Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-18, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stonetemplepete
Vad menar du med storheten och enheten förresten? Vad mäter du storheten i?

Storheten längd mäts i enheten cm. Som ett exempel.
Citera
2007-10-18, 02:49
Medlem
stonetemplepetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Storheten längd mäts i enheten cm. Som ett exempel.
ok, jag var lite otydlig. Vilken storhet vill du mäta, och i vilken enhet....
alltså inte En jävla smartskalle ...
Citera
2007-10-18, 16:13
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Nu tar du i en smula. Lexikaliserade uttryck är inget nytt.

Du nämner själv lite överallt, Hur går det ihop? och även om jag inte ser:

Vad menar du med lite överallt? Antingen är det väl överallt, eller inte överallt, det kan inte vara lite överallt - det är ju helt orimligt.

Vad är det som går ihop? Vad då går? och vad då ihop?

Vad är det du inte ser? Ditt exempel handlade ju om något du hört?

Och så vidare. Språket är metaforiskt till sin uppbyggnad - det är något vi får leva med.

TOUCHÉ!!!

Ägd av mitt eget språkbruk!
Citera
2007-10-18, 16:20
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonetemplepete
ok, jag var lite otydlig. Vilken storhet vill du mäta, och i vilken enhet....
alltså inte En jävla smartskalle ...

Okej, mellanstadielogik:

En storhet mäts i en enhet. Storheten längd mäts i enheten meter, eller centimeter. Storheten vikt mäts i N, eller Newton. Storheten massa mäts i gram, eller kilogram.

Storheten i det här fallet är intelligens och enheten som används som mätinstrument är intelligenskvoten, eller IQ. Du kan inte vara "befriad" från en enhet.
Citera
2007-10-18, 17:12
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Okej, mellanstadielogik:

En storhet mäts i en enhet. Storheten längd mäts i enheten meter, eller centimeter. Storheten vikt mäts i N, eller Newton. Storheten massa mäts i gram, eller kilogram.

Storheten i det här fallet är intelligens och enheten som används som mätinstrument är intelligenskvoten, eller IQ. Du kan inte vara "befriad" från en enhet.

Vad du förespråkar är alltså ett uttryck av typen "du är till stor del iq-befriad" eller "du är iq-hämmad"?
Citera
2007-10-18, 18:31
Medlem
m0gs avatar
Jag tror snarare att han menar att intelligensbefriad är vettigare än IQ-befriad.

En dum person saknar intelligens, en dvärg har liten längd och en tjockis har stor massa.

Att säga att den dumme saknar IQ är som att säga att dvärgen saknar centimeter och att den tjocke har massor av kilogram.
Citera
2007-10-18, 23:34
Medlem
Citat:
Jag har aldrig förstått det populära uttrycket "IQ-befriad" som jag hör lite överallt nu för tiden. Hur kan man vara intelligenskvotbefriad? Befriad från en kvot? Hur går det ihop? "Intelligensbefriad" verkar väl i så fall mer logiskt, även om jag inte ser på vilket sätt total avsaknad av intelligens innebär en frihet. Men "IQ-befriad"? Vad betyder det? Är det verkligen så illa att normala svenskar inte kan skilja på storhet och enhet?
Det kanske betyder att man har så låg IQ att den inte går att mäta. Man är alltså befriad ifrån att få sin IQ mätt och ifrån hela IQ-skalan (kan ju också misstolkas som att man är riktigt intelligent). Ett annat ord för onormal med andra ord.
Citera
2007-10-19, 02:04
Bannlyst
*slår ett slag för begreppet ALTERNATIVINTELLIGENT*
Citera
2010-01-28, 16:27
Bannlyst
Xstar är iq befriad som fan..så det så
Citera
2010-01-28, 16:58
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
TOUCHÉ!!!

Ägd av mitt eget språkbruk!

Vilket betalningsmedel använde språkbruket för att köpa äganderätten till dig?
Citera
2010-01-28, 20:00
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Vilket betalningsmedel använde språkbruket för att köpa äganderätten till dig?

Kortbetalning.

Tack för ditt bidrag till diskussionen om användandet av begreppet "IQ-befriad". Mycket värdefullt. Även tack till Overbored för bumpen från 2007. Oerhört givande.
Citera
2010-01-28, 20:22
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Kortbetalning.

Tack för ditt bidrag till diskussionen om användandet av begreppet "IQ-befriad". Mycket värdefullt. Även tack till Overbored för bumpen från 2007. Oerhört givande.

Sorry, jag hakade bara på den som tidigare kritiserade ditt användade av motsvarande som du själv kritiserade. Jag såg inte att det var av äldre dato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in