2007-10-16, 22:55
Avslutad
Hej,

Se ovan. Vi har ett forum där saker bortskänkes. Men hur fungerar det rent regelmässigt med "bytes"? (OBS! märk att detta är en teoretisk diskussion och jag har inget intresse personligen av att byta något varken nu eller i framtiden!)

När jag saxar ur reglementet ser jag följande förtydligande:

Citat:
Handel av varor och tjänster är förbjudet, med undantag för inlägg som uppenbart gynnar användarna. Exempelvis ifall någon i en diskussion erbjuder sig att låna ut, skänka bort eller på annat sett hjälpa någon, så är detta tillåtet förutsatt att varan eller tjänsten är laglig. Ser däremot inlägget mer ut som en affär än en diskussion där alla användare kan delta, så blir inlägget raderat.
Den som postar inlägg där man önskar köpa eller sälja narkotika eller piratkort blir automatiskt avstängd från forumet, utan varning.
Detta är ett diskussionsforum, respektera detta!

Ingenstans här står det att byte av varor i stil med "jag har ett bokmärke med en ängel, någon som har ett på Mao och vill byta?" är förbjudet. Dessutom står det att "utlån, bortskänkning eller på annat sätt hjälpa någon" är tillåtet, förutsatt att varan eller tjänsten är laglig. Med laglig, menas då enligt Svensk lagstiftning eller enligt lagstiftning som är aktuell i det land användare bor/ befinner sig eller i det land där servrarna befinner sig? För Flashback forum som fenomen är som bekant förbjudet i Sverige.

Kort sagt; bytes ok eller inte?
Citera
2007-10-16, 22:56
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Hej,

Se ovan. Vi har ett forum där saker bortskänkes. Men hur fungerar det rent regelmässigt med "bytes"? (OBS! märk att detta är en teoretisk diskussion och jag har inget intresse personligen av att byta något varken nu eller i framtiden!)

När jag saxar ur reglementet ser jag följande förtydligande:

Ingenstans här står det att byte av varor i stil med "jag har ett bokmärke med en ängel, någon som har ett på Mao och vill byta?" är förbjudet. Dessutom står det att "utlån, bortskänkning eller på annat sätt hjälpa någon" är tillåtet, förutsatt att varan eller tjänsten är laglig. Med laglig, menas då enligt Svensk lagstiftning eller enligt lagstiftning som är aktuell i det land användare bor/ befinner sig?

Kort sagt; bytes ok eller inte?
Även om det är byte så är det handel med varor och tjänster. Det kan du ägna dig åt här kostnadsfritt:
http://www.flashback.se/kopochsalj/
Citera
2007-10-16, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Även om det är byte så är det handel med varor och tjänster. Det kan du ägna dig åt här kostnadsfritt:
http://www.flashback.se/kopochsalj/

Tack för snabbt svar. Du börjar mer och mer bli min favoritmoderator.

Men; rent definitionsmässigt- går det att rent praktiskt juridiskt likställa byte som handel? Definitionen av handel- nu har jag ingen ordbok till hand och heller ingen jurist att bolla med- borde ju rimligtvis vara annorlunda än hur byte definieras? Alltså, ur ett rent juridiskt perspektiv.

Tack för länken, förresten. Använder den eventuellt om jag någon gång vill köpa eller sälja något även om jag nog tar till mer klassiska blocketfasoner..
Citera
2007-10-16, 23:15
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Tack för snabbt svar. Du börjar mer och mer bli min favoritmoderator.

Men; rent definitionsmässigt- går det att rent praktiskt juridiskt likställa byte som handel? Definitionen av handel- nu har jag ingen ordbok till hand och heller ingen jurist att bolla med- borde ju rimligtvis vara annorlunda än hur byte definieras? Alltså, ur ett rent juridiskt perspektiv.

Tack för länken, förresten. Använder den eventuellt om jag någon gång vill köpa eller sälja något även om jag nog tar till mer klassiska blocketfasoner..
Nja, även ifall handel sker genom byte så är det nog att likställas med pengar. Att handla med pengar är ju ett byte det med. Med samma resonemang så skulle man ju kunna gå till en prostituerad och betala med t ex jordnötter eller blyertspennor, och på så sätt göra det legalt. Eller inte.

I vilket fall som helst så gör vi inte någon skillnad på det. Köp, sälj och byteshandel renderar i en varning, och om man vill ge bort något till en eller flera användare har vi RYS-forumet:
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=174
Citera
2007-10-16, 23:22
Avslutad
Citat:
Nja, även ifall handel sker genom byte så är det nog att likställas med pengar. Att handla med pengar är ju ett byte det med. Med samma resonemang så skulle man ju kunna gå till en prostituerad och betala med t ex jordnötter eller blyertspennor, och på så sätt göra det legalt. Eller inte.

Point nästan taken där, bäste Christian. Fast då faller ju jordnötsmetaforen på att bytesvaran i sig är olaglig. Om jag byter en jordnöt mot en penna, är det att betrakta som handel?

Med det resonemanget så finns det alltså inget som heter "byta"? Allt är alltså olika affärstransaktioner och underordnat den yttersta definitionen; sanningen köp/ handel?

Citat:
Köp, sälj och byteshandel renderar i en varning
Ok. Var står det i reglerna?
Citera
2007-10-16, 23:26
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Point nästan taken där, bäste Christian. Fast då faller ju jordnötsmetaforen på att bytesvaran i sig är olaglig. Om jag byter en jordnöt mot en penna, är det att betrakta som handel?

Nejdu, så lätt lurar du inte mig

Bytesvaran är sex, och mig veterligen är det fullt lagligt ännu. Lika lagligt som jordnötter. Ändå betvivlar jag att en sådan transaktion är laglig. Det är bara i utbyte mot sprit på krogen som det tillåts...

Hur som helst är det så vi tolkar köp- och säljregeln; att det är handel oavsett i vilken form betalningsmedlet är. Jag rekommenderar inte att prova. Inte ens med sex eller jordnötter.
Citera
2007-10-16, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nejdu, så lätt lurar du inte mig

Bytesvaran är sex, och mig veterligen är det fullt lagligt ännu. Lika lagligt som jordnötter. Ändå betvivlar jag att en sådan transaktion är laglig. Det är bara i utbyte mot sprit på krogen som det tillåts...

Hur som helst är det så vi tolkar köp- och säljregeln; att det är handel oavsett i vilken form betalningsmedlet är. Jag rekommenderar inte att prova. Inte ens med sex eller jordnötter.

Tack för besked även om jag kan tycka att regel 1.01 i sådana fall kan förtydligas. Du kan med gott samvete låsa tråden, även om jag fan inte vet vad jag ska göra av mina 10 000 pennor nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in