2007-10-20, 08:36
Medlem
Paer86s avatar
Hej!

Råkade ut för en mindre cykelolycka igår eftermiddag. Jag föll och tog instinktivt i med vänsterhanden. Självklart gjorde det ont, men just då kändes det inte så farligt. Senare på kvällen blev det värre, och när det var dags att sova gjorde det mycket ont, vilket resulterade i kanske två timmars sömn inatt.

Just nu har jag kvar den smärtan. Det gör väldigt ont om jag försöker röra den, eller om den bara rör sig automatiskt, t.ex när jag reser mig. Smärtan känns fokuserad i handleden. En annan sak som jag inte vet är kopplat till detta är att jag nu känner mig illamående, yr och ingen aptit, fastän jag brukar ha det vid denna tid.

Har inte direkt varit med om detta tidigare, och undrar hur allvarligt det är, och om det kommer gå över av sig själv. Ska jag bara låta handen vara? Hur länge kommer denna smärta ligga i? Hoppas att det inte är någon dum fråga, är lite orolig bara.

Tacksam för svar!
/Per
Citera
2007-10-20, 08:49
Medlem
turbos avatar
Låter som en stukning av handleden tycker jag.
Antar att den är lite svullen och känns stel?

Brukar ge med sig på några dagar, men givetvis kan det vara sprickor i ben alternativt ett rent brott av något.
Ring sjukvårdsupplysningen om du inte litar på mig (det skulle jag gjort!)
Citera
2007-10-20, 19:46
Medlem
Paer86s avatar
Tack! Följde ditt råd och ringde, de tyckte jag skulle till akuten och röntga, vilket jag också gjorde. Tydligen var det "båtbenet" i handen som tagit stryk. Så nu sitter man med gips i tre-fyra veckor tills jag ska göra MR-scan för att se om det är allvarligare. Så kan det gå.
Citera
2007-10-21, 11:58
Medlem
Rokker_87s avatar
Bra att du åkte in till sjukhuset.
Det gjorde inte jag när jag bröt båtbenet. Jag väntade i ett år innan jag kollade upp det.

Fick ha gips i tre månader!
Citera
2007-10-22, 00:16
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Tydligen var det "båtbenet" i handen som tagit stryk. Så nu sitter man med gips i tre-fyra veckor tills jag ska göra MR-scan för att se om det är allvarligare. Så kan det gå.
Låter som en udda handläggning. Antingen ser man på röntgen att båtbenet är brutet och då behöver man inte göra MR, eller så ser man inte på röntgen att båtbenet är brutet men misstänker det ändå (ganska vanligt) och då gör man MR för att få diagnosen, men det kan man göra dagen efter. Finns ingen anledning att vänta tre-fyra veckor. Om det är extremt ont om MR-tider på ditt sjukhus kan du be dem ta en ny röntgen eller en "scint" efter en vecka istället. Om du har brutit båtbenet mitt av blir du gipsad i tre månader. Grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in