2007-11-06, 18:54
Medlem
Försöksdjurs avatar
Någon som vet en bra vetenskapstidning som man kan prenumerera på?
Citera
2007-11-06, 19:00
Medlem
JazzforMiless avatar
Av de svenska populärvetenskapliga tycker jag att Forskning & framsteg har blivit mycket bättre på senare tid.

Utländska vet jag inte, men tänkte köpa mig något nummer av Nature eller liknande när jag får chansen.
Citera
2007-11-06, 19:04
Medlem
Försöksdjurs avatar
Jag är mest intresserad i Fysik och astronomi. Så något i åt det hållet vore inte fel
Citera
2007-11-06, 19:05
Medlem
D'mons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Någon som vet en bra vetenskapstidning som man kan prenumerera på?

Nature eller Scinentific american gillar jag, men man bör vara ganska påläst för att uppskatta dessa tidningar. Illustrerad vetenskap fungerar bara man är medveten om att den är mer illustrerad än vetenskap.
Citera
2007-11-06, 19:26
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D'mon
Nature eller Scinentific american gillar jag, men man bör vara ganska påläst för att uppskatta dessa tidningar. Illustrerad vetenskap fungerar bara man är medveten om att den är mer illustrerad än vetenskap.

Ja Scientific American verkar lovande..ska nog testa den!
Citera
2007-11-06, 20:50
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D'mon

Hur väl påläst tycker du att man bör vara? Jag som inte är en överjävligt smart naturvetare (dock med goda engelskakunskaper), kommer jag ha problem med en sådan tidskrift, tror du?
Citera
2007-11-06, 21:02
Medlem
D'mons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Hur väl påläst tycker du att man bör vara? Jag som inte är en överjävligt smart naturvetare (dock med goda engelskakunskaper), kommer jag ha problem med en sådan tidskrift, tror du?

Nature har väldigt hög imapktfaktor, många banbrytande teorier har publicerats i Nature och det är först och främst en tidning för forskare. Men det betyder inte att du inte skulle kunna uppskatta den. Nature Physics kan vara lite klurig eftersom det blir mycket rigorös mattematik.

Scientific American är klassad som en populärvetenskaplig tidskrift, om jag inte minns fel... Den är dock mycket bättre än illustrerad vetenskap.

Men köp ett lösnummer av varje och upptäck själv vad du gillar. Eller ännu bättre, sök upp ett välsorterat bibliotek, om de inte har Nature och Scientific American så är de inte välsorterade.
Citera
2007-11-06, 21:24
Medlem
Jerka^s avatar
Är du mest intresserad av rymden kan du testa Populär Astronomi. Fantastiska bilder, snygg layout och till skillnad från Illustrerad Vetenskap skriven av folk som vet vad de pratar om.

Tyvärr ges den bara ut fyra gånger om året.
Citera
2007-11-06, 22:50
Medlem
grals avatar
New Scientist kanske? Jag föredrar den framför Scientific American.

Ta också och prenumerera på ESOs (European Southern Observatory) press releases om du tycker astronomi är kul:

http://www.eso.org/public/outreach/press-rel/
Citera
2007-11-07, 18:03
Medlem
Försöksdjurs avatar
Tack för svaren! Ska försöka leta på dessa tidningar i nått bibliotek och se vilken jag gillar mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in