2007-10-28, 20:12
Medlem
emzors avatar
Jag intallerade nyligen vista och bestämde mig nu också för att installera steam. Under installationen ville den som standard lägga sig i program-files mappen istället för program-mappen, men trots det installerade jag det i program-mappen. Och nu, när jag försöker starta steam kommer följande meddelande upp:

"Steam.exe (main exception): unable to write to the current steam application folder.
Please move steam to a folder where you have write privileges."

Jag provade då att flytta steam-mappen till skrivbordet och starta upp det, och det fungerade. Varför är det så?

ps.
*har provat installera om det
*har admin-rättigheter
*har svenskt vista business
ds.
Citera
2007-10-29, 13:04
Medlem
emzors avatar
löste problemet genom att gå in i egenskaper för steam.exe och välja att köra programmet som administratör.
Citera
2007-10-29, 20:40
Medlem
Freddalfs avatar
En fråga bara... Varför inte installera det i Program Files? Jag har Vista Home Premium och för mig så är Program Files == Program. Jag har försökt att ändra till Program i vissa installationer, vilket har resulterat i att dem har skapat en ny mapp som heter "Program" istället för att använda den _befintliga_, som i sin tur innebär att jag har två mappar som heter "Program" i explorer under C: . Nu har jag i och för sig en OEM-version som säkert har roliga finesser som gör den multinationell, men faktum kvarstår säkert.

Hade inte det eliminerat ditt problem i sådana fall då program-mappen väl körs som Administratör, eller misstar jag mig?
Citera
2007-10-29, 21:09
Medlem
onemans avatar
På engelska system har man Program Files, på svenska har man Program.

Anledningen till att det inte gick att starta utan att köra det som administratör är precis vad som stod i felmeddelandet. När man startar ett program i Vista körs det med begränsade rättigheter. Användare/program med begränsade rättigheter får inte skriva till program-mappen. En annan lösning hade varit att installera programmet i en annan mapp.

Citat:
Ursprungligen postat av Freddalf
program-mappen väl körs som Administratör
Nej, en mapp körs inte överhuvudtaget. Däremot behövs som sagt administratörsrättigheter för åtkomst till program-mappen.
Citera
2007-11-02, 23:58
Medlem
NiCTiMs avatar
Har precis installerat Steam i Vista och så fort jag ska starta steam så står det "DEt här programmet har slutat fungera bla bla...." Har provat att installera om steam massa gånger men det hjälper inte! Vad ska jag göra?½Hjälp! =(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in