2007-11-07, 11:28
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Det närmaste man idag kommer en evighetsmaskin är nog den drickande fågeln.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drinking_bird

Hur är det med det där hjulet med utfällbara armar som utnyttjar momentarmen?

Edit: Detta alltså
Citera
2007-11-07, 11:37
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Hur är det med det där hjulet med utfällbara armar som utnyttjar momentarmen?

Edit: Detta alltså

Friktion och luftmotstånd...
Och just i den där konstruktionen så är det väl en form av tankefl om jag inte är helt ute, dvs eftersom fler kulor kommer finnas på den "lätta" sidan pga att de ligger fällda däråt så kommer det bli jämnvikt i något visst läge.
eller?
Citera
2007-11-07, 11:44
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cc0
Friktion och luftmotstånd...
Och just i den där konstruktionen så är det väl en form av tankefl om jag inte är helt ute, dvs eftersom fler kulor kommer finnas på den "lätta" sidan pga att de ligger fällda däråt så kommer det bli jämnvikt i något visst läge.
eller?

Hittade följande:

Citat:
Även om det ser ut som om klaffarna på högersidan ligger längre ut från centrum, och därmed vill få hjulet att rotera, så kommer jämnvikt att råda. Generellt gäller energiprincipen: energi kan inte skapas i ett slutet system, vilket krävs för att maskinerna ska vara självgående.
Citera
2007-11-07, 17:00
Medlem
ett så kallat vellar hjul det finns i massor av utförande
http://www.lhup.edu/~dsimanek/museum/unwork.htm
det konstiga är att det hela tiden dyker upp ny konstruktioner,
men det är ändå rätt enkelt att hitta den felaktiga tanke systemet det är ju bara att identifigera var energin komer i från och i ett slutet sysstem utan tillförsel av energi så kommer energin att ofelbart omvandlas till värme och i o med att det inte tillförs så stanar alla dessa konstruktioner
Citera
2007-11-08, 16:58
Medlem
daspimps avatar
Men om man skulle gå tillbaka till mitt exempel på evighetsmaskin. Borde den inte kunna gå för evigt om den producerade mer el/energi än vad den förbrukar ?

För jag antar att det inte skulle kosta så mycket energi att ändra riktning på en elektromagnet ?
Citera
2007-11-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daspimp
Men om man skulle gå tillbaka till mitt exempel på evighetsmaskin. Borde den inte kunna gå för evigt om den producerade mer el/energi än vad den förbrukar ?

För jag antar att det inte skulle kosta så mycket energi att ändra riktning på en elektromagnet ?

Visst skulle det funka om du kunde göra så den producera mer energi än den förbruka problemet är bara att du måste få denna energi nånstans ifrån
Citera
2007-11-08, 17:42
Medlem
daspimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurex
Visst skulle det funka om du kunde göra så den producera mer energi än den förbruka problemet är bara att du måste få denna energi nånstans ifrån

Men jag menar om det är permanent magneter på ytersidorna och dom behöver ju ingen el för att funka. Dom har ju sin kraft konstant. Om den då skulle kunna snurra så snabbt att den genererar så mycket energi att det blir överskott. Skulle inte det funka ?
Citera
2007-11-08, 20:34
Medlem
#Men om man skulle gå tillbaka till mitt exempel på evighetsmaskin. Borde den inte kunna gå för evigt om den producerade mer el/energi än vad den förbrukar ?
#
man kan säkert göra en maskin som funkar i evigheter om energin finns så länge,,men alla typer av maskiner som produserar sin egen energi stannar alltid och det bara för att netto resultatet alltid blir mindre än noll ,
men en maskin som går på tid vatten kan i prinsip gå hur länge som helst eller till då tid vattnet av någon anledning upphör,alltså när månen drar altså ingen evighets maskin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in