2007-10-22, 12:29
Bannlyst
Kom på det häromdan, jag har ju smakat en del i mina dar och tycker om känslan av att knapra på lite mumsig tjack, även om jag numer inte gjort det så ofta, så kan man ju tänka sig att smaka.. Ändå känner jag inte igen mig det minsta i missbruksvärldens människor, identifierar mig inte det minsta med NÄSTAN tandlöse Slobovan, hård som sten som sitter och dealar "heggen" och petar tandstumparna med tjackkniven, ej heller med psykedeliska-fantastiske-space-micke som har alienware-tröja och yrar om "feta E". Jag känner inte det minsta för att brinn-hård-dö-tidigt eller att vara kompis med killar som heter "Micke" vars intressen är att träna på anabola steroider och åka omkring mellan småstäder i en rostig volvo och sälja tjack.

Nej, istället gillar jag stillsamma promenader på konstmuseer, en god bok, en kopp te framför en sprakande brasa, möjligtvis en god pipa tobak (ej äcklig hasch!). Man gillar italiensk renässans-kultur, arkitektur och skön amerikansk indiefilm och europeisk art-film, och man har minst två böcker av Goethe i hyllan.Jag gillar att gå omkring iklädd min sidenmorgonrock och mysa. Gärna rysande efter en fet lina blomster. Jag gillar att ha "myskvällar" med min sambo, se på film och äta frukt..

Det känns lustigt nog som en stilbrytning där, mellan att kunna tänka sig att smaka tjack nån gång, och att gilla konstmuseer och mustiga kanelmuffins i Gamla Stan!!

Är det någon mer som upplevt denna "stilbrytning"?
Citera
2007-10-22, 12:38
Medlem
piratkaptens avatar
Jag tror det du beskriver är förhållandevis vanligt.
Bara för att man gillar något som inte gillas av lagen betyder det inte att man är en utslagen lodare som stjäl och mördar, något som skrämmande många i vårt samhälle tror.
Det är otroligt hur förvriden pöbelns bild av "knarkare" är.
Citera
2007-10-22, 12:39
Medlem
EvelKnievels avatar
Hur kan en tandlöse man peta tänderna med tjackkniven?

Jo men jag förstår hur du menar. Jag gör också en massa saker som randomknarkarna inte gör. Umgås i princip aldrig med några sopm knarkar. Gillar sånna saker som att vara ute i naturen, fiska, gymma, lira fotboll med polare, intresserad av mycket sport överhuvetaget.

Jag har funderat på det här och tror att det finns många som är som du och jag. Vissa smyger med sitt bruk så mycket att man aldrig ser dom och därför aldrig misstänker dom. Andra träffar man bara på när dom är sliriga och därför tror man att dom är riktiga luffare, fast dom i nyktert tillstånd har massor av andra intressen.
Citera
2007-10-22, 13:09
Medlem
pilatuss avatar
Jag tror beteendet med städade knarkare är väldigt vanligt och att den andra bilden av "knarkare" egentligen är undantaget men när narkotikapolitiken förs som förs i Sverige där vi med skräck och hot ska skrämma ungdomarna till ett liv utan droger är det inte konstigt att det målas upp bilder som de du beskrev.

Det skulle helt enkelt inte vara lika effektfullt om någon lyckad chef eller så kommer in och berättar att han tycker om att ta lite amfetamin ibland i rekreationellt syfte när han är ute på landet eller kanske om hur han tar sig en joint efter jobbet då och då. Det matchar inte det som länsman precis målat upp på föreläsningen innan om ett liv i rännstenen som ett mansfnask med kanyl i armen.

Naturligtvis finns det de som trillat dit men det är inte majoriteten, verkligen inte.

Det krävs ett paradigmskifte inom droginformationskulturen i Sverige, och det är väl alla överens om. Det tar ju några decennier att införa, dagens generation är ju redan förstörda men nästa är inte det.
Citera
2007-10-22, 13:47
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilatus
Jag tror beteendet med städade knarkare är väldigt vanligt och att den andra bilden av "knarkare" egentligen är undantaget men när narkotikapolitiken förs som förs i Sverige där vi med skräck och hot ska skrämma ungdomarna till ett liv utan droger är det inte konstigt att det målas upp bilder som de du beskrev.

Det skulle helt enkelt inte vara lika effektfullt om någon lyckad chef eller så kommer in och berättar att han tycker om att ta lite amfetamin ibland i rekreationellt syfte när han är ute på landet eller kanske om hur han tar sig en joint efter jobbet då och då. Det matchar inte det som länsman precis målat upp på föreläsningen innan om ett liv i rännstenen som ett mansfnask med kanyl i armen.

Naturligtvis finns det de som trillat dit men det är inte majoriteten, verkligen inte.

Det krävs ett paradigmskifte inom droginformationskulturen i Sverige, och det är väl alla överens om. Det tar ju några decennier att införa, dagens generation är ju redan förstörda men nästa är inte det.

vackert, jag apploderar dig!
Citera
2007-10-22, 14:13
Medlem
Tjohildas avatar
Jag ser nog ut som vem som helst - lite snäll och oskyldig så där. När jag har poppat en karta stillisar brukar jag måla tavlor och skriva dikter. Stilnocttomten ger så bra inspiration!
Citera
2007-10-22, 16:37
Medlem
Gustavkukens avatar
Tror faktiskt de flesta ser sig själva på det sättet mer eller mindre, mig själv inkluderat, umgås själv inte med några regelbundna drogbrukare överhuvudtaget (utöver möjligtvis lite cannabis och väldigt sporadiska hallucinogenintag). Utöver dessa så har jag en hel del drogkontakter som jag dock inte umgås med på fritiden speciellt, min uppfattning av dessa är att de är väldigt stereotypa och insnöade många av dem, men jag känner de dock inte så väl så vet egentligen inte.

Personligen så ser jag väldigt reko ut utöver att jag naturligt har blev hy och är lite mörk under ögonen, är intresserad av bra filmer, musik och så vidare, fast mitt drogintresse är utan tvekan mycket större än ditt, dock så lutar jag mer mot hallucinogener än mot övriga droger.

Utöver det så brukar jag dra tjack och gå ut och döda negrer och våldta barn, om jag inte stanner hemma och myser framför en öppen brasa med en bra bok och avnjuter en god bit tobak.
Citera
2007-10-22, 17:30
Medlem
Jag känner igen mig rätt bra på din beskrivning, som jag lever just nu iaf. Och jag tror att de allra flesta brukare /missbrukare gör det. Grejen är den att det bara är stereotyperna som syns/uppmärksammas i samhället eftersom det bekräftar samhällets syn på droger och dess användare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in