2007-11-06, 20:16
Bannlyst
Jag har problem med en persom som använder mitt nätverk, han går in på sidor som är direkt skadliga för hans och de andra datorerna på nätverket.
Finns det något program jag kan ladda ner för att blockera vissa sidor? I routern kan jag bara välja vilka sidor jag inte kan blockera och det är för jobbigt att skriva upp alla sidor där.
Citera
2007-11-06, 21:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Har du tillgång till hans dator så kan du ändra i hans hosts-fil och ställa in att han hamnar på en annan sida istället för den skadliga.
Citera
2007-11-07, 00:55
Medlem
Alex Delarges avatar
hmm det enklaste vore nog att installera ett antivirusprogram, eller visa honom hur man ska installera det
Citera
2007-11-07, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Har du tillgång till hans dator så kan du ändra i hans hosts-fil och ställa in att han hamnar på en annan sida istället för den skadliga.
Det kan jag ordna, hur gör jag då?
Citera
2007-11-07, 20:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
Det kan jag ordna, hur gör jag då?
Jag kör själv Vista, så jag kan inte kolla att sökvägen stämmer, men jag har för mig att det är samma i XP. Hur som helst, under c:\windows\system32\drivers\etc (eller motsvarande om ditt Windows inte ligger under c:\Windows) hittar du en fil som heter hosts. Öppna den i notepad och lägg till den här raden:

198.105.194.11 www.den.farliga.sidan

(byt ut den farliga sidan mot den där han inte får gå in på)
Citera
2007-11-08, 01:13
Medlem
KOJVs avatar
Men för helvete, slå den jäveln tills han lär sig att inte besöka dessa sidor... stå bredvid honom och varje gång han är på väg att skriva adressen till en dålig sida så klipper du till, gärna med något tillhygge. Det kallas hjärntvätt och fungerar vanligtvis effektivt. Hjälper det inte, klipp hans nätverkskabel!

Annars är det där med HOSTS en väldigt bra idé. Den ligger i c:\windows\system32\drivers\etc\ och du öppnar den i anteckningar. Lägg till flera rader typ localhost som redan finns, rikta dem till 127.0.0.1 och skriv därtill namnet på varje toppnivådomän som du vill förbjuda. Du fattar när du ser filen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in