2023-10-09, 23:05
Medlem
Ursäkta, försöker fråga fastän jag inte läst igenom alla tidigare sidor. När en vanlig knegare etc blir dömd till fängelse - HUR blir det med ekonomin? Lön kan man knappast få från sitt vanliga kneg? Knappast sjukpenning eller ersättning från A-kassa heller. Det finns visst arbetsuppgifter på vissa anstalter som ger viss lön. Har fått för mig att den ersättningen snarast är som fickpengar till cigaretter - har jag missuppfattat?

En granne som dömdes till sex år - dennes pappa sålde hans bostadsrätt.

En yngre kille har nu dömts till tre månaders fängelse plus flera skadestånd på tusenlappar plus 1000 till Brottsofferjouren plus en den av advokaträkningen.

Har inte riktigt satt mig in i att det är en inte oväsentlig del av straffet att ens ekonomi kraschar? Eller?
Citera
2023-10-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Ursäkta, försöker fråga fastän jag inte läst igenom alla tidigare sidor. När en vanlig knegare etc blir dömd till fängelse - HUR blir det med ekonomin? Lön kan man knappast få från sitt vanliga kneg? Knappast sjukpenning eller ersättning från A-kassa heller. Det finns visst arbetsuppgifter på vissa anstalter som ger viss lön. Har fått för mig att den ersättningen snarast är som fickpengar till cigaretter - har jag missuppfattat?

En granne som dömdes till sex år - dennes pappa sålde hans bostadsrätt.

En yngre kille har nu dömts till tre månaders fängelse plus flera skadestånd på tusenlappar plus 1000 till Brottsofferjouren plus en den av advokaträkningen.

Har inte riktigt satt mig in i att det är en inte oväsentlig del av straffet att ens ekonomi kraschar? Eller?

Ersättningen för sysselsättningen är ca 400kr/v, och ja, många kommer ut med betalningsanmärkningar, förlorad bostad och utan jobb.
Citera
2023-10-10, 20:18
Medlem
vilka tvspel konsoller få man ta in som inte har wifi? någon som kan länka? vet att det finns dem med inbyggda spel. Tacksam för svar
Citera
2023-10-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tateconfidential
vilka tvspel konsoller få man ta in som inte har wifi? någon som kan länka? vet att det finns dem med inbyggda spel. Tacksam för svar

PS, PS2, NES, SNES. De brukar inte tillåta några "nyutgåvor" då de flesta av dem har SD-kort eller nätverksuttag.
Citera
2023-10-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
PS, PS2, NES, SNES. De brukar inte tillåta några "nyutgåvor" då de flesta av dem har SD-kort eller nätverksuttag.

tack för svar. Kan det vara begagnade eller måste det vara oöppnade?
Citera
2023-10-10, 20:58
Medlem
Citat:
tack för svar. Kan det vara begagnade eller måste det vara oöppnade?

Inget problem med begagnat. Köper du PS2 får du vara beredd på att de limmar igen uttagen för minneskort, även på handkontrollerna.

Personligen rekommenderar jag SNES, med ett sådant multikart med några hundra spel du kan köpa på Ebay. Jag slog ihjäl många timmar med Super Metroid, Chrono Trigger och Zelda.
Citera
2023-10-10, 21:03
Medlem
Citat:
Inget problem med begagnat. Köper du PS2 får du vara beredd på att de limmar igen uttagen för minneskort, även på handkontrollerna.

Personligen rekommenderar jag SNES, med ett sådant multikart med några hundra spel du kan köpa på Ebay. Jag slog ihjäl många timmar med Super Metroid, Chrono Trigger och Zelda.

Tack för tips, ska kika på snes med andra ord. Alltid bra att kunna fördriva tiden med något så.
Citera
2023-10-10, 21:07
Medlem
Citat:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbehor/nintendo-switch/nintendo-konsol/super-nintendo-classic-mini-snes-konsol/NINTENDOCLMS

går det att få in den? Står att det även är 20 spel förinstallerade så.
Citera
2023-10-10, 21:12
Medlem
Citat:

Såg att den på elgiganten var ur sortimentet. Men hittade denna som var mycket billig med. Tror du den funkar att få in?

https://www.fruugo.se/retro-mini-tv-spelkonsol-inbyggd-620-klassiska-spel-snes-spelkonsol/p-168159182-359139428?language=sv

Sorry för alla frågor men bra att nån kunnig kan svara så
Citera
2023-10-10, 21:24
Medlem
Citat:
Såg att den på elgiganten var ur sortimentet. Men hittade denna som var mycket billig med. Tror du den funkar att få in?

https://www.fruugo.se/retro-mini-tv-spelkonsol-inbyggd-620-klassiska-spel-snes-spelkonsol/p-168159182-359139428?language=sv

Sorry för alla frågor men bra att nån kunnig kan svara så

Jag skulle inte chansa eftersom nästan alla sådana nyutgåvor blir nekade av olika skäl.

Den du länkar har USB-port för ström. Det godkänner de inte.
Citera
2023-10-10, 21:50
Medlem
Citat:
Jag skulle inte chansa eftersom nästan alla sådana nyutgåvor blir nekade av olika skäl.

Tack för snabbt svar. Få kika på ett original snes ser det ut som då. Ha en fortsatt bra kväll
Citera
2023-10-10, 22:02
Medlem
Citat:

En sista fråga xD

Skulle denna funka att få in?

Den har ju röd o gul uttag och inte hdmi.

https://fyndiq.se/produkt/klassisk-retro-spelkonsol-mini-videokonsoler-spel-med-620-spel-efter-utdata-farg-eu-kontakt-7f010895 3da64bc7/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in