

Jag tänker på allvarlighetsgraden av brottet. Det var ju fullkomligt vidrigt. De raderade ut två personer från jordens yta genom ett mycket välplanerat dåd.
Bilbomber och allt vad det var.

Jag vet inte om jag tycker det är ok att han ska svära läkareden!
Citera
2007-11-07, 18:23
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Åååh!!! Ni är så jävla skenheliga på det här stället!!
Nordens kändaste nazist har "suttit av sin tid" - jaha ett elvaårigt straff klarar man tydligen numera av på mindre än 7 år...!

I HELVETE att ni hade gett en fd kriminell "blatte" en andra chans.

Jag tänker på allvarlighetsgraden av brottet. Det var ju fullkomligt vidrigt. De raderade ut två personer från jordens yta genom ett mycket välplanerat dåd.
Bilbomber och allt vad det var.

Jag vet inte om jag tycker det är ok att han ska svära läkareden!

Han har mördat en person.
Citera
2007-11-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Han har mördat en person.

Jaha, men då är det okej!
Citera
2007-11-07, 18:35
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtfm
Jaha, men då är det okej!

Du kanske borde läsa inlägget jag citerade påpekade ett fakta-fel...
Citera
2007-11-07, 18:39
Medlem
Med all den begåvning han verkar besitta förstår jag inte varför han valde att läsa på KI. Han måste väl ha förstått att detta skulle komma ut för eller senare och skapa en diskussion.

Varför sökte han inte en läkarutbildning i Danmark eller Norge istället, där han är mindre "känd"...

Men denna uppståndelse skulle ha kunnat undvikas om vi levt i en rättsstat. En rättsstat där mördare och andra brottslingar får kännbara straff till skillnad mot idag.
Citera
2007-11-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffer
Med all den begåvning han verkar besitta förstår jag inte varför han valde att läsa på KI. Han måste väl ha förstått att detta skulle komma ut för eller senare och skapa en diskussion.

Varför sökte han inte en läkarutbildning i Danmark eller Norge istället, där han är mindre "känd"...

Men denna uppståndelse skulle ha kunnat undvikas om vi levt i en rättsstat. En rättsstat där mördare och andra brottslingar får kännbara straff till skillnad mot idag.

Han visste väl att om han väl lyckades komma in skulle de inte kunna peta honom.
Citera
2007-11-07, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Nej, det var snarare den här frågan jag syftade på!

Så i dina ögon är det demokratiskt att sålla bort människor som står för sin demokratiska rättighet att hysa vilka åsikter de vill bara för att deras åsikter anses odemokratiska?
Väldigt mycket om prat om demokrati i din tramsfråga! Det hela handlar inte om demokrati, det handlar om moral! Och ja, det är fullständigt moraliskt riktigt att vägra nazistiskt mördarpack från att få en samhällsposition där de kan ställa till med ännu mer skada för vanliga, normala medborgare!
Citera
2007-11-07, 19:00
Medlem
Utratts avatar
Det är väl självklart att han skall få börja läsa, han har ju redan suttit av sin tid. Men att man bara får sitta 7 år för dom grova brott han gjort är helt åt helvete!
Citera
2007-11-07, 19:07
Medlem
Utratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scimitar
Väldigt mycket om prat om demokrati i din tramsfråga! Det hela handlar inte om demokrati, det handlar om moral! Och ja, det är fullständigt moraliskt riktigt att vägra nazistiskt mördarpack från att få en samhällsposition där de kan ställa till med ännu mer skada för vanliga, normala medborgare!

På vilket sätt skulle han kunna ställa till mer skada? Är det bara för att han är (var) ? nazist som du inte vill att han skall bli läkare? Han verkar ju iallfall göra nåt vettigt av sitt liv efter fängelset och det är inte så många som gör.
Citera
2007-11-07, 19:21
Medlem
sofungs avatar
Den stora frågan är väl om man vill ha en f.d. mördare och nynazist som läkare i en sårbar situation. Jag tror inte många skulle ställa upp. H.S. visar ju upp de två ytterligheterna: Mord och "helande/botande". Rektorn för Karolinska sa ju att hon inte ville låta sina barn bli behandlade av honom... Om inte hon vill det, som har haft en "dialog" med honom, så tror jag inte att jag vill bli det heller...
Citera
2007-11-07, 19:25
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scimitar

Hade du bemödat dig med att läsa tråden så hade du sluppit framstå som en idiot!

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är det lämpligt att en person som står för något såpass odemokratiskt som nazismen ska inneha en sån position där han har makt över människors liv och hälsa? En läkare har stora möjligheter att missbruka sin yrkesroll på ett sätt som påverkar folk mycket negativt. Lika lite som vi bör ha poliser, militärer, åklagare, domare eller lärare som är nazister. Lika lite platsar den här killen.

Varvid jag frågade:

Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Så i dina ögon är det demokratiskt att sålla bort människor som står för sin demokratiska rätt att hysa vilka åsikter de vill bara för att deras åsikter anses odemokratiska?
Ett synnerligen odemokratiskt resonemang skulle jag vilja säga!

Klarnar bilden nu, eller står hissen fortfarande still?

Din moral skiter jag i, det är tack och lov inte upp till dig att sätta dig till doms över andra människor annat än i pojkrummet och det skall vi uppenbarligen vara glada för!

Har han avtjänat sitt straff så har han samma rättigheter som alla andra i sverige, passar inte det så kan du ju flytta till mellanöstern någonstans där man delar ut moralstraff, alternativt ändra lagen här hemma!
Citera
2007-11-07, 19:27
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utratt
På vilket sätt skulle han kunna ställa till mer skada? Är det bara för att han är (var) ? nazist som du inte vill att han skall bli läkare? Han verkar ju iallfall göra nåt vettigt av sitt liv efter fängelset och det är inte så många som gör.

Min tro på att en kille som mördat för nazismen (jag kanske är generös som utgår ifrån att det inte handlade om något sexmotiv med grund i förtryckt homosexualitet etc.) ska 1) kunna tillgodogöra sig grunderna i läkaretiken och 2) kunna behandla alla patienter lika är inte så jävla stor. Ursäkta, men det är fullt rimligt att uppställa strängare krav på sjukvårdspersonal än på t ex byggarbetare (eller vad fan straffade nu brukar sluta som).

Annars har det ett komiskt värde att se er anklaga andra för att gå ifrån sakfrågan genom att älta hans kriminalitet för att i nästa andetag försvara nämnda kriminalitet genom att dilla om att brottsoffret var mer eller mindre förtjänt av det och/eller att offret i vart fall inte var oskyldig. HH är kanske inte ensam om att ha svårt för moralen. Jag finner det ganska svårt att tro att en blatte med motsvarande psykopatiska drag och belastningsregister skulle emottas med fullt lika öppna armar. Men det är trots allt detta som ger den här delen av FB sin charm.

Med vänliga hälsningar,
Er buffel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in