2007-10-02, 19:18
Medlem
appe-s avatar
Hej! jag har en XP-installation på min dator, som ISO-fil.
Jag har inga CD-skivor till hands, utan jag undrar om det går att bränna ut den här ISOn på en DVD-skiva, till en funktionsduglig bootbar XP-skiva.

tack på förhand.
Citera
2007-10-02, 19:23
Medlem
Japp, går utmärkt. En ISO är inte låst till CD eller DVD-format.

Så länge som du bränner den som "image" (avbild) och inte bara lägger filen på en data-DVD alltså... men det verkar du ha koll på (säger det bara för att vara på den säkra sidan!)
Citera
2007-10-02, 19:24
Medlem
appe-s avatar
ah, ok. ja, jag förstår.
det helar handlar om att jag köpt ny dator, fick med vista, men pallar inte skiten.
laddade ner winXP (se, jag föredrar t.om en piratkopia!) och ska bränna ut.

då, följdfrågan: ett bra brännarprogram för vista som snabbt bränner ut imagen åt mig?
Citera
2007-10-02, 19:42
Medlem
Vilket som helst, de flesta brännarprogram fungerar utmärkt. Jag använder Nero men andra här kan nog rekommendera fler bra program för detta ändamål.

Kolla dock att det inte blir något strul att installera XP på din dator. SATA-drivrutiner brukar oftast saknas på XP-skivorna och använder din dator AHCI (http://en.wikipedia.org/wiki/Advance...ller_Interface) behöver du drivrutiner för det också. Eventuellt kan mer behövas, men sånt vet man aldrig på förhand...
Citera
2007-10-03, 13:09
Medlem
gosas avatar
Lånar tråden för en följdfråga:

Så, säg att jag vill bränna min installations-cd till dvd, men samtidigt vill uttnyttja resterande utrymme på dvd'n till att klämma in lite andra prylar som kan vara bra att ha på samma "ställe" typ installationsfiler till drivrutiner, installerare till officepaketet, adobeprogram och annat jag kan tänkas vilja köra in..

Kan jag då "svälla" ISO-filen och bara "knöa in" vad jag vill utan att få problem med bootbarheten? Med vilket program?

Eller funkar det att bränna xp-iso'n, låta bli att stänga skivan och sedan bränna en ny session med resten?

Tack på förhand..
Citera
2007-10-03, 13:13
Medlem
razorXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
ah, ok. ja, jag förstår.
det helar handlar om att jag köpt ny dator, fick med vista, men pallar inte skiten.
laddade ner winXP (se, jag föredrar t.om en piratkopia!) och ska bränna ut.

då, följdfrågan: ett bra brännarprogram för vista som snabbt bränner ut imagen åt mig?

Kolla tillverkarens hemsida om dom har drivrutiner för XP kan vara ett helvette att "nergradera". Är det en HP maskin så kan jag berätta för dig att du kommer ha ett helvette..
Citera
2007-10-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gosa
Lånar tråden för en följdfråga:

Så, säg att jag vill bränna min installations-cd till dvd, men samtidigt vill uttnyttja resterande utrymme på dvd'n till att klämma in lite andra prylar som kan vara bra att ha på samma "ställe" typ installationsfiler till drivrutiner, installerare till officepaketet, adobeprogram och annat jag kan tänkas vilja köra in..

Kan jag då "svälla" ISO-filen och bara "knöa in" vad jag vill utan att få problem med bootbarheten? Med vilket program?

Eller funkar det att bränna xp-iso'n, låta bli att stänga skivan och sedan bränna en ny session med resten?

Tack på förhand..

Du kan som du säger "svälla" ISOn med allt extra du vill ha. UltraISO och MagicISO är två program som klarar detta (att lägga till filer till en ISO alltså), men finns säkert gratisprogram för detta också.
Citera
2007-10-03, 20:19
Medlem
IMGBurn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här