2007-09-27, 21:34
Medlem
YogiBear!s avatar
Hejsan alla arbetare!

Jag är en tjej som när det gäller arbete inte hittat rätt i arbetsmarknadensdjungel. Just nu arbetar jag inom postens paketutkörning, vilket är väldigt boring och ostimulerande. Jag hoppade av skolan efter högstadiet eftersom att jag har stora koncentrationssvårigheter, så att återigen sätta mig i skolbänken är inget alternativ.

Mina intressen i livet är sladdar och kablar och det är även något som jag gärna skulle vilja arbeta med. Är det nån snäll flashbackare som vet något yrke där man får hålla på med sladdar och kablar hela dagarna? Jag är teknisk och gillar att trixa och fixa om man så säger.

Skulle även kunna tänka mig något butiksjobb a lá Claes ohlsson, vet någon vad som krävs för att få jobb i denna butik?

Att arbeta på postens paketutkörning är inte något man blir rik på så jag skulle gärna ha ett jobb där man kan tjäna lite större pengar, alla tips är av intresse.

/Yogi
Citera
2007-09-27, 21:37
Medlem
Alatars avatar
En elektriker håller väl på mycket med sladdar och så? Dock krävs ju det utbildning, men det går väl att gå som lärling på det om jag inte minns fel. Och på Claes Ohlsson kan man enkelt få sommarjobb så det borde nog inte vara så svårt att få ett mer permanent jobb då om det är så att dom söker folk. Det var alla tips jag hade. Lycka till.
Citera
2007-09-27, 21:59
Medlem
YogiBear!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alatar
En elektriker håller väl på mycket med sladdar och så? Dock krävs ju det utbildning, men det går väl att gå som lärling på det om jag inte minns fel. Och på Claes Ohlsson kan man enkelt få sommarjobb så det borde nog inte vara så svårt att få ett mer permanent jobb då om det är så att dom söker folk. Det var alla tips jag hade. Lycka till.

Räcker det att gå som lärling för att sedan bli elektriker? Vad tjänar en elektriker? Är det sämre än vad jag tjänar på posten så är det skitsamma! Vad gör en elektriker med alla sladdar och kablar, du väckte min nyfikenhet *ler*?

/Yogi
Citera
2007-09-27, 22:19
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YogiBear!
Räcker det att gå som lärling för att sedan bli elektriker? Vad tjänar en elektriker? Är det sämre än vad jag tjänar på posten så är det skitsamma! Vad gör en elektriker med alla sladdar och kablar, du väckte min nyfikenhet *ler*?

/Yogi

Här finns en del att läsa;

http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=182
Citera
2007-09-27, 22:26
Medlem
Elektriker tjänar relativt bra, dessutom öppnar det upp för svartjobb.
Citera
2007-09-27, 22:30
Medlem
YogiBear!s avatar
Tack för alla svaren! Ni är underbara! Tror faktiskt att elektriker är min grej. Svartjobb är helt utan tvekan min grej! Hur tror ni att man som kvinna blir bemött i en sådan manlig miljö. Det är ju inte så att jag kommer och sitta och fila naglarna på rasterna men man är ju lite nyfiken om man blir accepterad.

/Yogi
Citera
2007-09-27, 23:38
Medlem
Citat:
Tack för alla svaren! Ni är underbara! Tror faktiskt att elektriker är min grej. Svartjobb är helt utan tvekan min grej! Hur tror ni att man som kvinna blir bemött i en sådan manlig miljö. Det är ju inte så att jag kommer och sitta och fila naglarna på rasterna men man är ju lite nyfiken om man blir accepterad.

/Yogi

Hm, jag är tjej och pluggar till elektriker. Eller tja, jag går automation. Samma sak säger vi. Det jag vill komma fram till iallafall är att du kan nog inte komma utan utbildning och söka till att bli elektriker lärling. Du måste faktiskt ha en grundutbildning. Alltså en gymnasieutbildning.
Enligt vad jag har fått uppleva när jag har haft APU på industri och elektriker företag är att dom är väldigt glada när tjejer kommer. Jag har iallafall blivit accepterad på alla ställen jag varit på. Inga problem på den fronten Och på ett ställe jag var på fanns det redan flera tjejer som arbetade. Vet att en var automationstekniker och en var elektriker.
Om du inte är alltför gammal tycker jag ändå att du ska börja på gymnasiet. Det är nog kanske inte så svårt som du tror? Du kan väl testa, vad har du att förlora? Funkar det inte så är det bara att sluta. Elektriker kanske är ditt drömyrke.
Citera
2007-09-28, 14:27
Medlem
Citat:

/Yogi

Nu ska jag förstöra din nya dröm lite =). För att bli elektriker så krävs det rätt mkt teoretisk kunskap. Om du är dålig på matte så har du mkt att kämpa med. Jag gick el - installation och jag hoppade av pga det blev för mkt att hinna med. Ögonmått är en annan bra egenskap att ha som elektriker. Att du är tjej inom elbranschen tror jag ses som positivt. Ett plus är väll att du vågar ta i lite och inte är alldeles för jävla klen. Lärlingslönen suger ta mig fan dase men som tur är så ökar den hyffsat fort. Om jag kommer ihåg rätt så ligger snittlönen på en fullärd elektriker på 25 000, före skatt såklart. Om det är bra eller inte får du själv avgöra.
Citera
2007-09-28, 15:59
Medlem
YogiBear!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko:-)
Hm, jag är tjej och pluggar till elektriker. Eller tja, jag går automation. Samma sak säger vi. Det jag vill komma fram till iallafall är att du kan nog inte komma utan utbildning och söka till att bli elektriker lärling. Du måste faktiskt ha en grundutbildning. Alltså en gymnasieutbildning.
Enligt vad jag har fått uppleva när jag har haft APU på industri och elektriker företag är att dom är väldigt glada när tjejer kommer. Jag har iallafall blivit accepterad på alla ställen jag varit på. Inga problem på den fronten Och på ett ställe jag var på fanns det redan flera tjejer som arbetade. Vet att en var automationstekniker och en var elektriker.
Om du inte är alltför gammal tycker jag ändå att du ska börja på gymnasiet. Det är nog kanske inte så svårt som du tror? Du kan väl testa, vad har du att förlora? Funkar det inte så är det bara att sluta. Elektriker kanske är ditt drömyrke.

Hej! Tack för svaret! Kul att höra från en tjej som ska bli elektriker. Jag saknar ju tyvärr gymnasiekompetens och är inte heller sugen på att sätta mig i skolbänken. Men jag är vansinigt trött på posten och ska kanske göra ett försök till att plugga. Jag får väl helt enkelt läsa in ett ämne i taget så kanske det inte blir så jobbigt. Är du också sladd och kabelgalen?

/Yogi
Citera
2007-10-01, 15:09
Medlem
Citat:
Hej! Tack för svaret! Kul att höra från en tjej som ska bli elektriker. Jag saknar ju tyvärr gymnasiekompetens och är inte heller sugen på att sätta mig i skolbänken. Men jag är vansinigt trött på posten och ska kanske göra ett försök till att plugga. Jag får väl helt enkelt läsa in ett ämne i taget så kanske det inte blir så jobbigt. Är du också sladd och kabelgalen?

/Yogi

Haha, sladd och kabelgalen? Njaa. Egentligen vill jag jobba med datorer. Ska fortsätta plugga inom det på högskolan istället =P
Men ja, du kanske kan plugga in några ämnen i taget på komvux? Jag vet inte riktigt hur det funkar. Men jag tycker det låter vettigt ^^
Citera
2007-10-01, 17:39
Medlem
Anonym negers avatar
Här finns säkerligen lösningen på dina bekymmer - dock skolbänken men det är mig veterligen den enda möjliga vägen.

En del av utbildningarna kräver tydligen Ma A, men det är en kurs du kan läsa av på komvux rätt snabbt.

Förövrigt är det rätt komiskt att du aldrig tänkt på elektriker-yrket förrut, med intresse för sladdar och kablar är det ju det givna jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in