2007-10-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbarapappa
Vad jag menar är att man fick veta att inget är verkligt, att allt är på låtsas! Kanske var lite skum frågeställningen men hur ska jag annars framföra den?

Vad skulle det göra för skillnad? Om det finns en egentlig verklighet som du ändå inte kan nå, spelar det väl ingen roll om det du upplever är på riktigt eller inte? Dina känslor känns likadant. Om du skulle mörda någon skulle inte fängelset kännas annorlunda bara för att du tänker dig att allt är en illusion?

Om du t.ex kommer på att du drömmer skulle det vara annorlunda, i drömmen känner du ingen smärta och framför allt vet du att du kommer vakna upp, men den försäkringen skulle du inte ha i detta fallet, så vad spelar det för roll?
Citera
2007-10-14, 21:41
Medlem
barbarapappas avatar
Damn, har just märkt att detta med filosofi är alldeles för djupt för mig! Får skaffa mig några år på nacken först innan jag kan diskutera detta igen!
Citera
2007-10-18, 00:15
Medlem
2500s avatar
Vad spelar det för roll om du vet att skärmen framför dig inte existerar utan dina sinnens iaktagelse? Vad spelar det för roll om det är onda andar som gör dig sjuk eller om det är bakterier.

Du reagerar endå på samma sätt.
Även om dina lycko kännslor bara är en rad elektriska signaler i din hjärna så upplever du dom likadant som om det skulle vara "riktiga kännslor"

Kausalitets principen A ------> B

Så vad spelar det för någon roll hur pilen -----> ser ut? Det kanske är onda andar, det kanske är gud, det kanske är kemikalier som gör det men det spelar ingen roll för A blir endå till B.

Under psykedeliska rus har jag ofta kommit fram till att allt är inte som det ser ut att vara. Men jag har också insett att det spelar ju ingen roll för jag upplever det endå detsamma. Även om jag vet att "fan jag blir inte glad på riktigt av att kolla på tv, det är bara min hjärna som lurar mig. Igentligen hatar jag TV" Men vad spelar det för roll om du vet sanningen när resultatet endå blir detsamma. "Visst jag hatar tv, men jag känner endå lycka av det"
Citera
2007-10-18, 19:32
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absinteh
Alltså, va fan är det här för frågeställning? Placebo?
Syftar du på att man fick reda på att alla kännslor var kemiska balanser och reaktioner i hjärnan kanske?

Word!

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av barbarapappa
Damn, har just märkt att detta med filosofi är alldeles för djupt för mig! Får skaffa mig några år på nacken först innan jag kan diskutera detta igen!
Äsch, inte ska du ta det så allvarligt. Alla måste vi börja någonstans, och genom att ställa en "dum" fråga får du kanske lära dig nåt du inte visste innan, eller rent av lära dig att tänka på ett nytt sätt. Och det är ju alltid positivt!
Citera
2007-10-19, 08:17
Medlem
barbarapappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Äsch, inte ska du ta det så allvarligt. Alla måste vi börja någonstans, och genom att ställa en "dum" fråga får du kanske lära dig nåt du inte visste innan, eller rent av lära dig att tänka på ett nytt sätt. Och det är ju alltid positivt!

Kanske det kanske, ska nog börja hänga runt lite mer på Filosofi forumet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in