Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-10-07, 12:51
Medlem
Nrc Matexs avatar
Då min vanliga DVD-spelare har efter många trogna år gått och dött så har jag börjat titta på film på min Mac Book, problemet är att ca 75-80% av de filmer jag tittar på stannar efter ett tags tittande. Vad är det då som händer? Jo, den optiskaläsaren börjar låta som ett tröskverk, den går upp i varv, knackar och håller på, lite som om man skulle hällt i en deciliter sand i hållet.

Notera att alla filmer jag tittar på är brända, skivorna är av märket Verbatim DVD-R. Det spelar ingenroll vilket program jag använder både VLC och DVD-spelaren ger samma resultat, samma gäller om jag bränner skivorna i Roxio Toast Titanium 8 på Mac Booken eller ImgBurn på min Windows burk. Har testat och bränna i olika hastigeheter men fortarande stannar filmen och man tror läsaren ska explodera. Om jag testar och spelar skivorna i en annan laptop/stationär pc/dvdspelare så fungerar det utmärkt.

Summa summarum:
Har MacBookens dvdläsare något emot DVD-R skivor, fungerar DVD+R bättre?
Någon som har haft liknande/samma problem?
Tips på lösning?
Citera
2007-10-07, 12:56
Medlem
skinner5000s avatar
Jag brukar köra Verbatim DVD-R i min Macbook och det fungerar finnemang, likaså vid bränning av samma skivor.

Har det fungerat förut att se DVD-R filmer på din MB? Har du provat att bränna en DVDfilm på en DVD+R skiva? Har du provat att bränna på skivor av andra fabrikat? Prova det, fortsätter problemet är det brännaren det är fel på och då får du en ny på garantin om datorn inte är över ett år gammal.
Citera
2007-10-07, 13:04
Medlem
Nrc Matexs avatar
Datorn är köpt i juni.. I början fungerade utmärkt att kolla på filmer, sen hände det en gång i juli/augusti och jag hade en jäkla massa problem med att få ut skivan och stänga av burken.. sedan tittade jag inte så mycket på film på burken men nu på senaste tiden (4 veckor) har det varit rätt kört med att kolla på en hel film utan att gå ner och sätta sig vid tvn nere i gillestugan.

DVD+R har jag inte testat då DVD-R alltid funkat innan i alla mina olika spelare..
Citera
2007-10-07, 13:05
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nrc Matex
Datorn är köpt i juni.. I början fungerade utmärkt att kolla på filmer, sen hände det en gång i juli/augusti och jag hade en jäkla massa problem med att få ut skivan och stänga av burken.. sedan tittade jag inte så mycket på film på burken men nu på senaste tiden (4 veckor) har det varit rätt kört med att kolla på en hel film utan att gå ner och sätta sig vid tvn nere i gillestugan.

DVD+R har jag inte testat då DVD-R alltid funkat innan i alla mina olika spelare..
OK, men då skulle jag gissa på att det är brännaren som det är fel på. Men köp en DVD+R skiva av något annat fabrikat och testa för säkerhets skull, då vet du också vad du ska säga till de på Apple när du vill ha en ny brännare.
Citera
2007-10-07, 13:09
Medlem
Nrc Matexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
OK, men då skulle jag gissa på att det är brännaren som det är fel på. Men köp en DVD+R skiva av något annat fabrikat och testa för säkerhets skull, då vet du också vad du ska säga till de på Apple när du vill ha en ny brännare.

Mmm får väl ta och testa det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in