Citat:
Några besökare spelar musik via sina mobiler. Inte särskilt högt jag hör det men är upptagen
med att hjälpa en låntagare. Därefter kommer en person fram till mig som själv talar arabiska
och viskar att det personerna spelar är kampsånger med våldsbejakande texter och han ber
mig säga till personerna att stänga av. Men efter att han har gått från infodisken. Jag (och just
då några andra personer) säger till de som spelar musiken. De stänger av musiken och går från
biblioteket.
Citat:
En kille i gymnasieåldern kontaktar mig när jag bemannar biblioteket och är väldigt skakad
över att en person som suttit bredvid honom vid bibliotekets publika datorerna har surfat på
mycket våldsamma IS-sidor. Besökaren säger att han har skrivit saker som skjut, döda etc,
samt att personen har surfat på sidor där en kvinna våldtas av personer knutna till IS.
Besökaren som surfar på våldsamma sidor är en person som väldigt ofta besöker biblioteket
och vi har tidigare fått in klagomål från andra besökare att han surfar på våldsamma IS-sidor
vilket personalen har också uppmärksammat detta. Besökaren har även varit aggressiv mot
besökare och personal vid tidigare tillfällen.
Citat:
Jag sitter i stolen på barnavdelningen. En smal lång kille, 14-15 år gammal, kommer från
ingenstans, snabbt, med en käpp liknande föremål i handen och går runt mig en hel ring,
ansiktsuttrycket hotfullt och frågar "Är du rasist, eller?". Jag blir förvånad, han går (tror jag)
och plötsligt kommer han tillbaka och går en cirkel till runt mig, mycket nära mig och sedan
runt i barn avdelningen. En annan kraftig kille i samma ålder tittar bara, smala killen kallar
honom men han kommer inte i närheten. Jag känner mycket starkt obehag efter senaste
oprovocerade attacker, särskilt när han har ett käpp i handen och går till info disken för att
ringa till vakterna men kilarna försvinner på en gång
Från en "incidentrapport", Kista bibliotek, via:
https://samnytt.se/is-valdtaktsvideor-kampsanger-och-kiss-pa-golvet-pa-sveriges-basta-bibliotek/