2009-06-05, 02:23
Medlem
carass avatar
Intressant tråd!

Några slumpvis frågor till någon av er som suttit inne:

Strejkade ni någon gång mot något? Och för/mot vad? Gav det resultat?

Fanns det någon ”cool snubbe” (i bemärkelsen schysst) på samma anstalt/avdelning ni satt? Och vilka egenskaper räknas som coolt eller schysst i anstalterna?

Är de som sitter inne korttid 1-3 månader mindre populära på avdelningarna?

Ryktesvägen sägs det ju att vissa anstalter är mer odrägliga pga att en majoritet av klientelet består av kaxiga blattar som muckar bråk eller håller på, t ex anstalterna i stockholmsregionen. Är det sant? Och om så är fallet berätta om någon erfarenhet eller händelse med kaxiga blattar.

Det sades i tråden att rökning är förbjuden inomhus på anstalterna. Betyder det att ni kontrollerades inomhus också så att ni inte gömde undan eller smugglade in cigg?

Det står väl i kriminalvårdsföreskrifterna att fångar har samma rättigheter som övriga medborgare i samhället, bortsett från de som inte kan tillgodoses pga säkerhetsskäl. Levde fångvården upp till detta där ni satt eller blev ni tvärtom nekade mycket av det ni lagligen hade rätt till?

OT: Jag läste trådens första tio sidor, nämndes bland annat att negrer och sexbrottslingar står lägst i rang bland medfångarna. Jag läste en tidningsartikel om en incident för några år sedan som handlade om en 17- eller 18-årig gärningsman som var både neger och sexbrottsling, han var en av flera i ett somaliskt gäng som hade gruppvåldtagit och misshandlat en svensk tjej, i alla fall så skickades negern till rättspsykiatriska för utredning innan domen föll, och det som hände där var att negern blev våldtagen i duschen av någon av de andra som också vistades där. Det kan man väl kalla rättvisa.
Citera
2009-06-05, 09:41
Medlem
Misantrophs avatar
Nymuckad

Tjena
Satt 10 månader nu, halva tiden på Mariestad ( borgen ) och halva tiden i Västervik norra. Fick knall från mariestad pga av slagsmål.
Hur som helst så har jag har ju suttit förr och det har blivit värre inom kriminalvården på många sätt. Man får inte ringa någon nästan, inte röka och allt säkerhetstänk. Helt galet, speciellt i Västervik.
Men visst rökte vi man tar två batterier, ståltråd mot en metalplatta och så får man fyr. Fingrarna är helt sönderbrända efter det.
aja vet inte om jag missa något, missade en hel del men pallar inte skriva mer för stunden.
Over and out
Citera
2009-06-21, 02:29
Medlem
Själv så satt jag på en sk kaffe volta (6mån) för skadegörelse, övergrepp i rättsak genom hot och misshandel. Jag fick inställa mig på smälteryd i sättila där jag var i ca 3 veckor inan jag blev flyttad till rödjan i mariestad. På smäteryd vantrivdes jag verkligen pga av att det satt en hel del pedossar och våldtäktsmän jag gick runt och var allmänt arg från morgon till kväll. På grund av platsbristen och att jag skulle bli flyttad så fick jag bo i en gympasal, det var lite jobbigt att sova i den ljuvliga svettdoften men men det gick, men det som retade mig värst var att dom vägrade att ge mig någon sysselsättning för det blir jävligt segt att bara driva runt hela dagarna.

När jag blev flyttad till rödjan så blev jag otroligt glad, mest för att min polare satt där, det var verkligen skillnad på folket. Så jag satt min största del av tiden på rödjan och det var inga som helst problem, jag lyckades till och med att få bo på självförvaltningen, men det var ju min polare som fixade det när han muckade. Jag fick jobba i köket, på jordbruket, i ladugården och städet. Och jag måste ju säga att köket var klockrent å jobba i man var ju aldrig hungrig iaf. Så avslutningsvis så kan jag ju säga att min fängelsevistelse flöt väldigt smärt fritt om man jämför med dom som är på dom slutna anstalterna. Det är nog som en av polarna som suttit inne ett par ggr att har man inte suttit på sluten så har man inte "suttit"
Citera
2009-06-21, 02:30
Medlem
villebajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westbay
"Roger Pontare" gjorde en tråd som handlade om huruvida Du (läsaren) suttit i fängelse. Jag och flera till var lite missnöjda då det kändes som en listtråd, vi ville helt enkelt veta mer än vart du suttit och hur länge!
Så jag öppnar en ny tråd med frågeställningen;
"Hur var det att sitta i fängelse?"
(Hur fördrev Du tiden? Livsändrande upplevelse eller en fucking lifestopper som bara var irriterande? etc.)
Fyll på med hur det var att sitta i fängelse, tack på förhand.

Satt inne på ungdomsanstalt i drygt ett halvår. Jobbade i en verkstad och kedjerökte. Riktigt god mat var det oxå
Citera
2009-06-21, 03:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Själv så satt jag på en sk kaffe volta (6mån) för skadegörelse, övergrepp i rättsak genom hot och misshandel. Jag fick inställa mig på smälteryd i sättila där jag var i ca 3 veckor inan jag blev flyttad till rödjan i mariestad. På smäteryd vantrivdes jag verkligen pga av att det satt en hel del pedossar och våldtäktsmän jag gick runt och var allmänt arg från morgon till kväll. På grund av platsbristen och att jag skulle bli flyttad så fick jag bo i en gympasal, det var lite jobbigt att sova i den ljuvliga svettdoften men men det gick, men det som retade mig värst var att dom vägrade att ge mig någon sysselsättning för det blir jävligt segt att bara driva runt hela dagarna.

När jag blev flyttad till rödjan så blev jag otroligt glad, mest för att min polare satt där, det var verkligen skillnad på folket. Så jag satt min största del av tiden på rödjan och det var inga som helst problem, jag lyckades till och med att få bo på självförvaltningen, men det var ju min polare som fixade det när han muckade. Jag fick jobba i köket, på jordbruket, i ladugården och städet. Och jag måste ju säga att köket var klockrent å jobba i man var ju aldrig hungrig iaf. Så avslutningsvis så kan jag ju säga att min fängelsevistelse flöt väldigt smärt fritt om man jämför med dom som är på dom slutna anstalterna. Det är nog som en av polarna som suttit inne ett par ggr att har man inte suttit på sluten så har man inte "suttit"

Du borde tagit tillfället i akt och allmänbildat dig
Citera
2009-06-21, 09:58
Medlem
Jag är redan tillräckligt allmänbildad
Citera
2009-06-21, 10:20
Medlem
Kanske ett lite väl sent svar, men ingen annan har ju svarat så...

Citat:
Ursprungligen postat av caras
Intressant tråd!

Några slumpvis frågor till någon av er som suttit inne:

Strejkade ni någon gång mot något? Och för/mot vad? Gav det resultat?

Vet att på en avdelning (på en sluten kåk) så började folk att matstrejka och det resulterade till att Kvinspen samlade samtliga behörig personal i ärendet dom strejkade för och hade möte med hela avdelninge. Allt löstes därmed och strejken "avbröts" så då lyckades det ju.

Citat:
Fanns det någon ”cool snubbe” (i bemärkelsen schysst) på samma anstalt/avdelning ni satt? Och vilka egenskaper räknas som coolt eller schysst i anstalterna?

Cool och cool, det beror nog lite mer på vad du anses vara cool? Men det är klart att "tunga" profiler som blivit dömda för tyngre brott anses högre.

Citat:
Är de som sitter inne korttid 1-3 månader mindre populära på avdelningarna?

På rätt många anstalter finns det korttidsavdelningar för dessa personer, dels för att ingen orkar med dom då dom skiter i allt och stökar och bråkar. Kanske för att dom har så kort tid i alla fall?

Citat:
Ryktesvägen sägs det ju att vissa anstalter är mer odrägliga pga att en majoritet av klientelet består av kaxiga blattar som muckar bråk eller håller på, t ex anstalterna i stockholmsregionen. Är det sant? Och om så är fallet berätta om någon erfarenhet eller händelse med kaxiga blattar.

Tror nog en hel del skulle hålla med om att det du säger stämmer till stor del.
Vet en ung snubbe. Gick runt och spelade lite väl mycket när han dessutom var förstagångare. Av någon anledning så verkar många tro att dom är tyngste gangstern världens någonsin skådat, det slutade med att han fick stryk på självaste julafton.

Citat:
Det sades i tråden att rökning är förbjuden inomhus på anstalterna. Betyder det att ni kontrollerades inomhus också så att ni inte gömde undan eller smugglade in cigg?

Det göms cigg i den mån det går givetvis.

Citat:
Det står väl i kriminalvårdsföreskrifterna att fångar har samma rättigheter som övriga medborgare i samhället, bortsett från de som inte kan tillgodoses pga säkerhetsskäl. Levde fångvården upp till detta där ni satt eller blev ni tvärtom nekade mycket av det ni lagligen hade rätt till?

Det var ju snack om att boken Svensk Maffia skulle förbjudas på anstalterna bland annat dock blev det tydligen aldrig riktigt så. Klart inskränkningar i ens integritet förekommer på anstalterna, allt annat är en lögn att påstå. Sen om det är berättigat eller inte, det får anda disskutera. Men det största problemet är att det finns plitar som tror dom är kungar och gillar att trycka ner andra personer.

Citat:
OT: Jag läste trådens första tio sidor, nämndes bland annat att negrer och sexbrottslingar står lägst i rang bland medfångarna. Jag läste en tidningsartikel om en incident för några år sedan som handlade om en 17- eller 18-årig gärningsman som var både neger och sexbrottsling, han var en av flera i ett somaliskt gäng som hade gruppvåldtagit och misshandlat en svensk tjej, i alla fall så skickades negern till rättspsykiatriska för utredning innan domen föll, och det som hände där var att negern blev våldtagen i duschen av någon av de andra som också vistades där. Det kan man väl kalla rättvisa.

Detta kommer jag ihåg, tror det var i toaletten och inte duschen. Det resulterade faktist sen i att han erkände våldtäkten på tjejen, sen gjorde han ju själv en anmälan för våldtäkt och hur det gick med den vet jag inte.
Citera
2009-06-21, 23:16
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöflingor
Massa text
Alla på Höjden är omhändertagna enligt LVU, LSS är något helt annat, handlar om stöd till handikappade. Sedan finns det olika paragrafer i LVU, de andra kanske var där pga eget beteende och du pga brister hos föräldrar eller så, om det är det du menar? När bodde du där, var det i början av -04?
Citera
2009-06-22, 03:52
Medlem
villebajens avatar
[quote=villebajen]
En polare som sitter inne på ungdomsanstalt beskriver det som att sitta i en verkstad för att sedan avnjuta en god måltid. Tjock har han blivit!
Citera
2009-07-24, 17:18
Medlem
miklons avatar
Jag har en fråga som inte direkt berör själva fängelsevistelsen, men jag tar den här ändå:

Hur fungerar det med räkningar osv när man sitter i fängelse? Jag tänker alltså på räkningar man har utanför, t.ex. hyra och el osv? Betalar socialen eller någon annan det, eller får man försöka klara sig på sparade pengar, lån, givmilda släktingar osv?

Jag inser ju att om man åker in på 10 år kanske man skiter i om man blir vräkt och får elen avstängd, men om man bara ska sitta inne i ett halvår så vill man väl kanske behålla lägenheten osv?
Citera
2009-07-24, 23:56
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har en fråga som inte direkt berör själva fängelsevistelsen, men jag tar den här ändå:

Hur fungerar det med räkningar osv när man sitter i fängelse? Jag tänker alltså på räkningar man har utanför, t.ex. hyra och el osv? Betalar socialen eller någon annan det, eller får man försöka klara sig på sparade pengar, lån, givmilda släktingar osv?

Jag inser ju att om man åker in på 10 år kanske man skiter i om man blir vräkt och får elen avstängd, men om man bara ska sitta inne i ett halvår så vill man väl kanske behålla lägenheten osv?
Grund regel är att du får säga upp/sälja lägenheten. Men ska du in på en kaffevolta och inte har egna tillgångar kan soc om du har tur pröjsa hyran under vistelsen.
Citera
2009-07-25, 16:22
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Grund regel är att du får säga upp/sälja lägenheten. Men ska du in på en kaffevolta och inte har egna tillgångar kan soc om du har tur pröjsa hyran under vistelsen.

Även om soc inte hjälper dig med hyran vid en kortare volta, kan dom hjälpa dig med att hyra ut lägenheten i 2a hand, det e mycket annat soc gör för folk än att tycka synd om dom o ge dom bistånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in