Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-03, 00:15
Medlem
För oss dödliga som inte hinner med att läsa den 100 sidiga (ouppdaterade) Handbooken på FreeBSD fast vill gärna köra FreeBSD, hur ska vi göra då ?

Jag har läst lite i manueln, inte mycket man förstod men vill gärna lära mig.
Har även följt guiden på http://www.freebsd.se/fbsdinst/fbsd-inst1.htm
men det har inte funkat hittills.

Jag använder mig utav VMware och 7.0-BETA1.5-i386-disc1.iso.
Kan inte köra netinstall eftersom FreeBSD inte stödjer mitt trådlösa nätverkskort och har ingen möjlighet att gå trådat.

När jag försöker installera den där i VmWare så får jag alltid att paketet inte finns på mediumet (skivan) även för vanlig basic installation med Xserver och inte mycket annat.
Även guiden är ouppdaterad.

Är det någon villig skäl som orkar skriva en liten snabb guide för FreeBSD 7 eller åtminstone hjäpa mig igenom det så uppskattas det.
Vill gärna lära mig mer om FreeBSD, fixa server, mail/webserver, konton åt folk samt raid och dnshantering osv
Tack på förhand.
Citera
2007-11-03, 00:34
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cilere
För oss dödliga som inte hinner med att läsa den 100 sidiga (ouppdaterade) Handbooken på FreeBSD fast vill gärna köra FreeBSD, hur ska vi göra då ?

Jag har läst lite i manueln, inte mycket man förstod men vill gärna lära mig.
Har även följt guiden på http://www.freebsd.se/fbsdinst/fbsd-inst1.htm
men det har inte funkat hittills.

Jag använder mig utav VMware och 7.0-BETA1.5-i386-disc1.iso.
Kan inte köra netinstall eftersom FreeBSD inte stödjer mitt trådlösa nätverkskort och har ingen möjlighet att gå trådat.

När jag försöker installera den där i VmWare så får jag alltid att paketet inte finns på mediumet (skivan) även för vanlig basic installation med Xserver och inte mycket annat.
Även guiden är ouppdaterad.

Är det någon villig skäl som orkar skriva en liten snabb guide för FreeBSD 7 eller åtminstone hjäpa mig igenom det så uppskattas det.
Vill gärna lära mig mer om FreeBSD, fixa server, mail/webserver, konton åt folk samt raid och dnshantering osv
Tack på förhand.

The FreeBSD Handbook är inte alls ouppdaterad. FreeBSD 7 är dock en fågel som inte är kläckt än, så den bör du undvika om du inte vet vad du ger dig in på. Lycka till med ett förträffligt oerativsystem!
Citera
2007-11-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
The FreeBSD Handbook är inte alls ouppdaterad. FreeBSD 7 är dock en fågel som inte är kläckt än, så den bör du undvika om du inte vet vad du ger dig in på. Lycka till med ett förträffligt oerativsystem!

Jo saken är att jag vill lära mig men det där är fan grovt.
Lättast är att få igång den och börja smått.
7.2 är tydligen helt okej att börja med har jag hört.

Hur som helst, lyckades att installera men när jag försökte få ned X
med
>cd /usr/ports/net/cvsup-without-gui/

>make install

Så står det att jag inte är uppkopplad mot nätet.

Jag kör iof FreeBSD via Vmware eftersom jag helst vill få igång det där innan jag försöker det på min egna dator.

Hur får man VmWare att koppla sig mot nätet via min egna uppkoppling att den typ lånar bandbredd.

Annars blir man väl tvungen att installera sitt trådlösa nätverkskort (intel AGN 4695) manuellt, och hur fan gör man det då
Citera
2007-11-03, 17:32
Medlem
Hur får man en grafisk version av synaptic till FreeBSD?
Citera
2007-11-03, 18:11
Medlem
Citat:
Jo saken är att jag vill lära mig men det där är fan grovt.
Lättast är att få igång den och börja smått.
7.2 är tydligen helt okej att börja med har jag hört.

Hur som helst, lyckades att installera men när jag försökte få ned X
med
>cd /usr/ports/net/cvsup-without-gui/

>make install

Så står det att jag inte är uppkopplad mot nätet.

Jag kör iof FreeBSD via Vmware eftersom jag helst vill få igång det där innan jag försöker det på min egna dator.

Hur får man VmWare att koppla sig mot nätet via min egna uppkoppling att den typ lånar bandbredd.

Annars blir man väl tvungen att installera sitt trådlösa nätverkskort (intel AGN 4695) manuellt, och hur fan gör man det då

Först måste du ställa in (i wmware) att partitionen med freebsd skall få tillgång till ditt nät. Väl inne i FreeBSD prova att skriva "ifconfig" och sök reda på ditt virituella nätverkskort... (typ "lnc0", står förmodligen "Ethernet" osv på rätt).

Nu när du vet namnet på ditt närverkskort skriv "dhclient lnc0"(ditt namn här) och se om du får något ip tilldelat genom dhcp... detta ska du inte behöva göra om du har installerat det rätt med nätverk från början tror jag...

prova nu helt enkelt ping www.sunet.se eller liknande.

Jag är väldigt ny på FreeBSD, men hoppas att detta kan hjälpa.
Citera
2007-11-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryffeltratt
Först måste du ställa in (i wmware) att partitionen med freebsd skall få tillgång till ditt nät. Väl inne i FreeBSD prova att skriva "ifconfig" och sök reda på ditt virituella nätverkskort... (typ "lnc0", står förmodligen "Ethernet" osv på rätt).

Nu när du vet namnet på ditt närverkskort skriv "dhclient lnc0"(ditt namn här) och se om du får något ip tilldelat genom dhcp... detta ska du inte behöva göra om du har installerat det rätt med nätverk från början tror jag...

prova nu helt enkelt ping www.sunet.se eller liknande.

Jag är väldigt ny på FreeBSD, men hoppas att detta kan hjälpa.

Tack att ge VMware tillgång till mitt nät är det att välja NAT?
Men jag kör trådlöst, kommer Vmware ge tillgång till mitt nät

Vet du hur man gör så att FreeBSD får något som liknar Ubuntus sudo apt-get install, fast dess grafiska motsvarighet.
Citera
2007-11-03, 20:41
Medlem
acuras avatar
Citat:
Tack att ge VMware tillgång till mitt nät är det att välja NAT?
Men jag kör trådlöst, kommer Vmware ge tillgång till mitt nät

Vet du hur man gör så att FreeBSD får något som liknar Ubuntus sudo apt-get install, fast dess grafiska motsvarighet.

http://cvsweb.freebsd.org/ports/ports-mgmt/qtpkg

Ett annat tips kan vara att fortsätta med Ubuntu/Windows tills du lärt dig att behärska en sökmotor.
Citera
2007-11-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
http://cvsweb.freebsd.org/ports/ports-mgmt/qtpkg

Ett annat tips kan vara att fortsätta med Ubuntu/Windows tills du lärt dig att behärska en sökmotor.
tror du inte att jag har sökt heller?
Allt jag hittar er satans handboken, FreeBSD är inte så användarvänligt, inte undra på hela linuxvärlden går bakåt i tiden.
Visst jag förväntar mig inte att det ska vara SUPERLÄTT men någon råge får det vara, varför ska det ta tre rader med CMD för att göra några ynka grejjer.

sen förstod jag inte vad det är du länkade det, är det ett program som synaptic fast till FreeBSD?
Ska man dra ner allt och köra en makefile?

Hur som helst, fick jag igång nätverket, tack tryffeltratt!
Citera
2007-11-03, 21:02
Medlem
acuras avatar
Citat:
Allt jag hittar er satans handboken, FreeBSD är inte så användarvänligt, inte undra på hela linuxvärlden går bakåt i tiden.
Visst jag förväntar mig inte att det ska vara SUPERLÄTT men någon råge får det vara, varför ska det ta tre rader med CMD för att göra några ynka grejjer.

sen förstod jag inte vad det är du länkade det, är det ett program som synaptic fast till FreeBSD?
Ska man dra ner allt och köra en makefile?

Hur som helst, fick jag igång nätverket, tack tryffeltratt!

Ports är FreeBSD's pakethanteringssystem, länken går till en grafisk frontend.
Här kan du få en kort introduktion, http://www.hypexr.org/freebsd_ports_help.php
Citera
2007-11-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Ports är FreeBSD's pakethanteringssystem, länken går till en grafisk frontend.
Här kan du få en kort introduktion, http://www.hypexr.org/freebsd_ports_help.php
Tack, konstigt nog så tycker jag att denna sida är lättare att förstå än FReeBSD sidan.

Men den där länken du postade tidigare är väl till en TA bort paket GUI, inte installera, iaf av namnet att förstå eller gör det båda?

samt hur installerar man den....wget URL sedan CD och makefile ?
Citera
2007-11-04, 01:37
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:

FreeBSD Handbook är en synnerligen utmärkt guide som tar upp det mesta du behöver för att komma i gång. Sedan så är den i och för sig värdelös när det gällr saker som är specifika för FreeBSD 7, men det kommer att ändras så snart FreeBSD 7 är släppt. Att ge sig på en beta av ett operativsystem som man inte behärskar är knappast att rekommendera.

Vill du ha FreeBSD men komma enklare undan så kan du kika på DesktopBSD eller PC-BSD. Där har du saker som grafiska pakethanterare inbyggda från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in