Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
idag är det omöjligt att få jobb på båt utan utbildning för det.
ca 4 år för styrman
ca 4 år för maskinist
ca 1 år för matros (finns knappt några jobb som det för oss svenskar om jag har förstått det rätt)
ca 1 år för motorman (finns knappt några jobb som det för oss svenskar om jag har förstått det rätt)
Att få jobb som fiskare i norge riktigt svårt!
Man måste nästan känna någon i branschen för att få in en fot.
Sedan måste man ha en säkerhetskurs innan man äns är det minsta aktuell, den
kostar ca 15 000 nok och tar ca 5 dagar på de ställen jag har kollat.
(Man kan ha extrem tur att få följa med på en törn utan kursen men det är ovanligt)
Om man fortfarande känner att man vill kämpa för att få jobba på fiskebåt så är det till sommaren
som du ska försöka komma in.
Det ska tydligen inta ge lika bra då så större sannolikhet att erfarna fiskare väljer att inte åka med
och då kan det ge plats till oerfarna.
Detta är vad jag har fått fram genom att själv försökt få jobb på fiskebåt i ca 1,5 år h i Norge.
Har varit i kontakt med flera rederier, men alltid (tillslut) blivit nekad pga av att de har fått tag i erfarna istället.
ca 4 år för styrman
ca 4 år för maskinist
ca 1 år för matros (finns knappt några jobb som det för oss svenskar om jag har förstått det rätt)
ca 1 år för motorman (finns knappt några jobb som det för oss svenskar om jag har förstått det rätt)
Att få jobb som fiskare i norge riktigt svårt!
Man måste nästan känna någon i branschen för att få in en fot.
Sedan måste man ha en säkerhetskurs innan man äns är det minsta aktuell, den
kostar ca 15 000 nok och tar ca 5 dagar på de ställen jag har kollat.
(Man kan ha extrem tur att få följa med på en törn utan kursen men det är ovanligt)
Om man fortfarande känner att man vill kämpa för att få jobba på fiskebåt så är det till sommaren
som du ska försöka komma in.
Det ska tydligen inta ge lika bra då så större sannolikhet att erfarna fiskare väljer att inte åka med
och då kan det ge plats till oerfarna.
Detta är vad jag har fått fram genom att själv försökt få jobb på fiskebåt i ca 1,5 år h i Norge.
Har varit i kontakt med flera rederier, men alltid (tillslut) blivit nekad pga av att de har fått tag i erfarna istället.
Tack för ditt svar! Men jag läste någon som skrev att man kunde chansa och sätta upp tält i någon fiskeby och vänta på att båtarna kommer in i hamnen. Om någon är sjuk eller skadad och man står där med packad väska och säkerhetsintyg i handen så tar dem en. Kan det inte vara så?
Sen tror jag att jag såg säkerhetsutbildningen för 3500 norska men jag kan väll missuppfattat något.