Citat:
Kan se väldigt olika ut beroende på vem du är. Själv fick jag bara en ilsken ifrågasättning varje morgon typ.
-Ska du inte jobba idag?
-Nej
-Nehe! Varför inte det då?
-Därför
-JAHA. Då blir det rapport på det!
Fick sen ligga kvar i sängen så länge jag ville, låg till 10 vissa dagar. Så länge du äter frukost/mat som du ska och är aktiv resten av dagen, är det nog oftast inga större problem. Hur mycket det påverkar din relation till vakter och intagna indirekt är svårare att svara på.
Det enklaste är nog att följa med till arbetet och sen inte jobba alls där. Snacka med grabbarna och spela schack eller nått, om du pallar. Annars kan du försöka bli städare eller kock.
Ibland är det kollektiv arbetsvägran som gäller. Om fångarna bestämt sig för att ställa krav på något. Då vill du definitivt "ligga kvar i sängen" Det fanns en "scab" på vår avdelning, han fick det inte roligt.
Och värt att ha i åtanke är att om flera fångar börjar arbetsvägra så kommer det behandlas liknande en "strejk" alltså med kollektiva bestraffningar som genomsök av avdelning cell dag/natt och fler drogtest t ex. Antagligen mer/hårdare stryk också
-Ska du inte jobba idag?
-Nej
-Nehe! Varför inte det då?
-Därför
-JAHA. Då blir det rapport på det!
Fick sen ligga kvar i sängen så länge jag ville, låg till 10 vissa dagar. Så länge du äter frukost/mat som du ska och är aktiv resten av dagen, är det nog oftast inga större problem. Hur mycket det påverkar din relation till vakter och intagna indirekt är svårare att svara på.
Det enklaste är nog att följa med till arbetet och sen inte jobba alls där. Snacka med grabbarna och spela schack eller nått, om du pallar. Annars kan du försöka bli städare eller kock.
Ibland är det kollektiv arbetsvägran som gäller. Om fångarna bestämt sig för att ställa krav på något. Då vill du definitivt "ligga kvar i sängen" Det fanns en "scab" på vår avdelning, han fick det inte roligt.
Och värt att ha i åtanke är att om flera fångar börjar arbetsvägra så kommer det behandlas liknande en "strejk" alltså med kollektiva bestraffningar som genomsök av avdelning cell dag/natt och fler drogtest t ex. Antagligen mer/hårdare stryk också
Jag skulle förmodligen göra som alla andra, för att folk inte skulle bli för arga. Har inget emot att jobba, vill bara inte gå upp klockan 7, men som sagt, är inte på väg till fängelse, var mer en nyfiken fråga än en praktisk en.