Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-30, 18:15
Medlem
i.b.ms avatar
Jag tycker att man borde införa ännu en räknare på varje användare, en räknare som håller reda på hur många inlägg användaren har fått raderade. Se den som en liten "markör" som hjälper användare att se hur "seriös" en annan användare är, skulle t.ex tro att de flesta troll skulle ha betydligt fler raderade inlägg än de som finns kvar och räknas.
Citera
2007-10-30, 18:23
Medlem
Morientess avatar
Låter som en ganska kul idé, men tyvärr knappast genomförbart.

AM I RITE?
Citera
2007-10-30, 18:24
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag tycker också att det skulle vara en rolig idé, men är det genomförbart?
Citera
2007-10-30, 18:29
Medlem
i.b.ms avatar
Har inte tittat på vBulletin koden men det BORDE gå att göra en sådan, frågan är bara hur jobbigt det är och hur lång tid det skulle ta att implementera
Citera
2007-10-30, 18:34
Medlem
ChristianXs avatar
Vi mods kan ju se dels hur många inlägg användarna har med postcount, dvs samma som alla andra ser. Dessutom ser vi hur många inlägg användarna har totalt.

Tror inte att det är aktuellt att visa antalet kastade trådar för alla, då kommer det säkert att finnas stollar som tävlar i det med. Däremot tycker iallafall jag att det vore en bra ide att man själv ser denna informationen på sitt eget konto, men inte på andra. Då kan man ju själv se när det börjar bli stor skillnad mellan dessa...
Citera
2007-10-30, 18:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vi mods kan ju se dels hur många inlägg användarna har med postcount, dvs samma som alla andra ser. Dessutom ser vi hur många inlägg användarna har totalt.

Tror inte att det är aktuellt att visa antalet kastade trådar för alla, då kommer det säkert att finnas stollar som tävlar i det med. Däremot tycker iallafall jag att det vore en bra ide att man själv ser denna informationen på sitt eget konto, men inte på andra. Då kan man ju själv se när det börjar bli stor skillnad mellan dessa...
Skulle det vara fel att kunna se att undertecknad exempelvis har 2823 /228 där 228 är raderade? Jag kan inte se vad det skulle göra för skada, om det nu är möjligt i praktiken.
Citera
2007-10-30, 18:50
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Skulle det vara fel att kunna se att undertecknad exempelvis har 2823 /228 där 228 är raderade? Jag kan inte se vad det skulle göra för skada, om det nu är möjligt i praktiken.
Jag vet faktiskt inte vad det kan betyda rent tekniskt. Tror inte den counten finns idag, och att räkna varje gång det skall visas blir nog väldigt tungt. Att skapa en egen räknare för det är nog mycket mer jobb än vad det ger i slutändan. Men det är bara min egen gissning och åsikt förstås.

De andra två räknarna vet jag ju att de finns redan idag.
Citera
2007-10-30, 18:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag vet faktiskt inte vad det kan betyda rent tekniskt. Tror inte den counten finns idag, och att räkna varje gång det skall visas blir nog väldigt tungt. Att skapa en egen räknare för det är nog mycket mer jobb än vad det ger i slutändan. Men det är bara min egen gissning och åsikt förstås.

De andra två räknarna vet jag ju att de finns redan idag.
Jag kan skapa en ny tråd...
"Fråga moderator ChristianX hur många raderade poster du har!"
Då kan vi fråga dig och så svarar du.
Citera
2007-10-30, 19:03
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag kan skapa en ny tråd...
"Fråga moderator ChristianX hur många raderade poster du har!"
Då kan vi fråga dig och så svarar du.
Problemet är att jag kan inte se det så jag kan inte svara.
Citera
2007-10-30, 19:47
Medlem
Zwerchstands avatar
Funktionen vore ju intressant och skulle förhoppningsvis inverka positivt-seriöst. Garanterat skulle den öka databasens belastning, och borde därför förpassas till profilsidan. Kunde av inte bara prestandaskäl – tveksamt men kanske – också döljas vid osynligt surfande. Eller/ock göras tillgänglig endast för & på användare som uppfyller Laidbackvillkoret. Det främsta kruxet är väl att angivelse av endast officiell + total postcount kan misstolkas: Skillnad mellan Laidback, Papperskorgen, användare som i tidigare modstatus har många trådkastarinlägg och annat långsökt. Intressant info, som sagt, men vore den nyttig? Förutsatt gott omdöme tillämpas tror jag det, och min röst går därmed i linje med höga tankar om Flashbacks samlade förmåga.

Kvalificerad postcount som i dag har i viss mån även funktion som identitetsmarkör (kontra avatarbyte och snarlika användarnamn); Låt stå!

Göra det tillgängligt för alla att se sin inläggsräknare i t.ex laidback?
Citera
2007-10-30, 20:38
Medlem
i.b.ms avatar
(lite tekniskt i den här posten)

Jag antar att man har en datastruktur som definierar ett antal datafält för varje användare där ett av datafälten är personens namn, ett hans email, ett med postcount osv. Denna struktur sparas förmodligen i en SQL databas (mySql?) på servern även om man kan använda något annat format.

Om det är en SQL databas i botten så är det i princip bara att skriva en SQL sats för att lägga till fältet på samtliga användare initierat till 0.

Sedan behövs ett par rader kod i funktionen som tar bort ett inlägg som ökar räknaren med 1 varje gång en persons inlägg tas bort. Också detta är en enkel SQL sats.

Att hämta ett extra värde från användarbasen när man hämtar ett inlägg för att visa det på skärmen belastar inte servern speciellt mycket när värdet endast är ett heltal.

Så implementationen borde vara enkel, om nu inte programmerarna var upptagna med en massa andra problem redan så vore det "snabbt" fixat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in