2007-10-31, 07:08
Medlem
sicmuss avatar
Jag fick boken utdelad till mig av förlaget och läser den just nu och tycker att den får ett godkänt så här långt. Jag funderar/gissar på om/att författaren kan skulle kunna vara kulturjournalist på någon större svensk blaska.

Bokbloggstips --> gubbsnusk.blogspot.com
Citera
2007-10-31, 11:49
Medlem
mishimas avatar
Det är ju inget ovanligt att det är en helt okänd person som gömmer sig bakom en pseudonym, tänker på Nikanor Teratologen och den där fotbollsfantasten. Men om det skulle vara en helt okänd person i det här fallet, skulle förlaget satsa så mycket på boken då?

Min första teori var kulturjournalisten Björn af Kleen, men så recenserade han boken i Sydsvenskan och då kan man väl avfärda honom, eller? Han i sin tur gissar på författaren Thomas Engström.

En annan teori är Martin Kellerman, men då hade det väl läckt ut? Hade han verkligen kunnat hålla käft.

Jag är förbaskat sugen på att läsa boken.
Citera
2007-11-27, 19:24
Medlem
Uttersvamps avatar
Är också sugen på att läsa den, så har någon läst den nu när den varit ute ett tag?
Citera
2008-01-08, 11:23
Medlem
3rds avatar
Jag har läst den och måste säga att jag inte riktigt kan förstå hypen. Visst, idén med mjukisdjur var ganska rolig men jag hade förväntat mig mer av denna bok.
Citera
2008-01-09, 18:32
Medlem
Ahruons avatar
Boken är grymt bra marknadsförd, själva innehållet är däremot inte mycket att hänga i julgranen. Den fångade mig inte alls.
Citera
2008-01-10, 10:19
Medlem
Frantics avatar
Språkligt känns det inte alls som Kellerman, långt ifrån. Snarare påminner språket om Alexander Ahndoril.
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är ju inget ovanligt att det är en helt okänd person som gömmer sig bakom en pseudonym, tänker på Nikanor Teratologen och den där fotbollsfantasten. Men om det skulle vara en helt okänd person i det här fallet, skulle förlaget satsa så mycket på boken då?

Min första teori var kulturjournalisten Björn af Kleen, men så recenserade han boken i Sydsvenskan och då kan man väl avfärda honom, eller? Han i sin tur gissar på författaren Thomas Engström.

En annan teori är Martin Kellerman, men då hade det väl läckt ut? Hade han verkligen kunnat hålla käft.

Jag är förbaskat sugen på att läsa boken.
Citera
2008-01-10, 11:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Språkligt känns det inte alls som Kellerman, långt ifrån. Snarare påminner språket om Alexander Ahndoril.

Nää, jag har läst hela boken nu och jag har egentligen ingen bra gissning.
Citera
2008-09-02, 01:42
Medlem
boken är ju kanon!
Om det skulle vara Martin Kellerman skulle jag bli förvånad, och han skulle samtidigt växa något enormt i mina ögon! Och jag ser inte ner på honom som det är nu heller...
Citera
2008-09-10, 00:14
Medlem
P.T Barnums avatar
Intressant. Bokhororna tycks tro att det är Vallgen som ligger bakom pseudonymen. http://www.bokhora.se/blog/bokaktuellt/forfattare/2008/09/en-ny-tim-davys-pa-gang-eller/
Ingen aning om dom har rätt eller om det bara är så bra att det är en ny Vallgen på G. Hoppas på det sistnämnda.
Citera
2008-11-21, 19:55
Medlem
Modesty Blaises avatar
Det är något skumt med det här...

står det i Södermanlands Nyheter idag. "Det är nåt som är skumt när en boks lansering och upplägg väcker större uppmärksamhet än innehållet. Bonniers storsatsning på pseudonymen Tim Davys debut Amberville motsvarade knappast den hårdlanserade produktens kvalitet." Precis vad vi tyckt hela tiden! Tyckte Amberville var knappt OK, har inte läst den senaste, men varför skriva under pseudonym, egentligen? Säkert delvis som ett led i marknadsföringen, men av vilket skäl skulle en redan erkänd författare gå med på det? No way. Vårt tips: Ambervilles författare jobbar i förlagsbranschen. Då finns det skäl att skriva under pseudonym. Han (det är nog en han, va?) vet hur det går till, har alla kontakter och framförallt tillgång till en budget för en lyckad lansering. Han måste vara ansedd och högt upp i hierarkin, annars skulle förlaget aldrig satsa så mycket på denna gigantiska marknadsföringsapparat, som t ex extern PR- och reklambyrå. Lanseringen är ju varje författares våta dröm, få förunnat! För att inte tala om engelsk översättning i förväg. Skulle heller inte förvåna - om man till exempel kunde nysta i denna tråds ursprung, skulle vi antingen hamna hos förlaget, författaren själv eller slicka hybris-reklamtyper. Och det här roliga med att alla tidningar la in hela pressmeddelandet från förlaget via TT, att "Författarfonden hotar att avslöja Tim Davys riktiga identitet". MVG i marketing - strålande jobb! Mycket smart! Du sköna, nya värld. Eller inte...
Citera
2026-06-24, 08:11
Medlem
Det var Jonas Bonnier som skrev under pseudonymen Tim Davys
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem