1. Jag flyger runt på en matta/åker i en sportbil/tåg
2. Jag försöker fly från någon/något (ibland kan den uppenbara sig som ett monster), tar alla redskap som gör att jag kommer ifrån fortare. t ex cykel, bil, mc, buss osv.
3. Åker upp för en hiss som åker otroligt snabbt, och sedan kraschar denna ut från byggnaden eller bara ramlar i ett tomt svart hål och upplever fritt fall . En otrolig känsla i magen och jag vaknar upp. Detta kan infall 2 ggr under en och samma kväll.
Jag har också en sak som jag drömmer ofta. Det är att jag bara går och går och går, i olika miljöer, i en stig eller på asfalt för att sen bara ramla och vakna. När jag kollar på klockan har det gått en eller 2 timmar sen jag la mig.
Idag delar de flesta forskare inte alls Freuds tankar. Istället menar man att utgångspunkten hela tiden måste vara den egna personen och den livssituation som denne befinner sig i.
Vad en drömsymbol betyder för en individ behöver därför inte betyda samma sak för en annan. Att tyda drömmar att något högst individuellt och var och en bör tolka de bilder som dyker upp i drömmarna på ett eget sätt.