Citat:
Ursprungligen postat av Fyril
Tack för ditt svar. Det du skrev om tidigare frigång, om jag förstår dig rätt så på 1,5 år så "kan dom" ge mig tidigare frigång efter 3 månader?! Med tanke på att jag har ett jobb på utsidan och är fast anställd där min chef sagt att jag är välkommen tillbaka efter min tid på anstalten.. Sorry men förstod inte riktigt hur du menade med "det kan tidigareläggas om det tex är så att du annars skulle förlora arbetet".
Ja alltså om du är "välkommen tillbaka efter frigivningen" så är det inte skäl nog att ge dig mer än 3 månaders frigång. Är det däremot så att din arbetsgivare skulle säga "kommer du inte tillbaka om 6 månader så förlorar du jobbet" så skulle det kunna vara skäl nog att ge dig tidigare frigång.
Sedan som han ovanför mig skriver så är det mycket möjligt att du inte kommer till en öppen anstalt. Däremot är det fullt möjligt att du flyttas till en öppen anstalt efter några månader, om du inte drar på dig varningar. Flyttas du så är det fortfarande samma tider som gäller för frigång och boja, man räknar på hela straffet.
Hur gammal är du? Det kan spela lite roll också. Jag jobbar på en öppen anstalt och vi har folk som sitter för både grov misshandel och vapenbrott och avtjänar hela sina straff hos oss. De är dock rätt så unga.