2022-12-26, 18:42
  #9073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Kan se väldigt olika ut beroende på vem du är. Själv fick jag bara en ilsken ifrågasättning varje morgon typ.

-Ska du inte jobba idag?
-Nej
-Nehe! Varför inte det då?
-Därför
-JAHA. Då blir det rapport på det!

Fick sen ligga kvar i sängen så länge jag ville, låg till 10 vissa dagar. Så länge du äter frukost/mat som du ska och är aktiv resten av dagen, är det nog oftast inga större problem. Hur mycket det påverkar din relation till vakter och intagna indirekt är svårare att svara på.

Det enklaste är nog att följa med till arbetet och sen inte jobba alls där. Snacka med grabbarna och spela schack eller nått, om du pallar. Annars kan du försöka bli städare eller kock.

Ibland är det kollektiv arbetsvägran som gäller. Om fångarna bestämt sig för att ställa krav på något. Då vill du definitivt "ligga kvar i sängen" Det fanns en "scab" på vår avdelning, han fick det inte roligt.

Och värt att ha i åtanke är att om flera fångar börjar arbetsvägra så kommer det behandlas liknande en "strejk" alltså med kollektiva bestraffningar som genomsök av avdelning cell dag/natt och fler drogtest t ex. Antagligen mer/hårdare stryk också


Jag skulle förmodligen göra som alla andra, för att folk inte skulle bli för arga. Har inget emot att jobba, vill bara inte gå upp klockan 7, men som sagt, är inte på väg till fängelse, var mer en nyfiken fråga än en praktisk en.
Citera
2022-12-27, 01:54
  #9074
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag skulle förmodligen göra som alla andra, för att folk inte skulle bli för arga. Har inget emot att jobba, vill bara inte gå upp klockan 7, men som sagt, är inte på väg till fängelse, var mer en nyfiken fråga än en praktisk en.

Uppsidan här är att du får lägga dig kl 19, då är det nämligen inlåsning på 'rummet'
Citera
2022-12-27, 10:02
  #9075
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag skulle förmodligen göra som alla andra, för att folk inte skulle bli för arga. Har inget emot att jobba, vill bara inte gå upp klockan 7, men som sagt, är inte på väg till fängelse, var mer en nyfiken fråga än en praktisk en.

Återstår väl att se, hur det går med dina eventuella pistolinköp alltså

Men även teoretiskt så borde städare passa dig. Välja dina egna tider och så. Vet inte hur man gör för att "peta" den som redan har det jobbet bara. Kanske om du lugnt och vänligt, med löften om korrekt uppförande från din sida under voltan, skulle förklara dina problem för din kontaktperson. Att det då skulle gå att lösa genom att ha 2 städare under en period. Ingen aning, men det eller att ha tur med timingen.
Citera
2022-12-28, 14:17
  #9076
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har en fråga, såg någon video från Krimvården på Youtube

Där säger de "Väckning klockan 7" och sedan "Det är arbetsplikt"

Vad händer om man vägrar att arbeta? Jag har under många, många år haft extrema sömnsvårigheter och är en nattmänniska. Om jag skulle åka in mot förmodan skrämmer tanken att gå upp klockan 7 och att sova vid 23-24 mig jävligt mycket.

Vad händer om man vill sova på dagen och inte arbeta? Drar de fysiskt upp en ur rummet, sen då? De kan inte tvinga mig att arbeta, vad gör de om man vägrar, förlängt tidsstraff eller andra straff?


Det där borde vara busenkelt att finta. Istället för att direkt arbetsvägra så sjukanmäler du dig varje dag. Kör med något som inte kan motbevisas, att du t.ex är yr, eller att du mår illa, har ont i ryggen eller liknande, och varva detta.


Dom kan aldrig tvinga dig att inte vara sjukskriven, och om du sjukanmäler dig dagligen, så är det heller ingen arbetsvägran. Du är ju så sjuk, så du kan ju inte jobba.


Hade aldrig jobbat 8h om dagen för några larviga 12-13 kronor i timmen eller vad det nu är judarna betalar.
Citera
2022-12-28, 15:23
  #9077
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Det där borde vara busenkelt att finta. Istället för att direkt arbetsvägra så sjukanmäler du dig varje dag. Kör med något som inte kan motbevisas, att du t.ex är yr, eller att du mår illa, har ont i ryggen eller liknande, och varva detta.


Dom kan aldrig tvinga dig att inte vara sjukskriven, och om du sjukanmäler dig dagligen, så är det heller ingen arbetsvägran. Du är ju så sjuk, så du kan ju inte jobba.


Hade aldrig jobbat 8h om dagen för några larviga 12-13 kronor i timmen eller vad det nu är judarna betalar.

Det kan man tycka, men ingenting i fängelse är 'busenkelt'. Får plitarna för sig att du simulerar, och de får de ganska snart om du inte konsekvent simulerar precis hela tiden, så blir du skickad till undersökning.
Är det då inget konstaterat fel kan de köra igång och skriva rapporter som riskerar att senarelägga muck, och om de tröttnar ordentligt så åker du på knall (blir skickad) med 20 min på dig att packa allt du har och sen iväg till ngt riktigt skitställe.

Var ska du vända dig då? Det går liksom inte att ringa facket o klaga. Du kan ju skriva till JO som kanske ger dig rätt efter ett halvår, men det skiter anstalten i.

Dessutom, som Mr Krister påpekade, blir det inget roligare av att hänga på avdelningen varje dag. Det är skönt att komma ut även om så bara för att låtsas jobba.
Citera
2022-12-28, 15:29
  #9078
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Det kan man tycka, men ingenting i fängelse är 'busenkelt'. Får plitarna för sig att du simulerar, och de får de ganska snart om du inte konsekvent simulerar precis hela tiden, så blir du skickad till undersökning.
Är det då inget konstaterat fel kan de köra igång och skriva rapporter som riskerar att senarelägga muck, och om de tröttnar ordentligt så åker du på knall (blir skickad) med 20 min på dig att packa allt du har och sen iväg till ngt riktigt skitställe.

Var ska du vända dig då? Det går liksom inte att ringa facket o klaga. Du kan ju skriva till JO som kanske ger dig rätt efter ett halvår, men det skiter anstalten i.

Dessutom, som Mr Krister påpekade, blir det inget roligare av att hänga på avdelningen varje dag. Det är skönt att komma ut även om så bara för att låtsas jobba.


Säkert sant. Jag har bara suttit en kortare tid, på öppen anstalt. Jag sjukanmälde mig varje dag och det började pipas och bölas till slut, men då hotade jag med JO när jag kommer ut, och påpekade för min kontaktperson att vi kanske inte skulle reta upp varandra i onödan. Jag påtalade att jag snart blir frisläppt, och att det då vore bättre för bådas del om vi möts som vänner på gatan, för där gäller helt andra regler än på den här anstalten.


Jag drog också till med att det är en säkerhetsfråga gällande arbetsuppgifterna, jag kunde bli skadad vid maskinerna och insinuerade också att jag kommer ta sönder maskiner/sabotera med flit om dom inte låter mig vara sjukskriven, så dom hade förlorat på det ändå!


Dom började direkt böla om att jag hotade kriminalvårdare, varpå jag hotade med motanmälan gällande sexuella trakasserier, att min kontaktperson smekt mig på rumpan osv (var ju ren lögn, men hade blivit obehagligt för denne om jag skulle gjort en sådan anmälan), blev ett jävla hallå men dom backade när dom insåg att jag menade allvar, fick ingen påbackning och blev släppt i tid. Jobbade inte en enda dag!
__________________
Senast redigerad av Snuttolini 2022-12-28 kl. 15:32.
Citera
2022-12-28, 15:52
  #9079
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Säkert sant. Jag har bara suttit en kortare tid, på öppen anstalt. Jag sjukanmälde mig varje dag och det började pipas och bölas till slut, men då hotade jag med JO när jag kommer ut, och påpekade för min kontaktperson att vi kanske inte skulle reta upp varandra i onödan. Jag påtalade att jag snart blir frisläppt, och att det då vore bättre för bådas del om vi möts som vänner på gatan, för där gäller helt andra regler än på den här anstalten.


Jag drog också till med att det är en säkerhetsfråga gällande arbetsuppgifterna, jag kunde bli skadad vid maskinerna och insinuerade också att jag kommer ta sönder maskiner/sabotera med flit om dom inte låter mig vara sjukskriven, så dom hade förlorat på det ändå!


Dom började direkt böla om att jag hotade kriminalvårdare, varpå jag hotade med motanmälan gällande sexuella trakasserier, att min kontaktperson smekt mig på rumpan osv (var ju ren lögn, men hade blivit obehagligt för denne om jag skulle gjort en sådan anmälan), blev ett jävla hallå men dom backade när dom insåg att jag menade allvar, fick ingen påbackning och blev släppt i tid. Jobbade inte en enda dag!

Allt det där är situationsberoende och på öppen anstalt så är de ju betydligt mer benägna att medverka till din framgångsrika frigivning/återanpassning. På sluten är risken att du blir stämplad som en jobbig jävel som dessutom har dåligt inflytande på medintagna (kanske fler börjar simulera/arbetsvägra) och då skickar de dig vidare i systemet, neråt.

Jag gjorde min sista tid på öppen och det går inte riktigt att jämföra, men höll på att åka på knall pga hot mot medintagen, en riktig smutsgris som propsade på att komma till min avdelning (det gjorde han inte i slutändan). Poängen är att om man 'lyckas' komma till klass 3 så ska man nog ta vara på chansen och skapa minimal friktion med plitarna.
Citera
2022-12-28, 15:55
  #9080
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Allt det där är situationsberoende och på öppen anstalt så är de ju betydligt mer benägna att medverka till din framgångsrika frigivning/återanpassning. På sluten är risken att du blir stämplad som en jobbig jävel som dessutom har dåligt inflytande på medintagna (kanske fler börjar simulera/arbetsvägra) och då skickar de dig vidare i systemet, neråt.

Jag gjorde min sista tid på öppen och det går inte riktigt att jämföra, men höll på att åka på knall pga hot mot medintagen, en riktig smutsgris som propsade på att komma till min avdelning (det gjorde han inte i slutändan). Poängen är att om man 'lyckas' komma till klass 3 så ska man nog ta vara på chansen och skapa minimal friktion med plitarna.



Så kan det nog vara, jag satt bara några månader på öppen anstalt. Låg bara och glodde på TV på rummet, åt deras äckliga mat och gjorde det jag kände för mer eller mindre. Var som att bo på ett riktigt deprimerande lågprishotell typ...
Citera
2022-12-28, 16:05
  #9081
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Så kan det nog vara, jag satt bara några månader på öppen anstalt. Låg bara och glodde på TV på rummet, åt deras äckliga mat och gjorde det jag kände för mer eller mindre. Var som att bo på ett riktigt deprimerande lågprishotell typ...

Haha precis, det är som ett lågbudget vuxenfritis, men som en helt annan (bättre) värld om man kommer från några år på sluten. Det ger en smak av frihet/frigivning och plötsligt får man en helt annan behandling av plitarna.

De vill ju egentligen inte knalla folk från klass 3, men gör det när ngn gör sig omöjlig (hot/våld/droger etc)
Citera
2022-12-28, 16:10
  #9082
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Haha precis, det är som ett lågbudget vuxenfritis, men som en helt annan (bättre) värld om man kommer från några år på sluten. Det ger en smak av frihet/frigivning och plötsligt får man en helt annan behandling av plitarna.

De vill ju egentligen inte knalla folk från klass 3, men gör det när ngn gör sig omöjlig (hot/våld/droger etc)


Ah nä fängelse är inget för mig.

Låter riktigt vidrigt och hemskt när man läser om dom som suttit på Kumla, Tidaholm och liknande Klass 1 kåkar.


Tack men nej tack...
Citera
2022-12-28, 20:02
  #9083
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Det där borde vara busenkelt att finta. Istället för att direkt arbetsvägra så sjukanmäler du dig varje dag. Kör med något som inte kan motbevisas, att du t.ex är yr, eller att du mår illa, har ont i ryggen eller liknande, och varva detta.


Dom kan aldrig tvinga dig att inte vara sjukskriven, och om du sjukanmäler dig dagligen, så är det heller ingen arbetsvägran. Du är ju så sjuk, så du kan ju inte jobba.


Hade aldrig jobbat 8h om dagen för några larviga 12-13 kronor i timmen eller vad det nu är judarna betalar.

Du kommer bli sedd som en gnällig, lat, mytoman och det kommer bli en massa tjafs. Dom kanske inte kan tvinga dig, men dom kan definitivt försöka, även om du är sjuk på riktigt. Sen är frågan hur du blir behandlad om du ägnar dig åt någon typ av "fritidsaktivitet." det kan du räkna med kommer ifrågasättas varje gång.

Men det värsta vore om man sen blir sjuk/skadad på riktigt efter att ha fått mytoman/hypokondriker stämpel... Fan du får nog va bra nära döden för att det ska tas på allvar då

= försök bara med det där om du är en skådespelare och manipulatör i yppersta världsklass.
Citera
2022-12-28, 20:39
  #9084
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Du kommer bli sedd som en gnällig, lat, mytoman och det kommer bli en massa tjafs. Dom kanske inte kan tvinga dig, men dom kan definitivt försöka, även om du är sjuk på riktigt. Sen är frågan hur du blir behandlad om du ägnar dig åt någon typ av "fritidsaktivitet." det kan du räkna med kommer ifrågasättas varje gång.

Men det värsta vore om man sen blir sjuk/skadad på riktigt efter att ha fått mytoman/hypokondriker stämpel... Fan du får nog va bra nära döden för att det ska tas på allvar då

= försök bara med det där om du är en skådespelare och manipulatör i yppersta världsklass.


Har ju redan gjort detta, på en öppen 3:a


Jag är inte den enda som vägrade jobba, var 7-8 andra som vägrade med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in