2011-01-12, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
idag är det omöjligt att få jobb på båt utan utbildning för det.

ca 4 år för styrman

ca 4 år för maskinist

ca 1 år för matros (finns knappt några jobb som det för oss svenskar om jag har förstått det rätt)

ca 1 år för motorman (finns knappt några jobb som det för oss svenskar om jag har förstått det rätt)

Att få jobb som fiskare i norge riktigt svårt!
Man måste nästan känna någon i branschen för att få in en fot.

Sedan måste man ha en säkerhetskurs innan man äns är det minsta aktuell, den
kostar ca 15 000 nok och tar ca 5 dagar på de ställen jag har kollat.
(Man kan ha extrem tur att få följa med på en törn utan kursen men det är ovanligt)

Om man fortfarande känner att man vill kämpa för att få jobba på fiskebåt så är det till sommaren
som du ska försöka komma in.
Det ska tydligen inta ge lika bra då så större sannolikhet att erfarna fiskare väljer att inte åka med
och då kan det ge plats till oerfarna.

Detta är vad jag har fått fram genom att själv försökt få jobb på fiskebåt i ca 1,5 år h i Norge.
Har varit i kontakt med flera rederier, men alltid (tillslut) blivit nekad pga av att de har fått tag i erfarna istället.

Tack för ditt svar! Men jag läste någon som skrev att man kunde chansa och sätta upp tält i någon fiskeby och vänta på att båtarna kommer in i hamnen. Om någon är sjuk eller skadad och man står där med packad väska och säkerhetsintyg i handen så tar dem en. Kan det inte vara så?

Sen tror jag att jag såg säkerhetsutbildningen för 3500 norska men jag kan väll missuppfattat något.
Citera
2011-01-12, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Tack för ditt svar! Men jag läste någon som skrev att man kunde chansa och sätta upp tält i någon fiskeby och vänta på att båtarna kommer in i hamnen. Om någon är sjuk eller skadad och man står där med packad väska och säkerhetsintyg i handen så tar dem en. Kan det inte vara så?

Sen tror jag att jag såg säkerhetsutbildningen för 3500 norska men jag kan väll missuppfattat något.
Det kan fungera, är nog nästan ända sättet.
Man får gå i fiskehamnmen varje dag och fråga/tjata på fiskebåtarna som kommer in.
Är dom tillräckligt desperata kan de ta med någon som inte har säkerhets kurs, tror man har lov att vara med på en kortare törn första gången utan säkerhets kurs. Frågan är dock om man själv vill kliva på utan att 100% veta hur man ska göra i vissa nöd situationer.
Något som de absolut inte tullar på är dock läkar intyg för sjöfolk, det måste man ha.

Jag har själv varit väldigt nära på att åka upp (från Oslo) till Ålesund (om jag inte minns fel) i några veckor för att gå i hamnen och tjata, besöka rederierna osv.
Dock så har jag aldrig varit arbetslös och haft för bra jobb för att våga säga upp mig och chansa.
Oddsen för att få något är för låga.
Citera
2011-01-16, 07:16
Medlem
Daniel501s avatar
Lite roligt att jag hittar denna tråd nu, fanns ju inte när jag beslöt mig för att bli fiskare i Norge!

Jag är på min 3dje törn just nu.

Jag fick jobbet efter att jag blev less på att knega som fan för ynka 25 000 efter skatt i månaden och flög upp till Ålesund och gick runt på alla rederier och presenterade mig. Dom flesta behövde inte ens läsa mitt CV utan gick direkt på frågor såsom "Har du gjort militärtjänstgöring? Har du utövat någon lagsport?" och liknande. Kan tacka min Div 2 elit hockey karriär för en del där + att jag gjort lumpen. Samt att jag jobbat som hantverkare/rivare i Oslo under en längre period så jag hade fysiken som krävdes anser jag.

Lite om yrket: Dom första 2 veckorna går ganska fort då jag har oftast massa filmer, serier och böcker att läsa/titta på men sen har jag fortfarande 3veckor kvar, och dom tar på psyket. Jag jobbar 8h, paus i 4h, jobb i 8h sen paus 8h dygnet runt i 5veckor. Arbetet skiftar en del, 3/4 är fysiskt påfrestande delar medans rensningen är rätt avkopplande. Detta är INTE för den svage, du måste ha ett mål till varför du sätter din fot på en båt, jag har inte varit i en storm ännu(tack och lov) men har varit i taskigt väder och tiden står still medans regn piskar dig i ansiktet och kylan biter in i ryggmärgen.

Fördelarna är få, men den stora anledningen till varför jag tog jobbet var ju som sagt pengarna, min rekordlön har hamnat på 114 000 norska efter skatt(sjömans skatt) på 5veckor. Mitt rekordlåga var 85 000 norska. Så om du kan verkligen bita ihop i 5veckor(lite mer än 1 månad) så är det värt det.

Det är ju alltid trevligt att vara 22 och ha en nästan helt avbetald -10 års model bil ståendes hemma samt ett saftigt fondkonto

Jag kommer ignonera PM, jag hjälper gärna till med frågor och svar men kommer inte fixa jobb åt någon, jag slet i 5 år för att komma dit jag är idag och det har belönats väl.

Mvh,
Citera
2011-01-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Lite roligt att jag hittar denna tråd nu, fanns ju inte när jag beslöt mig för att bli fiskare i Norge!

Jag fick jobbet efter att jag blev less på att knega som fan för ynka 25 000 efter skatt i månaden och flög upp till Ålesund och gick runt på alla rederier och presenterade mig. Dom flesta behövde inte ens läsa mitt CV utan gick direkt på frågor såsom "Har du gjort militärtjänstgöring? Har du utövat någon lagsport?" och liknande. Kan tacka min Div 2 elit hockey karriär för en del där + att jag gjort lumpen. Samt att jag jobbat som hantverkare/rivare i Oslo under en längre period så jag hade fysiken som krävdes anser jag.

Lite om yrket: Dom första 2 veckorna går ganska fort då jag har oftast massa filmer, serier och böcker att läsa/titta på men sen har jag fortfarande 3veckor kvar, och dom tar på psyket. Jag jobbar 8h, paus i 4h, jobb i 8h sen paus 8h dygnet runt i 5veckor. Arbetet skiftar en del, 3/4 är fysiskt påfrestande delar medans rensningen är rätt avkopplande. Detta är INTE för den svage, du måste ha ett mål till varför du sätter din fot på en båt, jag har inte varit i en storm ännu(tack och lov) men har varit i taskigt väder och tiden står still medans regn piskar dig i ansiktet och kylan biter in i ryggmärgen.

Fördelarna är få, men den stora anledningen till varför jag tog jobbet var ju som sagt pengarna, min rekordlön har hamnat på 114 000 norska efter skatt(sjömans skatt) på 5veckor. Mitt rekordlåga var 85 000 norska. Så om du kan verkligen bita ihop i 5veckor(lite mer än 1 månad) så är det värt det.

Det är ju alltid trevligt att vara 22 och ha en nästan helt avbetald -10 års model bil ståendes hemma samt ett saftigt fondkonto

Jag kommer ignonera PM, jag hjälper gärna till med frågor och svar men kommer inte fixa jobb åt någon, jag slet i 5 år för att komma dit jag är idag och det har belönats väl.

Mvh,

Du har alltså aldrig tidigare varit till sjöss? Hur ser dina arbetsuppgifter ut? Innan du sökte så förmodade jag att du skaffat dig läkarintyg och sjöfartsbok?
Citera
2011-01-18, 00:31
Medlem
Daniel501s avatar
Har aldrig tidigare varit till sjöss som ett arbete, nej. Men har dock seglat väldigt mycket med farsan i yngre dagar så sjöerfarenhet har jag dock, men det är ju som att jämföra att köra en vanlig bil med att köra en rally bil. Så svaret blir således, nej.

Dom varier mellan 4-5 stycken, från att dra upp näten > hiva ner fångsten till renseriet > packa fisken > lägga ut nät > eventuell städning/underhållning av båt som medkommer.

Innan jag sökte hade jag inget av dem, men i mitt rederi och i flera av dem som finns så krävs ingen "sjöfartsbok" eller "säkerhetskurs" förens efter den obligatoriska 3 månaders perioden (jag skaffar mina intyg och kurser vid nästa dockning) Jag behövde bara ett läkarintyg att jag är frisk och kan se och höra bra.

Mvh,
Citera
2011-01-18, 19:58
Medlem
gb85s avatar
Citat:

Mvh,
Hur många 5-veckorsperioder gör man per år då?
Citera
2011-02-21, 00:08
Medlem
Viforss avatar
Ålesund är alltså platsen att lägga några dagar på att besöka de olika redarna?
Jobbar sedan ett år på gardermoen men känner att det är dags för sjöliv igen.
Någon koll på vilken tidpunkt man gör bäst i att dra dit och försöka?
Jobbat på en oljetanker tidigare och har sjöfartsbok, basic saftey och läkarintygen alla uppdaterade.

Hittar jag redare där upp smidigt eller är det något speciellt jag behöver känna till för att hitta dem, eller något annat jag borde tänka på tills jag far upp dit?

/Vifors
Citera
2011-02-21, 10:57
Medlem
xiqs avatar
Undrar samma sak, vilken tid på året är det lättast? Har ganska mycket polare från Ålesund, norrmänn då alltså. Borde väl inte vara så svårt med lite kontakter. Jävligt fin stad för övrigt.
Citera
2011-03-10, 14:37
Medlem
Säsongen är helt klart mitten på jan till slutet av maj. Mycket sej då. Jag jobbar med lossning men funderar starkt på båtlivet nästa säsong. Som jag förstått det varierar lönerna otroligt på vilken sorts båt du är på, Trålare eller Linebåt. Sen spelar såklart besättningen roll. Jag har hört talas om de summor som nämns ovan men även betydligt sämre.
Citera
2011-06-07, 00:51
Medlem
Citat:

Mvh,

Hur ofta åker båtarna till sjöss? Och under vilken månad/period är det störs sannolighet att båtarna tar in folk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in