2010-08-08, 22:04
Medlem
UrsaMajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Nej folk skull inte läras upp att följa den mosaiska lagen förutom dem som vore judar själva, även om Matteus hade mest judiska influenser. Tänk dig själv vilka reaktioner andra folk skulle möta om lärjungarna skulle ha kravet på deras mission att man skulle följa dem lagarna om dem således vore främmande för dem.

Och om huvudmålet med deras mission skulle vara att folk få lära sig den mosaiska lagen så är budskapet om Jesus fullständigt irrelevant. Jesus ankomst var inte för att andra folk än judarna också i fortsättningen skulle följa den mosaiska lagen som att offra djur, och stena folk.
Mitt inlägg handlade om vad Matteus-evangeliet faktiskt säger. Om du tycker att det som står där leder till absurda konsekvenser så har det inte med diskussionen att göra.
Citat:
I Apostlagärningarna 13:46 finner vi följande: Men Paulus och Barnabas svarade frimodigt: "Det var ni som först skulle få höra Guds ord förkunnas. Men när ni nu visar det ifrån er och dömer er själva ovärdiga det eviga livet, då vänder vi oss till hedningarna. (Bibel 2000)

Jämför också med Matt 10:6.
Vad som står i Apostlagärningarna är inte relevant för en diskussion vad Matteus-evangeliet handlar om eftersom böckerna knappast är skrivna av samma författare.
Citat:
Man kan ju UNDRA vad som avsågs med eviga livet här. Jo ingenting annat än att höra budskapet om att Bibelns Gud själv har kommit bland människan där man kan inleda en relation med han som varar för evigt. Vilket syfte uppfyller då dessa lagar ni talar om Gud själv erbjuder sin makt som ett personligt stöd för en människa då man hamnar tex i svåra situationer eller där man själv av glädje tackar Gud för allt gott man får i livet i kärlek.
Eftersom det du skriver handlar om Apostlagärningarna, så undrar jag hur du kommit fram till att det är en korrekt tolkning av den texten. Citat från Apostlagärningarna tack!
Citat:
Jesus citerade ofta från Gamla Testamentet för att visa sin ståndpunkt mot dem religiösa ledarna på den tiden. Men om Jesus var en som VAR FÖR stening TEX (som kommer från lagen) så hade han enligt min mening sett till att äktenskapsbryterskan blivit stenad utan pardon, när några frågade vad han ansåg om fallet. Enligt Johannes då han skildrar händelsen så förespråkade dem som pratar konversationen att: "Sådana bör stenas enligt Moses lag".

Och här kommer vi in på vad den här tråden handlar om, nämligen motsägelser i Bibeln. I Matteus-evangeliet anser Jesus att Moses lag ska följas, I Johannes-evangeliet anser han att den inte ska följas.
Citat:
I slutet av Apostlagärningarna så citeras profeten Jesaja och där ungefär liknade ord förekommer som i Apg 13:46.

Apostlarnas mission stred mot deras tro, dem som ej ville acceptera dem i judiska miljöer. Dem som vill inte acceptera att lagens numera hade skrivits i folks hjärtan istället för på sten.

Så är det.
Citera
2010-08-09, 10:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Denna vers och många liknade var förbundet mellan Gud och lsraeliterna: "Dessa är de bud, stadgar och lagar för förbundet mellan Herren och israeliterna som Herren gav på Sinaiberget och som förmedlades av Mose." (3 Mos 26:46)

Således har detta inget att göra med det nya förbundets folk även om ateister eller skeptiker gärna påstår det motsatta ofta i detta ämne.

Du kan läsa mer här om det:

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/harklipp.htm

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/lagomskar.htm

Spelar ingen roll. Det är väl samma gud i båda fallen?
Citera
2010-08-09, 10:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men sen var det ju det hela ett förbund mellan det folket i första boken och Gud. Så inget större utbildat resonemang behövs för det.

Så du hyllar en gud som vill att judarna ska stena kvinnor till döds på sin faders tröskel? Bara för att alla andra slipper så är det OK? Blir lite som Hitler eller hur? Olika regler för judar och herrefolket.
Hitler var väldigt mån om renrasiga arier, så om man är arier var Hitler en bra ledare.
Citera
2010-08-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så du hyllar en gud som vill att judarna ska stena kvinnor till döds på sin faders tröskel? Bara för att alla andra slipper så är det OK? Blir lite som Hitler eller hur? Olika regler för judar och herrefolket.
Hitler var väldigt mån om renrasiga arier, så om man är arier var Hitler en bra ledare.
Exakt! Varför särbehandlar GUD människorna? Är det alltså OK att utföra GT's grymheter om man tillhör judarna?
Citera
2010-08-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSteffo
Exakt! Varför särbehandlar GUD människorna? Är det alltså OK att utföra GT's grymheter om man tillhör judarna?

Japp uppenbart så anser nog många i Israel att man kan agera efter deras s.k heliga skrift...Detta krockar ju givetvis med den sekulära demokratin som blir lidande tragiskt nog...
Citera
2010-08-09, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag har inga problem med att det finns motsägelser i bibeln.
Däremot så är det ju alltid relevant, att läsa en text ur sitt sammanhang, och se vad som menas, och om det finns ett djup i texten, samt hur den skall tolkas.

Om allting ska tolkas så kan man få Telefonkatalogen eller IKEA-Katalogen att bli en helig skrift!
Citera
2010-08-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrsaMajor
Och vad är det för bud han syftar på? Jo, t.ex. dessa:
Matt 5:17-20: Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.

Alltså, enligt Matteus-evangeliet ska alla folk läras upp att följa den mosaiska lagen. Att detta budskap sedan inte finns i dom andra evangelierna är för att dom författarna inte hade den uppfattningen.

Helt rätt.. Den historiska personen hävdade att alla ska följa direktiven i "Moseböckerna". Det om att de andra författarna av "evangelierna" inte hävdade det är troligen inte korrekt -- i så fall var författarna inte efterföljare till Ribi Yehoshua - utan dessa har blivit ännu kraftigare redigerade av hellenistiska redaktörer än "Matteusevangeliet".

Ribi Yehoshua sade, enligt en rekonstruktion i enlighet med en vetenskaplig och logisk metodologi, följande [Netzarim Hebreiska Rekonstruktion av Matityahu [NHM] [förvrängdes sedan av hellenister till ”Matteusevangeliet”] 5:19

”Tro inte att jag har kommit för att rota upp Torah eller Neviim [3], men snarare har jag kommit för att försona dem men den muntliga lagen av êmêt [4]. Skulle himlarna och hâ-ârêtz [5] byta platser; fortsättningsvis ska inte ens ett yod [6] och inte heller en qeren [7] av den muntliga lagen från Môshêh [8] på något sätt byta plats; tills det kommer bli så att allting är helt och fullt ratificerat (synonym: stadfäst) och utfört icke-selektivt. För vem som än tar bort en muntlig lag från Torah [9], eller undervisar någon annan att göra så, kommer av de i himmelriket att kallas ”borttagen”. Både han som bevarar och han som undervisar dem skall kallas Ribi [1] i himmelriket. För jag säger er att om inte er tzedâqâh [10] överstiger den som sôphrim, och [troligen ”Herodianka”] rabbinska-Perushim [11], finns det inte någon möjlighet att ni kommer att komma in i himmelriket!”

Not till 5.19: ”חסר (kheser; deleted, subtracted),
[baserat på] secundum Nestor (In 222) respektive de tidigaste omfattande texterna (grekiska).

חסר (khasar; subtrahera, deleta, orsaka till att vara saknande) korresponderar, via LXX MT, till lusei (lossa eller ”göra ogjord”)

Nestor (In 222) läser: כי מי שמחסיר דבר אחד מן התורה חסר יקרא במלכות שמים (for whoever deletes one Oral Law from the Torah, hes hall be called ”deleted” in the Realms of heavens). ”[citat från NHM]

Det är tydligt från verserna att Ribi Yehoshua – Messias - refererar till hela mänskligheten. Man vet från den judiska Bibeln [12] att en person som medvetet förkastar ett direktiv i ”Moseböckerna” och inte gör teshuvah [13] inte får förlåtelse (läs ”Jesaja” 1:17-18, ”Hesekiel” kapitel 18, m.fl. verser på hebreiska). Denne person kommer enligt den judiska Bibeln inte till ”himlen”.

Om Ribi Yehoshuas undervisning är konsistent med den judiska Bibeln måste han således ha undervisat samma sak. Således måste han ha undervisat precis som det står i handskriften ”Nestor (In 222) att en sådan person blir borttagen. Det faktumet att Ribi Yehoshuas ord gäller hela mänskligheten (”vem som än”) implicerar vidare att enligt Ribi Yehoshua kommer en person som förkastar ett direktiv i ”Moseböckerna” och som inte gör teshuvah inte till himlen; alternativt om personen aldrig har praktiserat direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt i sitt liv: ångrar sig, ber om förlåtelse och börjar praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt till det bästa av sin förmåga.

Detta är allvarliga ord för de som är kristna/”Messianer” eftersom de har gemensamt att de inte praktiserar direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt till det yttersta av er förmåga. Jag hoppas av hela mitt hjärta att Ribi Yehoshuas ord får dem att vända om till att göra det.

Noter:
0. Läs citat från det uppslagsverket på Netzarim ; Glossaries; NT
1. En judisk ledare som hade rabbinsk ordination av Raban Jalmliyeil, en prominent judisk ledare

2. Den historiska människan hette Ribi Yehoshua [1]. Han föddes i Betlehem av Miriam och Yoseiph (försvenskat till Josef) 7 år f.v.t. [2] Han blev dödad av romarna 30 år v.t. Han växte upp i Nasaret. Han undervisade i Israel, inklusive i fariséeiska ”synagogor”. Hans namn redigerades av hellenister till J*sus.
Hans ursprungliga undervisning var i enlighet med Torah och den förvrängdes sedan av hellenister. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”

3.Profeterna
4.Sanning
5. Syftar till Israel
6. י – en hebreisk bokstav.
7. En hebreisk symbol; ungefär lika liten som ett י
8.Moses
9. ”Moseböckerna”
10. Rättfärdighet som den är definierad enligt ”Moseböckerna”
11.Fariséer
12.Kristna kallar den felaktigt för ”GT”.
13. Ångrar sig, ber om förlåtelse och börjar att återtar att praktisera direktiven i Torah (direktiven i ”Moseböckerna”) icke-selektivt.
Citera
2010-08-09, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UrsaMajor

Och här kommer vi in på vad den här tråden handlar om, nämligen motsägelser i Bibeln. I Matteus-evangeliet anser Jesus att Moses lag ska följas, I Johannes-evangeliet anser han att den inte ska följas.

Jag tycker att Jesu bergspredikan tål att studeras närmare. Vad säger Jesus egentligen om Mose lag? På vilket sätt relaterar han i själva verket till lagen?

Det är faktiskt en rabbin, Jacob Neusner, som har givit oss den kanske mest lysande analysen. Jag har berättat om honom många gånger, och tänkte att du möjligtvis skulle vara intresserad av detta också. Neusners tolkning av Jesus ord ger oss en tänkvärd inblick i den judiska tankevärlden.

Neusner menar att Jesus överger Torah, och han tillägger att "judar som är trogna sin religion måste avvika från Jesu lära, av den enkla anledningen att denna lära står i strid med Torah på viktiga punkter"( Renewing Religious Disputation in Quest of Theological Truth).

Men hur kan det vara möjligt? Jesus säger ju uttryckligen att han inte kommit för att upphäva lagen, och att inte en enda bokstav skall förgå.
Rabbinen Neusner utvecklar sina tankar i boken A Rabbi talks with Jesus, och där återges en fiktiv dialog mellan Neusner( som tagit del av Jesu undervisning och utläggning av lagen) och en judisk "mästare":

- Vad utelämnade han? frågade mästaren.

- Ingenting, svarar Neusner..

- Så vad lade han till?

- Sig själv..

Det här är mycket viktigt.

Där judar ser det oerhörda och otillåtna i Jesu anspråk, ser de kristna lagens uppfyllelse och Guds eget Ord i Jesus Kristus. För ingen annan är Gud kan uppfylla lagen.

I detta ljus kan vi så tillåta oss att läsa Johannesevangeliets lilla berättelse om äktenskapsbryterskan.
Senast redigerad av Tubbo 2010-08-09 kl. 22:32. Anledning: Rättelse och formulering..
Citera
2010-08-10, 12:22
Medlem
UrsaMajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srednabr
Helt rätt.. Den historiska personen hävdade att alla ska följa direktiven i "Moseböckerna". Det om att de andra författarna av "evangelierna" inte hävdade det är troligen inte korrekt -- i så fall var författarna inte efterföljare till Ribi Yehoshua - utan dessa har blivit ännu kraftigare redigerade av hellenistiska redaktörer än "Matteusevangeliet".
...
Intressant! Finns det mer information om denne Ribi Yehoshua någonstans?
Citera
2010-08-10, 13:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srednabr
Helt rätt.. Den historiska personen hävdade att alla ska följa direktiven i "Moseböckerna".
Då ska alltså alla utan undantag, om de upptäcker att deras nyblivna fru inte är oskuld, stena henne till döds på hennes fars trappa. Jag skulle inte kunna tänka mej att följa det direktivet. Är jag förtappad?
Citera
2010-08-10, 13:13
Medlem
UrsaMajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag tycker att Jesu bergspredikan tål att studeras närmare. Vad säger Jesus egentligen om Mose lag? På vilket sätt relaterar han i själva verket till lagen?

Det är faktiskt en rabbin, Jacob Neusner, som har givit oss den kanske mest lysande analysen. Jag har berättat om honom många gånger, och tänkte att du möjligtvis skulle vara intresserad av detta också. Neusners tolkning av Jesus ord ger oss en tänkvärd inblick i den judiska tankevärlden.

Neusner menar att Jesus överger Torah, och han tillägger att "judar som är trogna sin religion måste avvika från Jesu lära, av den enkla anledningen att denna lära står i strid med Torah på viktiga punkter"( Renewing Religious Disputation in Quest of Theological Truth).

Men hur kan det vara möjligt? Jesus säger ju uttryckligen att han inte kommit för att upphäva lagen, och att inte en enda bokstav skall förgå.
Rabbinen Neusner utvecklar sina tankar i boken A Rabbi talks with Jesus, och där återges en fiktiv dialog mellan Neusner( som tagit del av Jesu undervisning och utläggning av lagen) och en judisk "mästare":

- Vad utelämnade han? frågade mästaren.

- Ingenting, svarar Neusner..

- Så vad lade han till?

- Sig själv..

Det här är mycket viktigt.

Där judar ser det oerhörda och otillåtna i Jesu anspråk, ser de kristna lagens uppfyllelse och Guds eget Ord i Jesus Kristus. För ingen annan är Gud kan uppfylla lagen.

I detta ljus kan vi så tillåta oss att läsa Johannesevangeliets lilla berättelse om äktenskapsbryterskan.
Jag har naturligtvis inte läst boken du hänvisar till. Jag tittade genom Matteus-evangeliet för att se vad Jesus säger om sig själv i den boken, och avgöra om ovanstående tolkning är rimlig.

Jesu anspråk att "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden" (28:18) är förvisso oerhört och otillåtet enligt judar, men säger han att är "lagens uppfyllelse och Guds eget Ord"?

I 25:31-34 står det vad han ska använda denna makt till:
"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse."

Nej, hans roll är bara att verkställa den dom som Fadern har utfärdat. I bergspredikan framgår det vad som krävs för att man ska undgå domen. Han är alltså inte lagens uppfyllelse.

"Guds eget Ord" är han inte heller direkt i Matteus-evangeliet. Det är en formulering som bygger på Johannes-evangeliet. Jag hittade dock ett avsnitt som sade samma sak, Matt 11:27:
"Allt har min fader anförtrott åt mig. Och ingen känner Sonen, utom Fadern, och ingen känner Fadern, utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för."
Det liknar vad som står i Johannes-evangeliet och i sitt budskap så avviker det från resten av Matteus-evangeliet, och luktar därför som ett senare tillägg.
Citera
2010-08-10, 13:15
Medlem
UrsaMajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Då ska alltså alla utan undantag, om de upptäcker att deras nyblivna fru inte är oskuld, stena henne till döds på hennes fars trappa. Jag skulle inte kunna tänka mej att följa det direktivet. Är jag förtappad?
Svaret är "ja". Du kommer att brinna i helvetet, precis som för övrigt också jag kommer att göra som inte heller kan tänka mig att stena någon till döds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in