Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-10-17, 15:39
Medlem
Nu är det såhär, helt plötsligt idag när jag gick in så har explorer.exe eller "Uforskaren" fått för sig att sluta fungera, starta om sig, sluta fungera igen.. so-on. Jag installerar gärna inte om windows då jag inte har någon skiva för tillfället.

Har Vista 32-Bit

Idéer? Hjälp!
Citera
2007-10-17, 17:11
Medlem
Prova stänga av explorer.exe såfort du kommer in i windows. Startar inte datorn om då så har du problem med explorer.exe och den filen borde ersättas. Du kan alltid prova med att starta explorer.exe manuellt. Det kanske hjälper, men jag skulle formatera om datorn om jag var du. Och skit i Vista, just nu är XP mer stabil än Vista.

Startar datorn om även om du har dödat processen explorer.exe så är det någonting annat som spökar.
Citera
2007-10-17, 17:26
Medlem
Datorn startas väl aldrig om bara för att man stänger ner explorer.exe? Sitter och scannar datorn för fulla muggar i hopp om att det är något virus.

Hursomhelst, det borde finnas någon lösning, för jag har ingen Windows skiva till godo. Och med en dator med "det senaste" så känns det otroligt onödigt att skippa DX10 för Windows XP och lite mer "stabilitet".
Citera
2007-10-17, 17:48
Medlem
Vista är minst lika stabilt som XP, finns ingen anledning att nedgradera då du troligen kommer få drivrutinsproblem istället (och DÄR snackar vi risk för instabilitet!). Men är det för DX10 du har Vista ska du vara beredd på en besvikelse...

Datorn ska aldrig startas om bara för att explorer.exe dör, men det låter väldigt skumt. Virus låter det inte som dock (de brukar vara jävligt tysta dessa dar o bara lägga lite barnporr på din dator, skicka spam eller delta i en DDOS-attack d.v.s. utpressning mot något stort företag).

Får du tillbaka din Vista-skiva går det precis som det gick i XP att göra en reparation av installationen om du bootar från skivan - det är nog det säkraste tipset.

... o du har väl prövat att bara stänga av datorn via "shut down" (pilen bredvid lås-knappen på startmenyn) o sen starta den igen?
Citera
2007-10-17, 18:02
Medlem
Yes, det har jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här