Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-10-10, 08:26
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharingiscaring
anledningen till att jag ska återställa datorn är för att det inte går att starta upp normalt och att när jag loggat in är startmenyn och hela raden där den ligger helt borta

Det brukar bero på att explorer-filen inte har laddats eller har kraschat. Tryck ctrl-alt-del så du får upp aktivitetshanteraren. Under rubriken Arkiv väljer du Ny aktivitet (Kör) och skriver sedan in explorer.exe på raden. Om inte explorer-filen är permanent skadad kommer den att laddas och då får du fram startknappen med startmenyn.
Citera
2007-10-10, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Det brukar bero på att explorer-filen inte har laddats eller har kraschat. Tryck ctrl-alt-del så du får upp aktivitetshanteraren. Under rubriken Arkiv väljer du Ny aktivitet (Kör) och skriver sedan in explorer.exe på raden. Om inte explorer-filen är permanent skadad kommer den att laddas och då får du fram startknappen med startmenyn.

har redan prövat det tyvärr det funkar ej ikonerna försvinner när jag sedan startar om explorer.exe och efter aslång tid kommer de tillbaka ..utan startmenyraden
Citera
2007-10-10, 11:37
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharingiscaring
har redan prövat det tyvärr det funkar ej ikonerna försvinner när jag sedan startar om explorer.exe och efter aslång tid kommer de tillbaka ..utan startmenyraden

Knepigt problem det där

Har du kollat in den här sidan? http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=601256
Citera
2007-10-10, 16:27
Bannlyst
när datorn startas tar det lång tid innan skrivbordet visas, men det kan jag leva med. men inte utan startmenyn. har kollat på microsoft och sökt på google men inte hittat ngt som liknar mitt problem. har prövat det mesta bla f11 starta om explorer.exe mm. men när jag idag öppnade upp aktivitetshanteraren blev jag förvånad. en process som heter systemets väntep... nånting tar upp mellan 97-100% av cpu medans minnesanvändningen bara är 28kb. och på resten av processerna står det 0 i cpu användning. men det slutar inte där, utan går jag in på fliken "användare" så är rutan tom . det har alltid stått att jag är aktiv men nu är det helt tomt.

vet inte vad jag ska ta mig till, att formatera om är ingen lösning jag vill behöva ta till bara för några små fel. jag vet inte vart jag ska vända mig för att få hjälp.
Citera
2007-10-10, 17:34
Medlem
hedans avatar
Har du försökt med reparera-alternativet från xp-cd´n? Det borde rätta till
alla filer som hör till windows o behålla alla övriga program. Du bootar upp
med xp-skivan först tills du kommer till menyerna. Men troligen har du
operativet på en dold partition o då funkar nog inte rep. från xp-skivan.
Citera
2007-10-10, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hedan
Har du försökt med reparera-alternativet från xp-cd´n? Det borde rätta till
alla filer som hör till windows o behålla alla övriga program. Du bootar upp
med xp-skivan först tills du kommer till menyerna. Men troligen har du
operativet på en dold partition o då funkar nog inte rep. från xp-skivan.

har operativet på partion c:\ tillsammans med alla övriga program. har ingen xp skiva tillhands så jag undrar om det finns för nedladdning som man sedan kan bränna över till skiva och boota upp ifrån?
Citera
2007-10-10, 18:37
Medlem
hedans avatar
visst, finns på samma plats som erdcommander, men eftersom du nog har
en dold partition för xp på hårddisken istället för cdskiva, kan du nog åka på att behöva göra en nyinstallation av xp. Tror inte de går att lösa med reparation p.g.a. att den dolda partitionen kommer att påverka det hela.
Jag brukar få ta bort denna i dosläge med fdisk o sedan göra nyinstallation.
Om du gör en reparation utan ren hårddisk är de troligt att xp-installationen
inte går igång så varning för detta.
Citera
2007-10-10, 21:11
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
systemåterställningen fungerar inte

Ett alternativ (Win XP SP2):

1. Högerklicka på filen 'sr.inf' i (C:\Windows\inf), välj 'Installera'

2. Om filen 'sr.sys' efterfrågas, sök den i(C:\Windows\system32\drivers)

3. Om filen 'srclient.dll' efterfrågas, sök den i (C:\Windows\system32)

4. Om filen 'filelist.xml' efterfrågas, sök den i (C:\Windows\system32\restore)

5. Om filen 'rstrui.exe' efterfrågas, sök den i (C:\Windows\system32\restore)

6. Om filen 'srframe.mmf' efterfrågas, sök den i (C:\Windows\system32\restore)

7. Starta om datorn
Citera
2007-10-11, 07:53
Bannlyst
det gick efter många om och men att få fram startmenyn via kiontrollpanelen och den har stannat där hittils. men när jag loggat in tar det ganska lång tid innan skrivbordsikonerna visas, även om jag startar om explorer.exe tar det jättelång tid innan dem är tillbax på skrivbordet igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in