2007-10-18, 12:58
Medlem
LastCaresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Jag vet egentligen inte vad man ska säga om spektaklet som utspelade sig på råsunda igår.

Men svensk fotbolls och supporterkultur är helt under isen. Den nordirländska klacken totalt dominerade oss, trots fullsatt råsunda.
Vår klacka var pinsam. Har vi någon klackledare egentligen? Vilka är det egentligen som står i klacken, har de ALDRIG varit på fotboll förut?
Våra sånger och ramsor är föööör dåliga.

Det påstådda buandet hörde jag inget av faktiskt, lite buande mot domaren hörde jag ibland, det var han väl värd.

Tyckte faktiskt att Sveriges "klack" höll i gång bra i första halvlek, sen började det falna å det grövsta. All heder till nordirländarna som reste hit.

Sen var ju givetvis både Sverige och domarn värd buandet. Att de svenska landslaget klagar på buandet borde de ju i helvete förstå, jävla fjollor. Uruselt spel, ingen kämpaglöd. Gemene flashbackare har väl förstås redan sagt det mesta, men jag har nog aldrig skämts så jävla mycket av en enskild svensk tävlingsmatch. Att se Anders Svensson och Micke Nilsson trilla boll i mitten var pinsam humor. Och varför fick Nilsson starta överhuvudtaget?! Varför inte sätta honom på läktarn när han gnällt över att han hade 40 graders feber? Varför inte ta in Sebastian Larsson istället när Alexandersson ändå fattas?

Jag vete fan vad man ska tro om den kommande landskampen som kommer bli livsfarlig.

Fan
2007-10-18, 13:01
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jag håller inte med dig där. Nordirland har ett hyggligt grundkunnande i fotboll, spelar smart och disciplinerat, och har (som vi såg) åtminstone två riktigt bra anfallare. Vill minnas att man besegrade England i en prestigematch i senaste VM-kvalet, vilket inte är överraskande. Får Nordirland en gynnsam lottning och kan köra på i samma stil som mot Sverige så har de en hygglig chans att gå till VM 2010. De har ju faktiskt fortfarande en hygglig chans på EM 2008 ... det var allt en jävla tur för oss att Nordirland vek ned sig mot några blåbärslag i tidigare omgångar.

Brittisk fotboll -- alltså med brittiska spelare, inte afrikaner och fransmän -- när den är som mest effektiv. Jag lyfter lite lätt på hatten. Därmed inte sagt att inte Sverige gjorde en riktigt dålig match.
Anfallarna är effektiva, det medges. Särskillt mycket mer än så är det inte. Seger mot Spanien och Sverige, kryss mot Sverige och Danmark och ändå ligger de fyra i gruppen tycker jag talar sitt tydliga språk var de ligger kvalitetsmässigt. Visst finns det ett grundkunnande (det är ju inte ett gäng där hälften är amatörer som Lichtenstein) men annars så anser jag att orsaken till att de plockade poäng mot Sverige, spanjorerna och danskarna har mer att göra med plattmatcher från motståndarna än att nordirländarna skulle vara en stark fotbollsnation.
2007-10-18, 13:01
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pzbe
Det var någon som skrev tidigare i tråden att Nordirland inte ens håller Allsvenskan nivå? Du måste skämta. Tycker Nordirland har faktiskt stått för ett bra EM-kval. De visar både mod och vilja vilket Sverige definitivt inte har alls.

Tråkig match. Median trodde såklart på seger men jag var skeptisk redan innan matchen. Att Nordirland skulle vara ett dåligt lag är fel. Såklart så underskattades deras förmåga och det slutade med att vi fick ett poäng och missade chansen att säkra biljetten till EM.
Ja, Nordirland har varit en stor positiv överraskning i kvalet!

Det spelar ingen roll hur bra Sverige är och hur dåligt Nordirland är på pappret, när Nordirland spelar så bra som dom kan och Sverige så dåligt som dom kan. Dessutom tycker jag att mod och vilja (och framför allt konsten att plocka fram det när det gäller) ingår i det fotbollskunnande som gäller just på pappret, och då är Sverige fan inte bättre än Nordirland!

Är det bara jag som inbillar mig, eller är svenska spelare sämst i världen på att ta emot passningar? Då menar jag ta emot i betydelsen "ha full kontroll på bollen precis när man tagit emot den", snarare än betydelsen "behöva ta några steg till där bollen hamnade när den studsade mot ens fot/ben medan man stod och tittade på". Har man kontroll på bollen, så får man ju en extra sekund innan motståndaren är på en.
2007-10-18, 13:10
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Är det bara jag som inbillar mig, eller är svenska spelare sämst i världen på att ta emot passningar? Då menar jag ta emot i betydelsen "ha full kontroll på bollen precis när man tagit emot den", snarare än betydelsen "behöva ta några steg till där bollen hamnade när den studsade mot ens fot/ben medan man stod och tittade på". Har man kontroll på bollen, så får man ju en extra sekund innan motståndaren är på en.

Detta blev tydligt igår; väldigt mycket dåligt slagna 20-meters-passningar i midjehöjd, och alldeles för lite spel utmed marken i största allmänhet. Men det är bara ett symptom på att spelet inte fungerade, och amöba-spelarna inte hade en susning om vad de skulle göra. Zlatan spelar som bekant gärna med ena foten viftande uppe i navelhöjd, så han hade lilla julafton igår, men effektiviteten i detta cirkus-spel var omkring noll.

- F.G

PS Nordirland är inget stort lag, men tillräckligt bra för att förtjäna respekt IMO.
2007-10-18, 13:16
Medlem
Alexander857s avatar
Spelet igår var uslet och det var pinsamt att se.

Dock är det ju så att Sverige är mycket närmare EM nu än innan matchen igår. Även om Nordirland tar full pott i sina 2 återstående så räcker det med en poäng för att Sverige ska gå vidare. Hade Nordirland vunnit så hade det behövts 4 för att vara säker.

Nordirland må vara ett lag med kämpaglöd, men deras spelare är idioter som jublade efter det oavgjorda resultatet igår.
2007-10-18, 17:12
Medlem
feldgraus avatar
Var är alla stockholmare som länge klagat på att Ullevi-publiken buat ut landslaget under t ex Luxemburg-matchen för ett par år sedan? Vad säger ni i dag?

/feldgrau
2007-10-18, 17:24
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Var är alla stockholmare som länge klagat på att Ullevi-publiken buat ut landslaget under t ex Luxemburg-matchen för ett par år sedan? Vad säger ni i dag?

/feldgrau

Vi säger att den vinkeln är ganska irrelevant i sammanhanget; nu är det nationell samling kring vårt svenska landslag i kris som gäller.

Dessutom var det väl mest Gary Sundgren som buades ut, efter en räcka misslyckade brytningar som ledde till att han från svensk anfallsposition lyckades skapa en målchans för Luxemburg. Stor komik... var är Youtube-klippet?

Ingen "Stockholms"-fråga, utan det var mest landslagsledningen och en annan AIK:are som blev ledsna i ögat.
2007-10-18, 17:59
Medlem
FreddeCMs avatar
Förstår inte hur spelarna tänker när de tycker det var dåligt av publiken att bua i andra. Visst vi hade 1-0 men ändå? vi möter ju inte något värdslag direkt. Jag hade själv förväntat mig 3,4måls ledning för Svenskarna med det lag vi ställer upp med. Men dom gjorde kanske den pinsamaste kvalmatch hittils.

Lagerbäck har för en gång skull sagt något bra till media.
– Lars Lagerbäck.

– Jag förstår dem. De hade högre förväntningar än så här
2007-10-18, 18:04
Medlem
FreddeCMs avatar
Citat:

Dessutom var det väl mest Gary Sundgren som buades ut, efter en räcka misslyckade brytningar som ledde till att han från svensk anfallsposition lyckades skapa en målchans för Luxemburg. Stor komik... var är Youtube-klippet?

Ja det minns jag med. Började det inte buas efter att han missade bollen på en frispark har jag för mig?
2007-10-18, 18:17
Medlem
LastCaresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeCM
Ja det minns jag med. Började det inte buas efter att han missade bollen på en frispark har jag för mig?

Haha, jodå

Finns en skön DIF-ramsa som lyder "Passa Gary! *klapp klapp klapp*"

Tycker att det är så jävla töntigt att de klagar på publiken när de spelar förjävligt och dessutom får betalt för att spela fotboll. Losermentalitet.
2007-10-18, 18:18
Medlem
Emp-snubbes avatar
Kan inte flashbacks alla trubadurer sätta sig och skriva lite Sverige ramsor. Det var ju nästan sorgligt igår.
2007-10-18, 18:29
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Stor komik... var är Youtube-klippet?.

Vilket år var det? Kvalet till 2000?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem