Dagens topptips från
http://www.metrobloggen.se/tipshornan
Jag skippar singelmatcherna och kör ett litet topptips. Det lilla systemet inom parentesen.
1: West Ham-Manchester United X2 (2)
West Ham ska inte underskattas. De har en stigande form och har ännu inte förlorat det här året. Laget lyckades nolla Arsenal borta på Emirates senast och självförtroendet är det knappast något fel på. Gianfranco Zola har en nästintill frisk trupp.
Man United har hållt nollan i de 12 senaste Premier League matcherna! Deras senaste insläppta mål kom mot Arsenal den 8de November förra året! De ligger 1 poäng bakom Liverpool men då ska man veta att de har spelat 2 matcher mindre. Spelare som garanterat saknas är Evans, Rafael, Hargrevas samt Anderson!.
West Ham har inte förlorat på de 8 senaste. United har inte förlorat på de 12 senaste. West Ham har faktiskt vunnit de 2 senaste mötena hemma på Upton Park emot Man United, får vi se en repris idag? Jag tror att det finns en minimal skrällchans och att West Ham möjligen kan kämpa till sig ett X. En trolig "under 2,5 mål" att vänta.
2:Barcelona-Sporting Gijon 1
Det här kan ses som en solklar 1a i mångas ögon. De bör det vara också.
Barcelona fortsätter att vinna o vinna. Laget skakades nog om i den förra matchen mot Racing Santander dock, de låg för första gången på länge under med 1-0!. Guaridola bytte in Messi och han vände matchen på egen hand. Lionel är otroligt viktig för Barcelona och de har inte råd att få honom skadad. Han kommer vara på plan idag men det kommer dock inte Rafael Marquez eller Pique att vara.
Sporting Gijon imponerar som nykomlingar!. De ligger på solid mark i mitten av tabellen och senast så slog de Sevilla på hemmaplan. Ifall laget inte hade varit så usla på bortaplan så hade de varit bra mycket högre upp. De har förlorat de 4 senaste på resande fot och på dessa matcher så har de endast producerat 1 mål framåt.
Barcelona saknar en del spelare i backlinjen, detta ska dock kvitta här. De är alldeles för starka hemma på Camp Nou och matchen kommer troligtvis inte att bli speciellt spännande. 3-0?. Över 2.5 mål kan vara värt en peng.
3:Mallorca-Deportivo La Coruna 1x2 (1,2)
Vidöppen match!.
Mallorca har sämst form i hela ligan och ligger sist i tabellen. De förlorade den viktiga matchen mot bottenkollegan Osassuna senast och behöver en seger här för att inte halka efter. Jag såg deras senaste match mot Barcelona och de kämpade på ganska bra trots avsaknaden av flera nyckelspelare som vilades inför den här matchen. De kan nu ställa upp med bästa möjliga elva som kommer vara extremt taggade till att vinna.
Deportivo ligger 6a i tabellen och har häng på en plats som innebär att de får spela i Europa. Laget tog en imponerande 3-0 seger mot Villarreal på hemmaplan senast och moralen fick nog en fin boost när domaren blåste av matchen. Vad jag hittar så har laget inga nämnvärda avbräck.
Matchen kan sluta 3-0 lika gärna som 0-3. Jag har dock en liten känsla av att Mallorca vinner på högre motivation.
4:Osassuna-Valencia 1X
Här har vi matchen som kan förstöra hela kupongen.
Osassuna vann den mycket viktiga bottenmatchen mot Mallorca senast och måste fortsätta i samma tak. Laget har lika många poäng som Espanyol och Mallorca i nuläget, varenda poäng är viktig. Det skiljer just nu 3 poäng upp till "säker" mark och en förlust här vore absolut inte bra.
Valencia tog en efterlängtad seger mot nykomlingen Almeria i den senaste omgången. Innan dess så hade laget förlorat två täta matchen mot Mallorca samt Athletico Bilbao. Deras seger mot Almeria var dock långt ifrån solklar. Spelarna lär dock vara lite extra taggade nu efter att toppkollegan Sevilla förlorade sitt derby mot Betis igår.
Den här matchen är jag osäker på!. Jag chansar dock med halvgarderingen på Osassuna som känns tvingade att vinna. Jag råder er dock ta med så många tecken som möjligt.
5:Catania-Juventus 1x2 (X2)
Här kan det skrälla!.
Catania har långt ifrån imponerat på sistone. Lagets senaste seger kom i December mot Roma på hemmaplan men nu har laget börjat sjunka rejält i tabellen. Laget har endast mittfältaren Ledesma indisponibel.
Juventus har inte heller imponerat på sistone. I den senaste matchen på hemmaplan så fick de stryk mot Cagliari och det är inte okej ifall laget ska ha en realistisk chans att få lyfta scudetton. Deras skadeläge har varit ganska kritiskt på sistone men nu har det börjat ljusna till. David Treszequet kommer att göra comeback efter en tids frånvaro.
Det börjar bli lite ont om tid så jag måste tyvärr korta ner texterna lite. Juventus ska självklart vara favoriter men jag har en liten känsla av att underdogsen Catania kan skrälla. Det var längesedan de vann, den vinsten kom dock mot ett lag som är av samma kaliber som Juventus på just hemmaplan.
6: Fiorentina-Lazio 1X (1)
Fiorentina har taggat till på sistone och vinsterna har börjat ramla in. I den senaste matchen så avfärdade dem Bologna på bortaplan. Nu när de är i form så kommer Lazio att få det svårt. Adrian Mutu och Gilardino är en dödlig duo uppe på topp och de kommer ställa till det rejält för Lazios defensiv.
Lazio har förlorat de 3 senaste matcherna med klara siffror. De har släppt in 10 mål på dessa matcher och endast producerat två. Lazio har som synes en del avbräck i defensiven . Tomasso Rocchi är tveksam till spel.
Jag måste tyvärr korta ner texterna som sagt. Deadline 14:55. Fiorentina ska vara stora favoriter men krysset är endast streckat till 19 % så jag slänger med det.
7:Palermo-Napoli 1-Skrivet av NHL-Henrik
Palermo har vunnit fem av de sex senaste hemmamatcherna
Enda förlusten kom emot Inter, lagen man har besegrat hemma
är bland annat Milan, Udinese, Atalanta. Palermo har även
plusstatistik på Napoli genom åren, tre segrar och en oavgjord.
Palermo får troligen tillbaka anfallaren Miccoli till dagens match.
Napoli har bara vunnit två bortamatcher denna säsongen. Dessa kom
när de hade bra form, nu är Napoli näst sämst i Serie A på de senaste
sex matcherna.
Napoli saknar precis som tidigare två målvakter och spelar med Navarro som stod i mål sist när man förlorade mot Juventus i cupen på straffar. Den viktiga mittfältare Blasi har legat sjuk i veckan och är osäker till start.
8:Roma-Genoa 1x2 (1,2)
Här är Genoa streckat alldeles för lite.
Genoa ligger 4a i tabellen och har ett bra häng på toppen, vem trodde det innan säsongen?!. Laget har en strålande form och är obesegrade i de 10 senaste matcherna. De har ingen press på sig här och kan spela avslappnat. Skadeläget är även det lugnt i laget. Det enda som oroar är att det finns ett litet frågetecken för skyttekungen Diego Millito. Ifall han saknas så blir det svårt.
Roma har även de en lysande form med 7 segrar på de 10 senaste. Laget har dock en del skador på backarna så defensiven är försvagad. De spelade 2-2 mot Reggina på bortaplan senast,detta kan tyckas vara svagt men planen var vattenfylld.
Roma är ett bra lag och ska vara favoriter. Genoa har dock en fin form och kan spela utan press. Jag testar skrällen som är streckad till 10%.
Stora systemet: 218 kr-De enda som jag kan se stoppa mina 8 rätt är Valencia
Lilla systemet: 16 kr