Citat:
Ursprungligen postat av Mösch
Tänkte flumma lite om denna stjärna.
Antar att det inte bara är jag som vill se den gå under.
Läste att den kommer explodera inom 1 miljon år vilket inte känns så roligt när man läste innan "när som helst"... Antar att i rymdtid så är 1 miljon år just "när som helst". Men då finns det ju fortfarande en liten, väldigt liten chans att man kan få se det. Fortfarande en chans.
Läste också att vi inte skulle ta skada av det är på jorden för att den ligger på säkra 7500 ljusår bort. Samtidigt har jag läst att en supernova kan lysa upp som en hel galax. Om nu vintergatan är 100 000 ljusår bred så känns ju 7500 ljusår som en ganska kort bit. Känns det inte då också som att det är ganska stor risk att exlosionen når jorden på ett väldigt hårt och dåligt sätt? Lamslår hela planeten eller liknande... På ja, något sätt.
Inte nog med det, jag läste att det kanske blir en hypernova av eta carinae vilket är ännu större än en supernova. Kommer vi inte dö då?
Håller tummarna för att det går åt helvete för oss, inte så att vi dör direkt men så att vi kan kravalla lite och njuta av ett fint himlaspel innan vi måste gå ner i jorden.
Är där nån risk att ett svart hål bildas?
En till fråga, finns det nån liknande stjärna i "närheten" av jorden?
Finns inget annat jag hellre skulle vilja än att se en supernova med blotta ögat på himlen.
Om den skulle smälla just nu, skulle det ju ändå ta ljuset 7500 år att ta sig hit, så det finns inte en chans att du kommer kunna se den under din livstid. Om nu inte den redan har smällt. För typ 7500 år sen.