2007-11-06, 23:22
  #1
Medlem
Hej!

Jag har funderat på hur man ska kunna placera och spekulera i fonder/aktier utan att behöva skatta för vinsten.

Har försökt att läsa runt i forumet, men tycker att timmarna rinner iväg utan någon matnyttig info.

Min tanke var att jag sätter in pengarna till något bankkonto som ligger utomlands/via internet/e-gold eller liknande. Jag kan sedan skaffa något konto hos en aktie/fondmäklare som inte bedriver verksamhet i sverige. Min tanke var då att RSV inte kommer att hitta kopplingen till detta konto automatiskt, samt att den utländska mäklaren inte kommer att redovisa för RSV mina vinster. Jag kan sedan föra över vinst till det skapade bankkontot och spendera via ett betalkort?

Synpunkter/idéer/problem?

Vi förutsätter att det inte handlar om summor över totalt 150 000kr.

Av ren nyfikenhet undrar jag även över hur/om RSV får reda på mina transaktioner hos exempelvis avanza/aktiedirekt. Kräver RSV dessa mäklare på info om alla sparare varje år eller skickar mäklarna automatiskt till RSV. Eller sker det på någon annan väg?

Tacksam för svar!
Citera
2007-11-06, 23:30
  #2
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanasp
Min tanke var att jag sätter in pengarna till något bankkonto som ligger utomlands/via internet/e-gold eller liknande. Jag kan sedan skaffa något konto hos en aktie/fondmäklare som inte bedriver verksamhet i sverige. Min tanke var då att RSV inte kommer att hitta kopplingen till detta konto automatiskt, samt att den utländska mäklaren inte kommer att redovisa för RSV mina vinster. Jag kan sedan föra över vinst till det skapade bankkontot och spendera via ett betalkort?

Synpunkter/idéer/problem?

Vi förutsätter att det inte handlar om summor över totalt 150 000kr.

Problemet kommer troligtvis vara att den utländska kommisionären inte kommer tillåta dig att öppna konto där utan att samtidigt visa vilken som är din skatterättsliga hemvist. De flesta ljusskygga lösningar som finns på området, utan att vara expert, borde vara att pengarna ägs av ett utländskt bolag i ett skatteparadis. Märk väl att det i de flesta länderna inte gillar att utlänningar öppnar konton där utan att ha en inhemsk adress.

Citat:
Ursprungligen postat av johanasp
Av ren nyfikenhet undrar jag även över hur/om RSV får reda på mina transaktioner hos exempelvis avanza/aktiedirekt. Kräver RSV dessa mäklare på info om alla sparare varje år eller skickar mäklarna automatiskt till RSV. Eller sker det på någon annan väg?

Tacksam för svar!

De skickar automatiskt en kontrolluppgift varje år. Skatteverket kan troligtvis begära in handlingar oftare om de känner för det.
Citera
2007-11-06, 23:45
  #3
Medlem
cobrs avatar
Ett enkelt och lagligt sätt är att placera i en kapitalförsäkringsdepå.
Man har en avkastningsskatt på 0,97% (2007), är man beredd att sälja och ta ut pengarna innan årets slut kan man komma undan den också.
Citera
2007-11-07, 11:47
  #4
Medlem
wildFevers avatar
Någon som sitter inne på info vad för sorters skatter man betalar i:

Tyskland?
UK?

Tycker man ska höja skatten till 80% i Sverige, varför ska folk få bli rika på aktiehandel för?








Citera
2007-11-07, 22:12
  #5
Medlem
Coffeemans avatar
Luxenburg tror jag skulle fungera. Min vän Bankdirektören påstår att inte ens Nordeas kontor där rapporterar till svenska skattemyndigheten (möjligen var det bara för mig men det tror jag inte).
Citera
2007-11-07, 22:34
  #6
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Luxenburg tror jag skulle fungera. Min vän Bankdirektören påstår att inte ens Nordeas kontor där rapporterar till svenska skattemyndigheten (möjligen var det bara för mig men det tror jag inte).

Det stämmer nog, dock fick Sverige nyligen möjligheten att begära sådana upplysningar från Luxemburg om jag inte missminner mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in