Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-08, 17:07
Medlem
Monkeytronics avatar
Angående farligheten. Själva kometen, alltså utan gasmolnet, har en diameter på typ 3 km tror jag. OM den skulle träffa jorden så skulle det bli mycket stor förrödelse, även globalt. Men Holmes bana går inte i närheten av jorden så det är ingen risk. Det här utbrottet har inte heller ändrat banan eller ökat risken för en kollision, så det finns ingen anledning till oro.

Bara för att en komet plötsligt bli starkare och större på himeln, a la Den mystiska stjärnan, så betyder det inte att den måste dimpa ner på jorden...
Citera
2007-11-08, 17:10
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Spektakulärt.
Frågan kvarstår dock, kan detta enorma gasmoln:
A: Bli ännu större?
B: Utgöra något som helst hot mot oss?

Svarade visst på en av dina frågor precis i inlägget ovan.

PÅ A säger jag: Ja det kan sannolikt bli ännu större. Gasmolnet expanderar ju från kometen för att något har hänt där. Molnet växer därför i utsträckning men blir ju samtidigt tunnare.
Citera
2007-11-08, 18:11
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Vad snackar du om alimama? Apophis skulle väl kunna göra mycket stor skada?
Slänger väl upp en massa stoft i atmosfären som förändrar klimatet drastiskt.
Ja. Men det är inte så att den är att jämställa med apokalypsens fyra ryttare, vilket exempelvis aftonhoran har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Man kan heller inte jämföra en jordbävning med en stor och kraftfull projektil
Jag vill minnas att jag skrev att aphophis skulle göra mer skada. Tyckte bara att det var lustigt att den frigjorda energimängden skulle landa så pass nära den hos jordbävningen. Slår Aphophis ner i havet, vilket jag antar att den mest troligt gör, så kan vi väl vänta oss en flodvåg á la 2004 and then some, så att säga. Hur mycket större den skulle bli vet jag inte men jag antar att den åtminstone skulle landa i samma storleksordning.
Citera
2007-11-09, 01:39
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Några ideer om vad detta kan innebära för världen, få omen är ju så potenta som kometer! Med en exploderande sådan i perseus tippar jag på ett stundande maktskifte i Pakistan.

Precis...och idag är det ju också 9/11...

"Järtecken skola uppenbara sig i skyn..."
Citera
2007-11-09, 01:53
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifan
fan de här är ju inge bra..

Där får vi för våra synder...
Citera
2007-11-09, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Där får vi för våra synder...

Du har helt rätt, svara nu på: http://www.flashback.org/showpost.php?p=8678941&postcount=6689
Citera
2007-11-09, 02:07
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Var precis ute och såg den, inte var dag en komet exploderar trots allt, men vad kommer hända med den sedan, rör sig kärnan fortfarande i sin bana eller är kometen borta för gott, varför exploderade den?

Några ideer om vad detta kan innebära för världen, få omen är ju så potenta som kometer! Med en exploderande sådan i perseus tippar jag på ett stundande maktskifte i Pakistan.

Jag tror det är ett tecken som får Israel att attackera Iran. Det är inte en slump att Iran nu i dagarna uppnåt 3000 centrifuger i sin marsch mot kärnvapen.
Citera
2007-11-12, 21:32
Medlem
pluten86s avatar
mer, mer, mer.. vill veta mer!!!
Men om det nu skulle varit något stort som höll på att ske, varför har inte Metro det, Metro är först med alla stora nyheter:P
Citera
2007-11-20, 01:36
Medlem
Jimmybs avatar
Är det Holmes som lyser orange på stjärnhimlen?
Citera
2007-11-20, 02:54
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmyb

Det undrar jag också, vissa säger att det är Venus, (eller var det Jupiter?) och andra säger att det är Holmes. Någon som kan ge klarhet i detta?
Citera
2007-11-20, 15:45
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmyb

Nä. Holmes är inte orange och lyser inte så starkt längre (iallafall var den rätt svag för ett par dagar sedan när jag såg den sist. Här har det varit mulet sen dess).

Det du gissningsvis ser är Mars som är rödaktig. Mars står i tvillingarnas tecken och syns österöver i början på natten, typ från kl. 8 och fram. Ser ut som en rödaktig stark stjärna med ett jämnnare ljus än "riktiga" stjärnor.
Citera
2007-11-20, 15:48
Medlem
Monkeytronics avatar
Venus är inte orange / röd men kan ses i öster på morgonen från och med klockan 5 cirka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in