Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-28, 14:43
Medlem
maxxisens avatar
Hej.
Jag hjälper en granne med lite nätverksproblem, jag får inte igång internet på hans speciella köksdator men på min macbook går det aldeles utmärkt, bara att plugga in.
Jag misstänker att det är något knasigt med dns eller liknande, därför undrar jag om det finns något enkelt sätt att se vilken ip- Och dnsadress macbooken blir tilldelad när jag ansluter den. Hoppas på att påsåsätt kunna använda samma adress till köksdatorn.
Max
Citera
2007-10-28, 14:57
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxxisen
Hej.
Jag hjälper en granne med lite nätverksproblem, jag får inte igång internet på hans speciella köksdator men på min macbook går det aldeles utmärkt, bara att plugga in.
Jag misstänker att det är något knasigt med dns eller liknande, därför undrar jag om det finns något enkelt sätt att se vilken ip- Och dnsadress macbooken blir tilldelad när jag ansluter den. Hoppas på att påsåsätt kunna använda samma adress till köksdatorn.
Max

Jag har aldrig använt MAC, så jag har ingenaning om hur du får fram IP och DNS. Men glöm inte bort att plugga ut macbooken innan du pluggar in köksdatorn med samma IP. Annars blir det IP-Konflit, och då kommer det verkligen inte fungerar.
Citera
2007-10-28, 15:09
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxxisen
Hej.
Max

Widgeten iStat Pro visar båda har jag för mig.
Citera
2007-10-28, 15:10
Medlem
kornfields avatar
Äpple --> Systeminställningar --> Nätverk --> Airport --> TCP/IP
Citera
2007-10-28, 15:35
Medlem
maxxisens avatar
Ingen av alternativen visar dnsservern, någon som har något annat alternatvi eller förslag på hur man kan se det i windows, då jag har tillgång till en stationär Pc i i nätverket.
Citera
2007-10-28, 16:22
Medlem
berdans avatar
I Terminalen:
Kod:
cat /etc/resolv.conf
Citera
2007-10-28, 16:23
Medlem
maxxisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berdan
I Terminalen:
Kod:
cat /etc/resolv.conf

Ursäkta min dumma fråga men "nameserver" är dnsservern?
Citera
2007-10-28, 16:33
Medlem
berdans avatar
Ja, nameserver är DNS. Systemet läser filen uppifrån och ned, den första förekomsten av en rad med "nameserver" specificerar alltså primär DNS.
Citera
2007-10-29, 02:43
Medlem
maxxisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berdan
Ja, nameserver är DNS. Systemet läser filen uppifrån och ned, den första förekomsten av en rad med "nameserver" specificerar alltså primär DNS.

tack så mycket för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in