2007-10-25, 15:32
Medlem
l00zekks avatar
Är det någon som känner till bra sätt att hitta heltalslösningar till olika uttryck.

Exempelvis x*y=z där alla tal är heltal och z är givet.
Citera
2007-10-25, 15:43
Medlem
arvid89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Är det någon som känner till bra sätt att hitta heltalslösningar till olika uttryck.

Ge mig ett exempel där z är givet så kan jag förklara.
Citera
2007-10-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk

Där z är givet alltså att du vill faktorisera z? Icke. Det finns ingen jättebra metod att faktorisera tal, det är det modern kryptering bygger på. Ett sätt (naivt) är dock att bilda listan av alla primtal mindre än eller lika med sqrt(z), har vi exempel z = 121 så är sqrt(121) = 11 och alla primtal mindre än eller lika med sqrt(z) är

2,3,5,7,11 så om vi vill faktorisera 121 så finns de möjliga faktorierna 2,3,5,7,11. Och inga fler positiva sådana (förutom de triviala 1,121).
Citera
2007-10-25, 19:00
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedlund
Där z är givet alltså att du vill faktorisera z? Icke. Det finns ingen jättebra metod att faktorisera tal, det är det modern kryptering bygger på. Ett sätt (naivt) är dock att bilda listan av alla primtal mindre än eller lika med sqrt(z), har vi exempel z = 121 så är sqrt(121) = 11 och alla primtal mindre än eller lika med sqrt(z) är

2,3,5,7,11 så om vi vill faktorisera 121 så finns de möjliga faktorierna 2,3,5,7,11. Och inga fler positiva sådana (förutom de triviala 1,121).
Mjo det är ju så. Men jag tänkte mera någon form av algoritm för att hitta ett begränsat antal möjliga heltal, så att man i alla fall får förre möjliga lösningar än storleksordningen sqrt(z). Är det någon som gillar att filosofera kring heltalslösningar för primtalsfaktorisering får ni gärna skicka pm Även tankar kring heltalslösningar i allmänhet mottages tacksamt.

Citat:
Ursprungligen postat av arvid89
Ge mig ett exempel där z är givet så kan jag förklara.
Ta vilket z som helst och förklara gärna hur du tänker.
Citera
2007-10-26, 14:18
Medlem
Stockos avatar
GNFS är väl vanligaste algoritmen för primtalsfaktorisering. Tror den användes för rsa-640.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in