Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
"Han är ju som vilken inskränkt predikant som helst, som försöker vinna över själar till sin kyrka. Men å andra sidan är det ju bara bra om ateisterna visar upp den sidan av sig själva, så att det blir tydligt att dom, precis som vilka inskränkta predikanter som helst, bara snackar en massa om nåt dom inte har en aning om."
Det finns ett antal fel i det här påståendet. "Predikan" är förkunnande av Gud's ord. Kyrka är en byggnad avsedd för Kristen gudstjänst. "Ateister" är en relativt menlös term eftersom det bara räknar dem som inte anser ett påstående ("Gud finns") låter rimligt, så det är omöjligt att bunta samman dem som en folkgrupp som om de hade något gemensamt.
Det är du som har fel.
Jag liknar idioten vid en inskränkt predikant som har en kyrka. Det är en
liknelse.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Liknelse
Jag menar alltså att jag tycker att han för fram sina åsikter som om dom vore fakta (precis som en predikant gör), och att han gör det för att vinna över folk till sin livsåskådningsinriktade sammanslutning (Humanisterna). För övrigt kan ordet "predika" användas just i den vidare bemärkelsen jag gör. Och kyrka är inte bara en byggnad, utan även ett samfund.
Dessutom tycker jag det finns all anledning att räkna Sturmark och hans gelikar som en "folkgrupp som har nåt gemensamt", eftersom dom - till skillnad från dom flesta ateister - har organiserat sig. Att Sturmark dessutom går med på att hålla en ateistisk andakt är väl också ett bra skäl.
Tydligen
vet Sturmark följande: "Inga gudar styr. Inga ogripbara andeväsen vägleder oss åt ena eller andra hållet." Visst är det bussigt att han delar med sig av sin vetskap till oss andra, men jag blir lite allergisk när jag hör folk som
vet en massa saker. Så blir det lätt när man haft en frikyrklig uppväxt.