2013-03-20, 01:09
Bannlyst
Hur är det på anstalten Kolmården?

Halloj!

Någon som har något att berätta om anstalten Kolmården?
Jag är dömd till ett kortare fängelsestraff (strax över 6 mån kvar att sitta av) och det är första gången jag har haft med kriminalvården att göra. Efter att ha läst runt lite på KVVs hemsida så verkar Kolmården vara det bästa alternativet då jag inte har något drogmissbruk, gått på fri fot efter domen etc.

Är det lätt att hamna på Kolmården eller kan placeringsenheten jävlas och sätta än på en sluten anstalt?

Berätta gärna så mycket som möjligt om Kolmården ni som har erfarenhet/har suttit där. Är det lätt att få gå på program utanför anstalten om man är skötsam, är det lätt att få frigång alt utökad frigång? Hur lång tid tar det innan man får sitt första besök? Hur fungerar inskrivningen? Är det lugnt folk som sitter där? Är det bra plitar eller satmaror? Vad brukar man få ta med sig in på anstalten? Får man ha med sig tex egen gitarr in?

Kan man få extra permissioner ifall ens flickvän är svårt sjuk och behöver stöd på tex behandling? Får man extra permission ifall hon är gravid och ska på kontroller? Jag har hört om ett par som väntade barn och killen hade några månader att sitta av, när det började närma sig förlossning så fick han sitta av sista delen av straffet hemma med fotboja?....

Skriv gärna för mycket än för lite.
Är Kolmården något man ska satsa på att söka till?
Tacksam för svar.
Citera
2013-03-20, 01:30
Medlem
Hej, lånar tråden lite..

Jag har blivit dömd till 1,5 år för grov misshandel. Finns sedan tidigare med i 6 kapitel i brottsregistret men bara trafikförseelser. Idag fick jag brev om "information inför fängelsestraff". Då det står om söka uppskov osv.

Blir jag inte kallad till frivården för någon utredning eller möte ang allt jag har på utsidan? Vilken hjälp får man med boende, lån osv. Har hört så många historier om de som fått sina lån betalda och lägenheter betalda under tiden de sitter men vad är det som stämmer? Har idag en hyra på 7000 kr/mån och det tvivlar jag att jag får hjälp med, eller? Någon som vet? Det gjordes en utredning av frivården när jag satt häktad och det pappret var med i brevet jag fick.

Jag tänkte ge önskemål om att få sitta på en öppen anstalt. Funderar på Tillberga(20 mil hemifrån). Får jag sitta på öppen? Är inte dömd till fängelse tidigare det här är första gången för mig så det finns många frågetecken..

Hur lång tid brukar det va ifrån att man får inställelsebrevet till att jag ska in?
Hur ska jag bete mig när jag kommer in på anstalten? Ska jag sopa till någon snubbe den första veckan för att bli lämnad ifred resten av tiden eller går det vinna respekt på andra sätt, t.ex att vis att man är en jävligt schysst reko kille.
Är det bra/dumt att berätta vad jag har för umgängeskrets på utsidan? För att inte skapa ovänner där inne, hur stor roll spelar det in där inne vilka man umgås med på utsidan?

Är som sagt dömd till 1,5 år och satt häktad 65 dagar så jag sitter väll 10 mån ungefär, går det få en tidigare frigivning om man beter sig bra och sköter sig?

Uppskattar alla svar jag kan få!
Citera
2013-03-20, 08:40
Medlem
Tidigare frigivning, - NEJ.
Att du sitter 12m av ditt 18m straff är tidigare frigivning och den förutsätter att du inte drar på dig massa rapporter och liknande, annars får du påbackning några veckor.

Du ska inte sänka någon eftersom det inte är fängelsefilm utan verklighet.

Du ska första veckorna vara passiv och känna av stämningen, var trevlig, lugn och ta inte för mycket plats. Då blir det lugnt. Fråga vart du kan sitta osv i matsalen så du inte snor den största kilens plats.

Har du nazikontakter på utsidan eller är med i Somaliska-maffian kan det vara bra att INTE berätta.

mina 5
Citera
2013-03-20, 14:12
Bannlyst
Är det någon viss gräns på när man får sitta på öppen anstalt? Har läst att folk som får 1 år eller mindre får sitta, men att folk över får sluten anstalt?

eller bedöms det efter säkerhetsperspektiv ?
Citera
2013-03-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyril
Hej, lånar tråden lite..

Jag har blivit dömd till 1,5 år för grov misshandel. Finns sedan tidigare med i 6 kapitel i brottsregistret men bara trafikförseelser. Idag fick jag brev om "information inför fängelsestraff". Då det står om söka uppskov osv.

Blir jag inte kallad till frivården för någon utredning eller möte ang allt jag har på utsidan? Vilken hjälp får man med boende, lån osv. Har hört så många historier om de som fått sina lån betalda och lägenheter betalda under tiden de sitter men vad är det som stämmer? Har idag en hyra på 7000 kr/mån och det tvivlar jag att jag får hjälp med, eller? Någon som vet? Det gjordes en utredning av frivården när jag satt häktad och det pappret var med i brevet jag fick.

Jag tänkte ge önskemål om att få sitta på en öppen anstalt. Funderar på Tillberga(20 mil hemifrån). Får jag sitta på öppen? Är inte dömd till fängelse tidigare det här är första gången för mig så det finns många frågetecken..

Hur lång tid brukar det va ifrån att man får inställelsebrevet till att jag ska in?
Hur ska jag bete mig när jag kommer in på anstalten? Ska jag sopa till någon snubbe den första veckan för att bli lämnad ifred resten av tiden eller går det vinna respekt på andra sätt, t.ex att vis att man är en jävligt schysst reko kille.
Är det bra/dumt att berätta vad jag har för umgängeskrets på utsidan? För att inte skapa ovänner där inne, hur stor roll spelar det in där inne vilka man umgås med på utsidan?

Är som sagt dömd till 1,5 år och satt häktad 65 dagar så jag sitter väll 10 mån ungefär, går det få en tidigare frigivning om man beter sig bra och sköter sig?

Uppskattar alla svar jag kan få!

Du sitter 2/3 av straffet minus ev häktningsdagar så förutsatt att du inte missköter dig så blir din vf efter 10 månader. Du får strafftidsbeslut efter några dagar på anstalten. Utökad frigång, dvs boja kan du få tidigast dagen efter halvtid. Samma gäller halvvägshus. Samma där, misskötsamhet kan innebära avslag. Vanlig frigång finns det egentligen ingen tid för start men en riktlinje är 2 mån/ straffår. Så isåfall 3 mån för 1,5 år. Det kan dock tidigareläggas om det tex är så att du annars skulle förlora arbetet.
Citera
2013-03-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Du sitter 2/3 av straffet minus ev häktningsdagar så förutsatt att du inte missköter dig så blir din vf efter 10 månader. Du får strafftidsbeslut efter några dagar på anstalten. Utökad frigång, dvs boja kan du få tidigast dagen efter halvtid. Samma gäller halvvägshus. Samma där, misskötsamhet kan innebära avslag. Vanlig frigång finns det egentligen ingen tid för start men en riktlinje är 2 mån/ straffår. Så isåfall 3 mån för 1,5 år. Det kan dock tidigareläggas om det tex är så att du annars skulle förlora arbetet.

Tack för ditt svar. Det du skrev om tidigare frigång, om jag förstår dig rätt så på 1,5 år så "kan dom" ge mig tidigare frigång efter 3 månader?! Med tanke på att jag har ett jobb på utsidan och är fast anställd där min chef sagt att jag är välkommen tillbaka efter min tid på anstalten.. Sorry men förstod inte riktigt hur du menade med "det kan tidigareläggas om det tex är så att du annars skulle förlora arbetet".
Citera
2013-03-23, 00:12
Medlem
Ri-Fas avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Det du skrev om tidigare frigång, om jag förstår dig rätt så på 1,5 år så "kan dom" ge mig tidigare frigång efter 3 månader?! Med tanke på att jag har ett jobb på utsidan och är fast anställd där min chef sagt att jag är välkommen tillbaka efter min tid på anstalten.. Sorry men förstod inte riktigt hur du menade med "det kan tidigareläggas om det tex är så att du annars skulle förlora arbetet".

Du kommer inte hamna på öppen anstalt. Du är dömd för grov misshandel. Där kommer KVV fucka dig så hårt dem kan.

Tragiskt men sant...
Citera
2013-03-23, 16:01
Medlem
Citat:

Ja alltså om du är "välkommen tillbaka efter frigivningen" så är det inte skäl nog att ge dig mer än 3 månaders frigång. Är det däremot så att din arbetsgivare skulle säga "kommer du inte tillbaka om 6 månader så förlorar du jobbet" så skulle det kunna vara skäl nog att ge dig tidigare frigång.

Sedan som han ovanför mig skriver så är det mycket möjligt att du inte kommer till en öppen anstalt. Däremot är det fullt möjligt att du flyttas till en öppen anstalt efter några månader, om du inte drar på dig varningar. Flyttas du så är det fortfarande samma tider som gäller för frigång och boja, man räknar på hela straffet.

Hur gammal är du? Det kan spela lite roll också. Jag jobbar på en öppen anstalt och vi har folk som sitter för både grov misshandel och vapenbrott och avtjänar hela sina straff hos oss. De är dock rätt så unga.
Senast redigerad av MollysLips 2013-03-23 kl. 16:04.
Citera
2013-03-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Ja alltså om du är "välkommen tillbaka efter frigivningen" så är det inte skäl nog att ge dig mer än 3 månaders frigång. Är det däremot så att din arbetsgivare skulle säga "kommer du inte tillbaka om 6 månader så förlorar du jobbet" så skulle det kunna vara skäl nog att ge dig tidigare frigång.

Sedan som han ovanför mig skriver så är det mycket möjligt att du inte kommer till en öppen anstalt. Däremot är det fullt möjligt att du flyttas till en öppen anstalt efter några månader, om du inte drar på dig varningar. Flyttas du så är det fortfarande samma tider som gäller för frigång och boja, man räknar på hela straffet.

Hur gammal är du? Det kan spela lite roll också. Jag jobbar på en öppen anstalt och vi har folk som sitter för både grov misshandel och vapenbrott och avtjänar hela sina straff hos oss. De är dock rätt så unga.

Okej men då förstår jag! Va det blir för anstalt återstår att se, borde få brev om 2 veckor eller så. Jag har gett önskemål om anstalt iallafall. Jag är 24 år född -88
Citera
2013-03-23, 19:06
Medlem
Citat:
Okej men då förstår jag! Va det blir för anstalt återstår att se, borde få brev om 2 veckor eller så. Jag har gett önskemål om anstalt iallafall. Jag är 24 år född -88

Ja då återstår det att se, det är lite gränsfall med din ålder tror jag. Sedan är det ju egentligen helt emot vad vi gillar att folk gör (eftersom det blir överbeläggning och folk som SKA vara hos oss inte får plats) men du kan ju egentligen inställa dig precis var du vill och hoppas att du får stanna. Kravet är att du har en verkställbar dom (du behöver alltså inte ens ha fått ett placeringsbeslut). Problemet är att, om du inte får stanna, så kan de skicka dig precis var som helst.
Citera
2013-03-23, 19:07
Medlem
Rätt soft och inte så illa som många tror.
Citera
2013-03-23, 19:27
Medlem
downbelows avatar
Varit ute nu i snart 2 veckor.
Satt på en anstalt 3, ställ era frågor om ni vill veta nåt.
Pratar gärna om min tid inne på fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in