2007-10-15, 15:13
Medlem
"Drömförvaltarna i Varberg klår Stureplanskollegor"

Citat:
Men så skiljer sig också förvaltningsreceptet från andra. Varken prognoser, analyser eller undervärderade bolag intresserar bolagets grundare Ulf Ingemarson. Han har hittat en placeringsmodell som bygger på en matematisk formel som han själv tagit fram. Och i den är det aktiekursen som är i fokus, inte bolaget. Tvärtemot traditionella förvaltare.

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c10%5c15%5c13761

Allt som oftast på forumet brukar Teknisk Analys ses som trams. Ur matematisk synvinkel brukar det hävdas att en aktiekurva skall ses som "random walk"-funktion.

Hur ser ni på artikeln och denne Uffe...? Denne möbelhandlare som skall ha slagit vartenda välutbildat börsproffs på fingrarna...?

Lever han på ren tur? Har slumpen stått på denne mans sida de senaste åren?

Kan endast TA någonsin ge en hyffsad avkastning i längden?

Och hur kommer det sig att en möbelhandlare lyckas sätta ihop en så komplex formel? Något som säkerligen många välutbildade statistiker har försökt tidigare.
Citera
2007-10-15, 15:32
Medlem
H8reds avatar
Det är väl inte enbart TA han använder?

Dessutom, vi får se hur de klarar en nergång. Nu har ju börsen gått upp i snart 5 år, då kan alla vinna.
Citera
2007-10-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8red

"Varken prognoser, analyser eller undervärderade bolag intresserar bolagets grundare Ulf Ingemarson"

Citat:
Ursprungligen postat av H8red

Dessutom, vi får se hur de klarar en nergång. Nu har ju börsen gått upp i snart 5 år, då kan alla vinna.

Absolut. Men nu framhäver ju DinaPengar det som om han spöar alla analytiker på ren teknisk analys. Han har ju tydligen slagit index under denna period.

Kan man ha så mycket tur? Kommer han snart att falla och slå sig hårt?

Borde inte en _fungerande_ TA vara nära ovärderlig, så länge den slår bankernas räntor?
Citera
2007-10-15, 16:46
Medlem
Deannas avatar
TA brukar väl förespåkas av "hobbyekonomerna", FA av akademiker?
Jag läser just nu Investments D på högskolenivå.. Vår lärobok (Investments av Bodie, Kane och Marcus) har ca 1000 sidor om investeringar, varav 4 sidor handlar om TA varav en hel sida "varningstext". Den boken beskriver ganska bra vad akademiker känner för TA.

Personligen tror jag bara Uffe har haft tur.. Låt han använda modellen i 20 år till så får vi se hur bra den stämmer..
Citera
2007-10-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
TA brukar väl förespåkas av "hobbyekonomerna", FA av akademiker?
Jag läser just nu Investments D på högskolenivå.. Vår lärobok (Investments av Bodie, Kane och Marcus) har ca 1000 sidor om investeringar, varav 4 sidor handlar om TA varav en hel sida "varningstext". Den boken beskriver ganska bra vad akademiker känner för TA.

Personligen tror jag bara Uffe har haft tur.. Låt han använda modellen i 20 år till så får vi se hur bra den stämmer..

Det är väl detta intryck även jag har haft.

Finns det några förespråkare av TA på FB som vill kommentera?
Citera
2007-10-15, 17:08
Medlem
Undervärderade företag är inte intressant. Detta betyder ju egentligen att hans vinster är rejält uppblåsta. Kan bli kul att se hur det går när det börjar blåsa.
Citera
2007-10-16, 20:09
Medlem
jnilssons avatar
Tack för länk och för att jag slapp fundera på Simplicity.
Citera
2007-10-26, 23:52
Medlem
jnilssons avatar
Nu har jag varit på Avanzadagen i Göteborg och funderar på att investera i Simplicity!
Citera
2007-10-27, 12:15
Medlem
silverblues avatar
Teknisk Analys är extremt brett så jag tycker det är fel att tala om TA i generella termer, det finns miljoner olika metoder som är diemetralt olika, TA är bara en paraply-ettikett för alla handelsmetoder som baseras på statistik och historisk data. Det innefattar allt från cykler, säsongsmönster, sentiment, chart setups, candlesticks, point & figure, fibonacci, elliott wave till statistiska felprisättningar/arbitrage handel, etc.

Att säga TA bara är nonsens visar på en bristande förståelse vad TA verkligen är.
Citera
2007-10-27, 13:35
Medlem
Rainys avatar
Alltså om man väljer att förneka TA helt, så är det ju samma sak som att säga att alla människor placerar helt oberoende på tidigare kursutveckling. Alltså, om börsen mot all förmodan rasar 10% en dag, så skulle det inte implicera någon psykisk effekt på placerarna. Eller?

Dessutom om några tror på TA, så kan man alltid analysera vad de kommer att tro genom TA - bara man har lite snabbare beräkningsmodeller än dem

Men givetvis, så håller jag med om att TA i mångt och mycket kan överdrivas, då det kan vara lätt att hitta matematiska mönster hos slumpmässiga variationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in