2015-02-25, 07:40
  #4969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Får man besöka en som sitter inne även om man själv har blivit dömd för några år sedan. Har själv aldrig suttit någonstans men nu sitter min kusin
Hur går det till?

Spontant: Nej. Man tittar på vad ni har för relation och vad ni är dömda för. Är ni tex mycket nära, han sitter för narkotika och du dömdes för eko eller trafikbrott så kan det gå. Det beror lite på hur länge sedan det var också.

Din kusin skickar en samtyckesblankett hem till dig, du fyller i den och skickar tillbaka till anstalten. Ditt brottsregister kollas och sedan fattas ett beslut som delges din kusin som får berätta för dig om du får komma eller inte. Hur besöksbokningen går till är olika. På en del anstalter får besökarna boka och på en del bokar de intagna. På vissa anstalter tar den här processen 2-3 dagar och på vissa flera veckor.
Citera
2015-02-25, 11:19
  #4970
Medlem
GulCitrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Spontant: Nej. Man tittar på vad ni har för relation och vad ni är dömda för. Är ni tex mycket nära, han sitter för narkotika och du dömdes för eko eller trafikbrott så kan det gå. Det beror lite på hur länge sedan det var också.

Din kusin skickar en samtyckesblankett hem till dig, du fyller i den och skickar tillbaka till anstalten. Ditt brottsregister kollas och sedan fattas ett beslut som delges din kusin som får berätta för dig om du får komma eller inte. Hur besöksbokningen går till är olika. På en del anstalter får besökarna boka och på en del bokar de intagna. På vissa anstalter tar den här processen 2-3 dagar och på vissa flera veckor.

Han har skickat samtyckesblanketten där hade han skrivit flickvän som relation, han sa att detv skulle gå fortfarande då. Han sitter för misshandel, man kan säga att vi nästan blivit dömda som samma saker. sist jag vart dömd va ca 2-3 år sen Kanske ännu mer tom. Det har gått en månad nu sen jag ansökte. Borde få svar snart. Svårt de här är.
Citera
2015-02-26, 01:42
  #4971
Medlem
GulCitrons avatar
Någon som kan svara?
:/
Citera
2015-02-26, 13:14
  #4972
Bannlyst
Bestämt mig för att inställa mig på Skenäs anstalt inom kort. Får jag ingen plats när jag anländer dit utan att ha bokat så tar jag mig vidare till Kolmårdens anstalt. Förhoppningsvis släpper någon utav anstalterna in mig. Om inte så får jag försöka hitta på något. Blir min första resa till anstalt, ska egentligen sitta på Nyköpings anstalt klass 2 men anser inte att jag har behov eller att det krävs sån bevakning utav en ny intagen för första gången som inte har gäng kopplingar eller är stökig, verkar vara som så att anledningen till varför dom valt klass 2 är pga att jag fått läkemedel utskrivet under en rätt lång tid, och som dom hävdar rätt ut i deras brev att jag är en missbrukare vilket är så jävla absurt och kränkande rent ut sagt! Så just därför ska jag gå emot deras förslag och försöka få så mycket tid som möjligt på annan anstalt, är ju som sagt 6 veckor och som jag förstått det så tar det lite tid för att planera in en förflyttning osv. Så att bara en vecka om det är så, är helt klart godkänt för mig att få vistas på en klass 3.


Så där av kommer jag ta någon av dom först angivna anstalterna. Har jag tur kommer jag in någon stans utav dom. Har jag otur förflyttas jag dock till Nyköping, men vafan 1-2 veckor på en klass 3 är fan värt besväret har bara 6 veckor, så får jag 1-2 veckor så har jag 4-5 veckor på Nyköpings anstalten sen vilket jag nog kan överleva. Man vill ju gärna inte hamna på topp 5 värsta klass 2 anstalterna i landet som nybörjare. (pratar om allmänhet kring plitarna och deras beteende och dess "regler" på den anstalten!) Den är alldeles för hög säkerhet för en som mig, slöseri med tid och pengar i min egna mening.

Kan dra iväg ett litet pm här i tråden när jag ska inställa mig och så får vi se hur det går, kan återkomma efter min vistelse på anstalt och kanske ha något bra att säga om denna resa som andra kanske vill veta som oxå är första gångare Håller tummarna för att någon av dessa 2 första anstalter bara släpper in mig så kan jag vara lugn för stunden i alla fall.

/L
Citera
2015-02-26, 15:32
  #4973
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Han har skickat samtyckesblanketten där hade han skrivit flickvän som relation, han sa att detv skulle gå fortfarande då. Han sitter för misshandel, man kan säga att vi nästan blivit dömda som samma saker. sist jag vart dömd va ca 2-3 år sen Kanske ännu mer tom. Det har gått en månad nu sen jag ansökte. Borde få svar snart. Svårt de här är.

Får hålla med Molly här, låg sannolikhet att det går igenom. Skriv brev och be honom trycka på så att ni får ett besked i alla fall.
Citera
2015-02-26, 22:37
  #4974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Han har skickat samtyckesblanketten där hade han skrivit flickvän som relation, han sa att detv skulle gå fortfarande då. Han sitter för misshandel, man kan säga att vi nästan blivit dömda som samma saker. sist jag vart dömd va ca 2-3 år sen Kanske ännu mer tom. Det har gått en månad nu sen jag ansökte. Borde få svar snart. Svårt de här är.

Har det gått närmare 5 år sedan du dömdes så är det större möjlighet att det går igenom. Att det tar lång tid för svar kan bero på att de sitter och dividerar om lämpligheten i detta just på grund av stt det inte är ett givet avslag. Det kan också vara att de har mycket att göra, många anstalter har hög beläggning nu. Sedan kan det vara lathet också, det är jag fullt medveten om. Be din kusin att påminna personalen, de där blanketterna kan hamna på vift ibland så be honom att påminna personalen. Är det samtycke för besök eller telefon? Eller båda?
Citera
2015-02-27, 08:13
  #4975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Bestämt mig för att inställa mig på Skenäs anstalt inom kort. Får jag ingen plats när jag anländer dit utan att ha bokat så tar jag mig vidare till Kolmårdens anstalt. Förhoppningsvis släpper någon utav anstalterna in mig. Om inte så får jag försöka hitta på något. Blir min första resa till anstalt, ska egentligen sitta på Nyköpings anstalt klass 2 men anser inte att jag har behov eller att det krävs sån bevakning utav en ny intagen för första gången som inte har gäng kopplingar eller är stökig, verkar vara som så att anledningen till varför dom valt klass 2 är pga att jag fått läkemedel utskrivet under en rätt lång tid, och som dom hävdar rätt ut i deras brev att jag är en missbrukare vilket är så jävla absurt och kränkande rent ut sagt! Så just därför ska jag gå emot deras förslag och försöka få så mycket tid som möjligt på annan anstalt, är ju som sagt 6 veckor och som jag förstått det så tar det lite tid för att planera in en förflyttning osv. Så att bara en vecka om det är så, är helt klart godkänt för mig att få vistas på en klass 3.


Så där av kommer jag ta någon av dom först angivna anstalterna. Har jag tur kommer jag in någon stans utav dom. Har jag otur förflyttas jag dock till Nyköping, men vafan 1-2 veckor på en klass 3 är fan värt besväret har bara 6 veckor, så får jag 1-2 veckor så har jag 4-5 veckor på Nyköpings anstalten sen vilket jag nog kan överleva. Man vill ju gärna inte hamna på topp 5 värsta klass 2 anstalterna i landet som nybörjare. (pratar om allmänhet kring plitarna och deras beteende och dess "regler" på den anstalten!) Den är alldeles för hög säkerhet för en som mig, slöseri med tid och pengar i min egna mening.

Kan dra iväg ett litet pm här i tråden när jag ska inställa mig och så får vi se hur det går, kan återkomma efter min vistelse på anstalt och kanske ha något bra att säga om denna resa som andra kanske vill veta som oxå är första gångare Håller tummarna för att någon av dessa 2 första anstalter bara släpper in mig så kan jag vara lugn för stunden i alla fall.

/L

Har suttit där för många år sen, va där 2 månader sen drog jag därifrån, va en schysst öppen anstalt, mycket att göra och mycket utbildningar, va dock väldigt ung då så jag tog inget på allvar direkt. Nu har dom fotboja har jag hört från folk som har suttit där efter mej, plus att det fanns en promenad slinga på 3 km som man kunde gå när jag va där men det har dom tydligen tagit bort nu.

Du kan ta truck kort där också så har dom kakelläggarutbildning också, och snickare utbildning, kanske nåt att fundera på om du har tid, beroende på hur länge du ska sitta.

Ändå bra o få nåt vettigt gjort under tiden så den inte är helt bortkastad, träna är ju en bra grej o göra under tiden också, vet inte hur gymmet ser ut nu men då va det ganska ok,

Lycka till med voltan o hoppas den leder dej till nåt bättre. Piz
Citera
2015-02-27, 08:20
  #4976
Medlem
414-414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Någon som kan svara?
:/
Beror lite på vem fin kusin är om han har anknytning till något gäng eller liknande då kommer dom aldrig godkänna dig. Är han vanlig kille och det var över 5 årsen du dömdes kan det gå
Citera
2015-02-27, 23:56
  #4977
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bighustler
Har suttit där för många år sen, va där 2 månader sen drog jag därifrån, va en schysst öppen anstalt, mycket att göra och mycket utbildningar, va dock väldigt ung då så jag tog inget på allvar direkt. Nu har dom fotboja har jag hört från folk som har suttit där efter mej, plus att det fanns en promenad slinga på 3 km som man kunde gå när jag va där men det har dom tydligen tagit bort nu.

Du kan ta truck kort där också så har dom kakelläggarutbildning också, och snickare utbildning, kanske nåt att fundera på om du har tid, beroende på hur länge du ska sitta.

Ändå bra o få nåt vettigt gjort under tiden så den inte är helt bortkastad, träna är ju en bra grej o göra under tiden också, vet inte hur gymmet ser ut nu men då va det ganska ok,

Lycka till med voltan o hoppas den leder dej till nåt bättre. Piz


Ja precis det jag med hört ang boja. Där av att jag är lite oroad om hur det ser ut, tex om dom har boja där direkt eller måste ta hem från KV innan eftersom jag ska hoppa in där är tanken självmant.
Men det märker jag när det är dags.

Dock truck kort utbildningarna osv tror jag väl jag inte hinner med eller? ska sitta 2 mån (6 veckor)
Och truck kort kan väl kanske gå på den tiden i och för sig? Försökt ta det tidigare och då har dom pratat om max 2 veckor. Så det kanske kan gå.

Det jag har planerat att göra där jag ska inställa mig om det är en klass 3 anstalt är att göra rutinen enkel varje dag : Vakna,äta,jobba,träna,sova. Simpelt helt enkelt och bara följa det. Under kvällarna blir det antagligen en massa tidningar precis som vanligt när jag sitter på tråkiga ställen, legat på sjukhus senaste 2 åren sammanlagt 1mån och har alltid om kvällarna suttit och läst eller kollat på tv. Och nu anstalt får även spela PS2 som jag ska ta med mig så det underlättar med.

Har ju 6 veckor totalt och att hålla en rutin på den tiden är inga problem för mig som har motivationen till det. Det jag egentligen prioriterar högst är att bara sköta mitt och träna så mycket det bara går. All fritid jag har kommer jag ägna till gymmet/löpa osv. OM det är möjligt så kör jag 4-5 pass om dagen, om man dock bara får träna vissa dagar i veckan så kommer jag ta alla dom dagarna.

Så det jag bara hoppas på är att få stanna där, eller minst vara där första veckorna så jag slipper sitta på en klass 2 anstalt. Har ett barn på 1,5år som jag måste träffa så ofta jag kan vilket jag kan på kolmården. Men dom vill ha mig i Nyköpings anstalten, vilket skulle betyda att från att kunna träffa familjen 3-4ggr/vecka till att få träffa dom max en gång i veckan. Och ni som har små barn i den åldern vet att man gärna inte vill vara i från dom och bara få träffa en gång i veckan. Tycker KV kan ha lite det i tanken att man ska kunna träffa sitt barn när den är så pass liten, men tydligen inte. Är första gångare med så förstår inte alls hur dom tänker med att sätta mig så långt bort det bara går på en klass 2 anstalt. Kan tillägga att jag bara hamnade på en klass 2 anstalt pga "fortsatt missbruk" enligt KV. Och där kan jag säga att det har ALDRIG funnits något missbruk utan bara läkemedel utskrivet i flera år. Så den saken har jag skickat in till dom i en överklagan och skällt ut som som fan med tunga ord. Att kalla mig missbrukare ÄR kränkande. Skillnad på oss som måste ta medicin för att kunna jobba etc, än dom som brukare substansen bara för skoj skull eller för att dom är beroende.

Men ska hålla er uppdaterade här så fort jag kommer hem om hur denna resa gick. Kommer väl bli en jobbig resa om jag har otur, dvs inte insläppt på kolmården och vidare skickad till nyköping ändå.

Med lite tur så har Nyköping inga platser förräns det datum jag redan fått vilket är om en månad lite mer.

Så får vi se om jag är en vanlig människa när jag kommer ut igen haha
Dom oroar ju sig över missbruk och fortsatt brottslighet, sätter mig där för att jag ska bli en fridfull person hehe, det är inte dom som avgör utan personen själv som väljer när denne vill börja sköta sig det kan inget fängelse styra över oavsett om det är klass 1 eller 3 man får sitta på.

/L
Citera
2015-03-02, 00:28
  #4978
Bannlyst
Jag har funderat på en sak, om någon kan svara på. (hört olika, vet inte vad som är korrekt)

Men ponera att man aldrig inställer sig. Hur blir det då om/när man väl blir tagen vad händer då? Får man extra straff? Sitta extra tid? Vad är det som egentligen gäller här?

Inte något jag funderat över direkt, har ju bara 40 dagar att sitta av. Men dom som har 3-4år och ska inställa sig tex, så kan ju vissa överväga att lämna landet osv för 3-4år är rätt mycket för vissa.

Så vad händer då får man mera straff ? Vissa säger att det inte händer något alls, medan andra säger att man får extra tid så länge man är borta. Men ponera då att man får 30 dagars fängelse och är utebliven i 5år, ska man då få 5års fängelse helt plötsligt? Det låter inte rimligt alls så därför tror jag inte det kan stämma eller?

/L
Citera
2015-03-02, 00:45
  #4979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Jag har funderat på en sak, om någon kan svara på. (hört olika, vet inte vad som är korrekt)

Men ponera att man aldrig inställer sig. Hur blir det då om/när man väl blir tagen vad händer då? Får man extra straff? Sitta extra tid? Vad är det som egentligen gäller här?

Inte något jag funderat över direkt, har ju bara 40 dagar att sitta av. Men dom som har 3-4år och ska inställa sig tex, så kan ju vissa överväga att lämna landet osv för 3-4år är rätt mycket för vissa.

Så vad händer då får man mera straff ? Vissa säger att det inte händer något alls, medan andra säger att man får extra tid så länge man är borta. Men ponera då att man får 30 dagars fängelse och är utebliven i 5år, ska man då få 5års fängelse helt plötsligt? Det låter inte rimligt alls så därför tror jag inte det kan stämma eller?

/L





Du får inte ett längre straff för att du vägrar inställa dig vid den tidpunkt du skall sitta . . Utan om polisen får tag på dig & du åker in då blir du av med alla permissioner du egentligen skulle ha plus att du kommer få sitta i en säkerhets anstalt & inte en öppen anstalt & du kan då glömma att få en fotboja & liknande . . .
Citera
2015-03-02, 00:56
  #4980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Ja precis det jag med hört ang boja. Där av att jag är lite oroad om hur det ser ut, tex om dom har boja där direkt eller måste ta hem från KV innan eftersom jag ska hoppa in där är tanken självmant.
Men det märker jag när det är dags.

Dock truck kort utbildningarna osv tror jag väl jag inte hinner med eller? ska sitta 2 mån (6 veckor)
Och truck kort kan väl kanske gå på den tiden i och för sig? Försökt ta det tidigare och då har dom pratat om max 2 veckor. Så det kanske kan gå.

Det jag har planerat att göra där jag ska inställa mig om det är en klass 3 anstalt är att göra rutinen enkel varje dag : Vakna,äta,jobba,träna,sova. Simpelt helt enkelt och bara följa det. Under kvällarna blir det antagligen en massa tidningar precis som vanligt när jag sitter på tråkiga ställen, legat på sjukhus senaste 2 åren sammanlagt 1mån och har alltid om kvällarna suttit och läst eller kollat på tv. Och nu anstalt får även spela PS2 som jag ska ta med mig så det underlättar med.

Har ju 6 veckor totalt och att hålla en rutin på den tiden är inga problem för mig som har motivationen till det. Det jag egentligen prioriterar högst är att bara sköta mitt och träna så mycket det bara går. All fritid jag har kommer jag ägna till gymmet/löpa osv. OM det är möjligt så kör jag 4-5 pass om dagen, om man dock bara får träna vissa dagar i veckan så kommer jag ta alla dom dagarna.

Så det jag bara hoppas på är att få stanna där, eller minst vara där första veckorna så jag slipper sitta på en klass 2 anstalt. Har ett barn på 1,5år som jag måste träffa så ofta jag kan vilket jag kan på kolmården. Men dom vill ha mig i Nyköpings anstalten, vilket skulle betyda att från att kunna träffa familjen 3-4ggr/vecka till att få träffa dom max en gång i veckan. Och ni som har små barn i den åldern vet att man gärna inte vill vara i från dom och bara få träffa en gång i veckan. Tycker KV kan ha lite det i tanken att man ska kunna träffa sitt barn när den är så pass liten, men tydligen inte. Är första gångare med så förstår inte alls hur dom tänker med att sätta mig så långt bort det bara går på en klass 2 anstalt. Kan tillägga att jag bara hamnade på en klass 2 anstalt pga "fortsatt missbruk" enligt KV. Och där kan jag säga att det har ALDRIG funnits något missbruk utan bara läkemedel utskrivet i flera år. Så den saken har jag skickat in till dom i en överklagan och skällt ut som som fan med tunga ord. Att kalla mig missbrukare ÄR kränkande. Skillnad på oss som måste ta medicin för att kunna jobba etc, än dom som brukare substansen bara för skoj skull eller för att dom är beroende.

Men ska hålla er uppdaterade här så fort jag kommer hem om hur denna resa gick. Kommer väl bli en jobbig resa om jag har otur, dvs inte insläppt på kolmården och vidare skickad till nyköping ändå.

Med lite tur så har Nyköping inga platser förräns det datum jag redan fått vilket är om en månad lite mer.

Så får vi se om jag är en vanlig människa när jag kommer ut igen haha
Dom oroar ju sig över missbruk och fortsatt brottslighet, sätter mig där för att jag ska bli en fridfull person hehe, det är inte dom som avgör utan personen själv som väljer när denne vill börja sköta sig det kan inget fängelse styra över oavsett om det är klass 1 eller 3 man får sitta på.

/L



Du får en fotboja direkt när du anländer till Skenäs anstalt . . En mycket fin öppen anstalt faktiskt där kommer du trivas lovar jag dig . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in